Om litt av hvert...

Nå som vi endelig er kommet tilbake til Sverige kribler det i fingrene etter å jobbe i hagen, så i dag  har jeg flyttet alle plantene som sto vinterlagret i kjelleren. De er nå plassert ute i drivhuset.
For ikke lenge siden gikk jeg til innkjøp av en transportvogn på Biltema. Den ble umiddelbart en stor suksess. Det er herlig å kunne flytte på store, tunge krukker uten å måtte balansere dem i  trillebåren! Vognen er usedvanlig lett å trekke etter seg og alle sidene kan enkelt felles ned slik at det er lett å plassere tunge potter og kar i den. Den er dessuten såpass romslig at jeg kan fylle den med en sekk hagejord, planter, redskaper og fulle vannekanner som jeg drar med meg inn i skogen. den er såpass smal at den enkelt får plass på alle mine gangveier der inne!
Vognen finner du her: Biltema
 I går fikk jeg forresten en forsendelse planter fra "Potterton Nurseries". De var nok ikke så store som de jeg hittil har mottatt fra andre nettbutikker, men alle var friske og allerde kommet i vekst.
Planter jeg mottok:
  • Uvularia Perfoliata
  • Podophyllum Hexandrum
  • Phlox Bifida "Ralph Haywood"
  • Omphalodes Cappadocia "Cherry Ingram"
  • Lilium Nepalense
  • Hepatica Nobilis
  • Helleborus x. Hybridus "Yellow Lady"
  • Dryopteris Erythrosora "Autumn fern"
  • Cornus Canadensis
  • Berberis Stenophylla "Corallina Compacta"(piggfri)
  • Anemonella Thalictroides
  • Anemone x. Lipsiensis
  • Anemone Nemorosa "Allenii"
  • Anemone Hubensis var. "Japonica"
Bildet ovenfor er ikke av de ovennevnte plantene. Derimot viser den en Helleborus Niger jeg har hatt stående i vindusposten hele vinteren. Den har blomstret kontinuerlig siden Desember. Jeg har ikke så mye erfaring med denne typen planter, men merker meg at blomstene etter hvert går fra hvitt til grønt. Midt i blomsten får den store "frø" (?) - eller tar jeg feil? Hvordan går jeg i så fall frem for å så disse frøene?
Når er de modne? Noen som vet?


Bildet til venstre.
Tysbast, eller "Daphne Mezereum". Eiendommen er full av denne typen busker: De blomstrer
i Mars/April på bar kvist og dufter ganske sterkt.
På høsten får de sterkt, røde bær, men OBS: Disse plantene er giftige!




Ha en riktig fin påske!

Kommentarer

  1. Takk for tips om vogn! Jeg ser at den er midt i blinken for meg som ikke kan bære noe tungt. Jeg har ettervert fått god erfaring med juleroser. Det er riktig at det er frø det som dannes i de "belgene" i midten. Du kan enten la de selvså seg hvis du planter den ut, ellers så kan du så frøene selv når de er modne. Da blir de svarte. Julerosefrø skal helst såes ferske og de trenger kuldebehandling(stratifisering) for å spire. Det er derfor de ofte spirer ute i hagen året etter. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig svar Marit! Da skal jeg sørge for å så dem i skogen med det samme de er modne! :-D
      Ha en fortsatt riktig fin påske
      Stein

      Slett
  2. Det er helt rigtigt som Marit skriver. Dog skal du være meget tålmodig, for det tager 4-5 år før de kommer i blomst! Men det er ventetiden værd.
    Held og lykke med frøsåning af din Helleborus.
    Smart vogn du har anskaffet.
    Forårs hilsen fra Marianne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marianne!
      4-5 år før blomstring er jo veldig lang tid, men jeg får bare smøre meg med tålmodighet! ;-) Da vet jeg jo i hvertfall at det skal ta såpass lenge! :-D
      Ønsker deg en fortsatt riktig fin påske!
      Stein

      Slett
  3. Jeg samlet sammen småplanter rundt min H.niger for å ha kontroll på dem i fjor.
    Nå, et år etterpå, er de ikke blitt særlig mye større. Så det tar tid ja.

    SvarSlett
  4. Huffda Martin. Her er det en god dose tålmodighet som gjelder med andre ord ;-) Jeg har heldigvis kjøpt en del fullvoksne eksemplarer som jeg har plantet i skogen de siste to årene. Jeg får så rundt disse. De har jo flott bladverk ;-)
    Ha en fortsatt riktig fin påske!
    Stein

    SvarSlett
  5. Praktisk och rejäl ser kärran ut att vara! Säkert en bra investering!

    Glad Påsk!
    /Ruben

    SvarSlett
  6. "Gjenkjennelsens øyeblikk". Vi har lik tralle, men med drag slik at den kan trekkes bak klippetraktoren, veldig praktisk å frakte kvist og kvast i. Dessuten har poden hatt stor glede av å gi unger på besøk en kjøretur bak traktoren, veldig stor stas! Julerosen min sår seg selv , står med mengder små babyplanter rundt seg. Tiden vil vise om det kommer blomster! God påske til deg og dine!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg