Hagevandring. Del 4.

I dag skal vi forlate bryggen, gå rundt huset og ende opp ved drivhustrappen.

Jeg har ikke plantet så mange bed på denne delen av tomten,  hovedsakelig fordi jeg etter hvert har insett det er bedre å etablere et par bed enn å gape over hele eiendommen ;-)
På terrassen vi har bygget utenfor gjestehuset nær bryggen har jeg bare kjøpt en stor kjøpt en stor, svart krukke som jeg fyller med roser og sommerblomster. I år er det "Adelaide Hoodless" som hovedsakelig har prydet krukken. Den har vist seg å være en ypperlig plante til formålet siden den blomstrer rikt og villig hele sommeren! Den er en dyprosa/rød buskrose som blir mellom 70-100 cm høy. Den begynner blomstring i Juni gjør det kontinuerlig frem til sent i September! Den er herdig til sone H6.

Foran hele terrassen, samt den delen av hovedhuset som vender mot elven, har jeg plantet en rekke hvite klatreroser av sorten "White Dorothy Perkins". De skal bli 2-3 meter, dufte lett og blomstre med lysrosa knopper og hvite blomster.
Jeg har også valgt andre sorter hvite klatreroser som skal takle høyere soner, men jeg har desverre ikke navnet på disse skrevet ned her.

På nordsiden av huset har jeg plantet en rød klatrerose, sympathie som blir opp til 3,5 meter høy og blomstrer med røde blomster fra juni ti September. den har vist en voldsom vekstkraft! Den ble nemlig plantet på høsten i fjor, ble kuttet ned når vi malte huset, men har allerede rukket å bli 2,5 meter høy og har mange, både blomster og knopper!
Østsiden av huset er det stort sett plenen som råder, men vi har likevel rukket å plante busker som Philadelphus Snowbelle og Coronarius, Cotinus Coggtgria "Royal Purple, eller Parykkbusk som den kalles på norsk, prydeple (Malus Moerlandsii "Liset", Weigela og roser, som Nina Weibull, Ingrid Bergman og Rhapsody in Blue med mer.

Rosen "Rhapsody in Blue" liker jeg veldig godt. Den dufter fint av sitron og fiol, blomstrer fra sen Juni til September og blir en busk på opp til 150cm. Blomstene har en kraftig lillafarge som etter hvert blekner. Absolutt en "må ha" rose i hagen!

Også i denne delen av eiendommen har vi små, litt bortgjemte figurer, som denne "dronten" som jeg kaller ham. Han er en litt sjenert personlighet som liker å stå litt bortgjemt blant større busker. Sannsynligvis fordi han i sine yngre dager gjennomgikk en traumatisk opplevelse hvor han ble ribbet for sine lånte fjær!         

Nedenfor:
Parykkbusken; Cotinus Coggtgria "Royal Purple" har desverre vært så uheldig at den har blitt renspist av rådyr hver vinter de siste årene. Likevel kommer den tilbake om våren. Jeg har plassert den litt for seg selv ved hjørnet til gjestehuset. Den er nemlig en utrolig vakker plante når den står i motlys!

Jeg prøvde meg opprinnelig med et bed langs husveggen på husets sørside, siden dette også er den enden av huset hvor du finner vårt inngangsparti, men det blir nok for tørt for de fleste plantene på en slik lokasjon. Spesielt siden dette jo bare er feriestedet vårt og hagen stort sett må klare seg alene i uker av gangen, så til våren planlegger vi å fjerne plantene langs husveggen. Klematisen på bildet ovenfor vil vi nok beholde, for den blomstrer fantastisk tidligere om sommeren!

Nedenfor:
Nå går vi over plenen og bort til drivhuset hvor de fleste av eiendommens planter er å finne.Men i dag ser vi bare på drivhustrappen.
De av dere som har lest bloggen min før vet at mitt drivhus er bygget på grunnmuren til en bolig som en gang sto akkurat her. Trappen foran huset er den originale. Om sommeren pleier jeg å fylle den opp med ulike krukker med sommerblomster.

I år går det stort sett i pelargonium, men også lobelia, roser, krysanthemum, middagsblomster, kaktuser og sukkulenter, nerium Oleander, Bougenvillea og mye mer. Til tross for at plantene ofte må klare seg lange stunder av gangen er hagen og krukkene likevel bemerkelsesverdig frodige! .

Jeg elsker å fylle den opp med petunia, agave, noen figurer, sommerblomster og alt mulig annet jeg ikke finner plass til andre steder på eiendommen.


Trappen minner meg nemlig om sydligere land hvor potter skal fylles med farge- glade vekster. Der er de ofte ikke fullt så nøye på om det ikke går i "ton i ton" eller nøye avstemte toner. Om en liker en plante, så får den en plass! Enkelt og greit!:-)
I morgen skal vi bevege oss inn i drivhuset - og kanskje også se litt på drivhushagen som befinner seg like bak denne bygningen.
Blir du med?


Ha en fortsatt riktig fin dag!

Kommentarer

  1. Tenker det er vakkert når alle de hvite klatrerosene blomstrer. Så bra at rosene får stå i fred for rådyrene. Det er bra at dere har tatt vare på den gamle trappen. Den er en vakker forbindelse til det som har vært før. Det blomstrer så flott i krukkene dine.
    God helg!

    SvarSlett
  2. Woww,for en fantastisk hage!Utrolig flott,og flott på balkongen i byen også.Jeg er også byboer med veranda fullstappet av blomster,hytte med blomsterbed hist og her og jeg steller også blomstene i barndomshjemmet mitt!Haging er det koseligste jeg vet!

    SvarSlett
  3. Hej Stein,
    tack för kommentar hos mig.
    Mycket fint att titta på hos dig.
    Ha det bra!

    SvarSlett
  4. Ja, klart eg blir med! Dette er spennande og intrissant.
    Takk for vandringa i dag :)
    Ha fortsatt ein fin kveld.

    SvarSlett
  5. Takk for flotte bilder. Det er så morsomt å være med på en sånn rundtur. Rapsody in Blue er en flott rose ja :-)

    SvarSlett
  6. Du og du så flott den trappa var! Så frodig og fint!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg