Drømmen om kompost...

For et par år siden bygget jeg meg min første kompostbinge ut av fire brukte paller som fulgte med da vi kjøpte drivhuset. Den ble plassert langt inne i Woodland hagen, og ble fort fylt til randen av hageavfall. Jeg innså derfor raskt at jeg nok må ha mange flere enn én kompostbinge rundt om på eiendommen. Kompost er jo hagens gull! Men så var det dette med tid da. Det har ikke vært en høy prioritet å bygge noen ennå.
Jeg ble derfor veldig glad når vi var innom LIDL like før Jul. Der fant jeg nemlig en kartong med en slik binge til kun 140.- svenske kroner! Og det beste av alt var jo at den viste seg å være lett monterbar og dessuten ganske solid. Bare synd de bare hadde en igjen, ellers skulle jeg gjerne kjøpt flere.


Bingen er en kaldkompostløsning. Vi tenker å benytte den til hageavfall og rester av grønnsaker, kaffegrut og eggeskall m.m. Derimot må den ikke benyttes til kjøtt, fisk og diverse andre matrester. Da må vi først gå til innkjøp av en varmkompostbinge...


For å klargjøre bingen bestemte jeg meg for å beskjære noen busker og trær som likevel hadde behov for en trimming. Jeg la et ca 20cm tykt lag med kvister på bunnen av bingen for å sikre god lufttilførsel. Deretter har vi, etter hvert, fylt opp med appelsinskall, grønnsakskrell, kasserte planter, visne buketter av avskårne blomster og mye mer. Siden bingen er kaldkompost vil det hele fryse til is og ingen komposteringsprosess vil finne sted før til våren, men det er likevel godt å vite at vi ikke lenger kaster slike ting i søpla, men heller danner dem om til herlig, næringsrik jord!

Jeg sparte forresten en del av kvistene som ble beskåret. De tok jeg inn og plasserte i en vase. Nå er de blitt en vakker vårbukett av kirsebærblomster.

Som sagt er de to kompostbingene våre av typen kaldkompost.

Om jeg får tid og mulighet i løpet av kommende sesong, vil jeg prøve å bygge en varmkompostbinge. Fordelen med varm- fremfor kaldkompostering er blant annet raskere kompostering. Du kan  kompostere året rundt, siden prosessen også fortsetter gjennom vinteren. Dessuten kan du også kompostere matavfall, som kjøtt, fisk og lignende.
Nedenfor finner du to linker til byggemåte om du kunne tenke deg å lage en varmkomposteringsbinge selv:


Ha en fortsatt fin dag!


Kommentarer

  1. Att kompostera sitt avfall känns verkligen meningsfullt, dels för den fina jorden man får men också för att man deltar i kretsloppet och inte lämnar avfall efter sig som också kräver någon form av energikrävande hantering.

    Grattis Stein, det är roligt att kompostera!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Gunilla. Ja, jeg ser frem til å kunne produsere jorden selv. I hvertfall litt av den ;-) Men jeg har nok mye å lære angående kompostering, så jeg får sanke inn råd fra deg og andre bloggere som har drevet med kompostering en stund :-)

      Slett
  2. Jag hittade din blogg av en slump och gillar den mycket.

    Har en likadan kompost, också från Lidl. Jag tycker det verkar farligt att ha den så nära huset - har ni tänkt igenom det? Även grönsaksrester lockar möss som gärna går in i huset.

    Vi har ställt vår en bra bit bort och då gör det inte så mycket om det råkar åka med något animaliskt avfall ibland.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marie. Så hyggelig at du la igjen en beskjed. Jeg tenkte på det når jeg plasserte bingen, men bør kanskje flytte den til våren. Huset du ser i bakgrunnen er et gjestehus som står på steinsøyler, likt gamle stabbur. Jeg har jo merket at det har vært besøkt av mus i løpet av vinteren, men kommer til å følge ekstra godt med. Bingen skal jo være "musesikker" på den måten at den ikke har glipper større enn 5mm, så i teorien skal jo ikke mus klare å presse seg inn gjennom sprekkene. Jeg kaster ikke ting som kan lukte eller råtne oppi den for å ikke bli plaget av skadedyr.
      Har du opplevd mus i din binge?

      Slett
  3. Vi har flere kaldkomposter som vokser til å bli ganske så store i løpet av en sesong. Problemet er at jordrotter og bueormer liker det. Har et bol i komposten. Gruer meg til å åpne komposten til våren Har nok altfor lite kunnskap om varmkompost og hvordan man mater den. Vi har ikke noe særlig med matrester. Vi spiser det opp! Anne




    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne. Det høres ikke særlig hyggelig med hverken buorm eller jordrotte! Vi har en del jordrotter på eiendommen fra før og er mye plaget med at de spiser planterøttene. Denne kompostbingen reklamerer med at den skal være musesikker, så jeg håper det stemmer. Den andre bingen jeg bygget av pallekarmer har jeg hatt i noen år nå, men har aldri vært plaget av mus eller andre skadedyr der. Tror jeg skal kle den innvendig med finmasket nett- for å være på den sikre siden... :-)
      Ha en fortsatt fin dag
      Stein

      Slett
  4. Spennende å prøve varmkompost i hage. Den nederste linken var svært grundig i bygging av varmkompostbinge.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randine.
      Takk for kommentaren. Ja, jeg tror jeg skal studere den linken grundig før jeg setter i gang med bygging av varmkompost i løpet av sommeren :-)
      Ha en fortsatt fin dag.
      Stein

      Slett
  5. Vi har løvkompost men ønsker også å komme i gang med varmkompost :-)) Tror vi skal vente til det er litt varmere ute ;-D God helg!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg