Når skogen våkner

I dag har vært en helt fantastisk dag! Vi har hatt nær opp til sommertemperaturer uten en eneste sky på himmelen, så mye av dagen har jeg jobbet i hagen. Det er vanskelig å se på bildet nedenfor, men nå skjer det veldig mye i skogen. Overalt spirer og gror det.



Her kommer noen nærbilder som viser den herlige tiden vi er inne i. Nå regner jeg med at hagen kommer til å eksplodere i liv og farger de nærmeste ukene!
På bildet til høyre; ulike akeleier titter opp over jorden. I bakgrunnen tror jeg noen allium er i ferd med å spire.
Herlig!
Nedenfor, noen trillium er i ferd med å brette sine blader ut. Disse er Trillium Erectum som får burgunder blomster, men jeg har også T. Rugelii, T. Recurvatum, T. Luteum og T. Grandiflorum rundt om i skogen.


Til venstre, krokus blomstrer mange steder. Merkelig nok er det bare de hvite og kremfargete som er kommet så langt. Jeg mener jeg kjøpte en del i blå nyanser også. Kanskje de kommer senere?

Nedenfor:
Det har vært en usedvanlig god vinter for mine rhododendron, magnolia, mahonia, kristtorn og syriner ++. Tidligere vintere har rådyr og elg forsynt seg grovt av dem, men denne gangen pakket jeg inn mange av plantene i fiberduk. Det tror jeg har hjulpet godt, men enda mer skyldes nok dette at vi har hatt en mye mildere vinter enn de foregående. Rådyrene har ikke hatt så store vansker med å finne noe å spise denne gang. Det vil si, de har glefset i seg så og si samtlige tulipaner etter hvert som de titter opp i år også!!


Nedenfor, disse vokser vilt over stort sett hele eiendommen, men jeg setter aller mest pris på dem i skogen. Nå om våren blomstrer de overdådig, men siden pynter de opp med sitt blanke, friske bladverk. Det er selvfølgelig blåveis jeg snakker om; Hepatica Nobilis.


Ha en fortsatt fin påske!





Kommentarer

  1. Ja er det ikke deilig å se at det titter opp små fine skudd.
    Dette er tiden man bare kan rusle rundt og se etter nytt liv , juble og bli glad for å se igjen gamle kjente fra i fjor sommer.

    Så flotte bilder av vår Stein , jeg gleder meg til å følge med videre . Det er ett så fint sted du har.
    God ferie og kos deg i hagen , Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Takk for hyggelig hilsen! Ja, i dag har jeg tatt for meg en annen del av hagen, gått rundt og ble like gledelig overrasket hver gang jeg så livstegn hos roser, stauder og alt annet! :-D
      Nyt fridagene i hagen du også!

      Slett
  2. Herlige bilder! Blåveis er noe av det peneste som finnes om våren syns jeg. Ha en fortsatt fin påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg Marit! De er et trofast og sikkert vårtegn!
      En fortsatt fin påske ønskes deg også!

      Slett
  3. Ja, det er en fin tid vi har foran oss! Alltid spennende med en ny hagesesong, og se hva som har klart seg gjennom vinteren.

    Kjempe fine bilder du har tatt. Jeg nyter vårblomstrene dine og håper snart mine kommer også!

    Ha en super skjærtorsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vivi. En super skjærtorsdag ønskes deg også! Vi har jo veldig mye å se frem til nå fremover når hagen våkner opp for fullt!
      Ha en fin dag!

      Slett
  4. Bildene oser av vår... God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. God påske til deg også Villrose!

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg