Påskesysler

Sol, snøfritt og en mengde planter som skal i jorden. Egentlig burde jo det være oppskriften på den perfekte påskeuken!? Hadde det bare ikke vært så kaldt om natten! :-)
Selv på dagtid er det kjølig. Riktignok er det deilig og varmt i solveggen, men noen varme pledd er nesten obligatorisk tilbehør når vi skal drikke kaffe.
 

Denne påsken har jeg fått veldig mange planter fra ulike leverandører. Jeg våger ikke plante dem ut så lenge nattetemperaturene kan falle ned i -4/-5, som det er meldt i kommende uke. Derfor har jeg brukt dagene til å potte dem i drivhuset. Der inne er det varmt og deilig, så rosene og de andre plantene jeg plasserte der inne for et par uker siden har alt vokst veldig.
Problemet mitt er at jeg reiser til Spania i noen uker og jeg har fortsatt ikke fått meg automatisk vannesystem der inne. Løsningen har vært å putte babybleier i vann. Ja, det begynner etter hvert å bli mitt varemerke.. ;-)
Når bleiene har trukket til seg så mye vann som de kan absorbere. Jeg tar deretter ut bleiefyllet og blander deg godt med plantejord som også har blitt fuktet. Denne jord/bleieblandingen har jeg så i oppbevaringsbokser jeg har kjøpt på IKEA. (Klikk her for bilde) 

Det går ganske mange planter i en boks. Disse boksene kommer jo med lokk. Dette plasserer jeg løst oppå så luft får komme inn, samtidig som fuktigheten beholdes lenger. Siden disse boksene er plassert i drivhuset blir de på en måte som små drivhus i drivhuset og holder derfor godt på varmen gjennom kalde netter.


I morgen er det liljeløk jeg stort sett skal plante. De kommer jeg til å plassere i 10 liters vaskebøtter hvor jeg har laget huller i bunnen, for så å fylle dem med jord blandet med bleiefyll. Liljene kommer så til å bli plassert kjølig i kjelleren frem til vi er tilbake fra Spania. Jeg regner med det skal gå fint for noen uker. :-)
Jeg har forresten laget en mengde navneskilt for alle nyinnkjøpte planter. På tips fra andre hagegale har jeg kjøpt 10 kg trepinner på Biltema (Klikk her for info)
Jeg deler hver av disse pinnene på midten og skriver så plantenavn på med en vannfast tusj.
Til slutt dypper jeg pinnene med tekst ned i klar treolje og lar dem tørke en dags tid. Nå har jeg forhåpentlig navneskilt som varer en stund! :-D

Jeg ønsker dere alle en fortsatt riktig fin påske!

Kommentarer

  1. For et vakkert bilde det første er! Må være som meditasjon bare å sitte der:-) Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Ja, været kan være litt ustadig i april. Tror du har løst vanningsproblemet på en bra måte. Det er alltid et dilemma å reise vekk over lengre tid, når man har mye som trenger tilsyn hjemme. Så da gjelder det å finne bra løsninger, som du har gjort.
    Her hadde vi snøbyger i går. I natt var det noen minusgrader, så jeg måtte skrape is av bilen i formiddag. Du får kose deg i varmen i Spania, innimellom jobbingen.
    Ønsker deg en riktig fin påske!

    SvarSlett
  3. De pinnene var jammen smarte! Tror jeg må sjekke ut de!

    SvarSlett
  4. Inspirerende billeder! Jeg tror jeg skal i Biltema efter pinde. Tak for kikket på bloggen

    Maria
    http://deneksperimenterendehave.blogspot.com/

    SvarSlett
  5. Så fin utsikt från verandan!!
    Smarta tips med både pinnar och blöjor!
    Hoppas växterna klarar sig.
    Trevlig Påsk
    Mariana

    SvarSlett
  6. Det er kaldt på Lillehammer også. I natt har det vært helt ned i minus 8 grader!
    Håper du får en super påske tross kulden!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg