Snart kommer snøen ...

Joda- jeg vet at den sikkert har kommet flere steder i landet allerede, og selv om jeg innerst inne skulle ønske de milde temperaturene ville vart hele vinteren, med unntak at Juleuken.. ;-) så er det jo hyggelig når marker og trær er hvite og frister til skiturer og andre vinteraktiviteter. Snøen byr jo dessuten på en fantastisk fin isolasjon til stauder, løk og busker siden den stenger ute den verste vinterkulden på en effektiv måte. Vi som er glade i våre drivhus bør med fordel være litt ekstra oppmerksomme ved større snøfall, for selv om den ser innbydende og lett ut, så kan situasjonen fort bli en annen ved litt tøvær når den blir våt og tung!
I år har jeg vært tidlig ute. Innendørs i drivhuset satte jeg opp støttebjelker som er tenkt å avlaste tunge mengder snø.
Mitt drivhus er egentlig ganske solid, men samtidig bredt og langt, noe som betyr at store mengder snø fort kan få alvorlig vekt. 4 bjelker satt opp på høykant, som vist på bildet til venstre sikrer at nattesøvnen er litt bedre ;-)

Steng vinduer og dører:
Om du har automatiske lukeåpnere i drivhuset ditt håper jeg du har fjernet oljetrykkpatronene for lenge siden. Hvis ikke vil jeg råde deg å gjøre dette med det samme. Sjekk også at vinduer og dør er forsvarlig igjen så du ikke risikerer skade ved eventuelle stormer.

Barduner gjerne drivhuset om det er vindutsatt. Kanskje kan det lønne seg å trekke en presenning over hele huset og sikre denne skikkelig. Da er det mindre fare for at takplater skal bli revet av i skikkelig uvær.

Sjekk værmeldingen og ta deg bryet med å skuffe taket for snø om det har falt store mengder. En god kost kan være et effektivt verktøy, men snøskuffe spade og mye annet gjør samme nytten.

Forsikring:
Om uhellet skulle være ute og drivhuset blir skadet av snø eller storm kan det være godt å være klar over at vanlig husforsikring ikke dekker dette. Du kan derimot ta opp en ekstra drivhusforsikring i de fleste selskaper. Da er du forsikret mot det meste som kan hende ditt drivhus! Sjekk med ditt selskap, for dette trenger slett ikke bety så mye ekstra for totalsummen du må betale for din forsikring!

Ha en fortsatt riktig god førjulstid!



Kommentarer

  1. Bra tips på förberedelser inför snön.
    Det var många växthus som gick sönder förra vintern.
    Vi har äntligen lagt värmekabel i vinterträdgårdens hängrännor.
    Trevlig Helg
    Mariana

    SvarSlett
  2. Nydelig vinterbilde! Takk for påminnelsen om å måke taket på drivhuset. Det blir fort tungt ja når det kommer regn oppå snøen. Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Hei Mariana! Så lurt å legge varmekabel i takrennene! Men går det fint å fjerne løv med varmekabelen?
    Ha en riktig fin helg!
    Stein

    SvarSlett
  4. Ser du har akkurat samme holdning til snø og vinter som meg=) Bra du tenker positivt og tenker på staudene=) Skal gjøre det jeg og. Fint med tips til drivhus, det bør vel vi også tenke på selv om vårt drivhus er veldig lite. Tror det meste av snø sklir ned av seg selv=) Håper dere får ei fin førjulstid=) Vibeke

    SvarSlett
  5. Hei du! Jeg ligger så langt på etterskudd at jeg jammen leste ditt inlegg om drivhussikring med stor interesse - selv om jeg altså *ikke* har drivhus. He he. Tror nesten jeg begynner å nærme meg "desperat lengsel etter ny sesong" modus :D Ha en fortsatt fin adventstid, og det ser ut til at du kan sove godt om natten!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg