Hagearbeid i slutten av Desember!

I kveld går tankene virkelig til norges kystbefolkning- både på grunn av orkanen Dagmar og hennes forferdelige herjinger, men også for den kommende stormen som er i ferd med å nærme seg. Vi får håpe skadene ikke blir så store som det virker på TV, for det ser ut til at mange fikk en mye tristere julefeiring enn først håpet i år!
Her i Sverige hvor jeg oppholder meg er tilstanden en ganske annen.
For en hageglad person har dette vært en fantastisk Julefeiring hittil. I dag klarte jeg ikke holde meg lenger, men kom meg ut i hagen. Med 10+ grader og sol, så jeg satte i gang med å sette løk, rake plenen for løv, og rydde kvister og rask etter stormen Dagmar, som vi merket en mild versjon av. Ingen trær veltet overende, hos oss, men vi hører om at mange i området har mistet strømmen. Ellers føler jeg det virkelig er vårstemning for tiden. Enda flere tulipanløk, hyasinther, narcisser og andre løkplanter er i ferd med å titte opp over jorden. Mange roser er fortsatt grønne og fine der de står i knopp. Nå krysser jeg virkelig fngrene for en fortsatt mild vinter!


 I år kjøpte vi noen lystrær vi plasserte ved inngansgspartiet av huset. Altså slike som ikke har kunstige nåler, men ser ut som løvtrær gjør på vinterstid. Disse kommer vi virkelig til å kjøpe flere av, så nå går jeg bare rundt og håper de kommer på salg i januar! Jeg har alt bestemt meg for å plassere noen i store krukker ved drivhuset på sommerkvelder. Jeg har nemlig noen planer om at vi skal feire en liten begivenhet her borte i løpet av sommeren...
Jeg ønsker dere alle en fortsatt riktig fin romjul! 






Kommentarer

  1. Ja det er litt pussig å stelle i hagen i desember ,men en skal vel bare være glad for varmegrader og stille vær når en hører hvordan stormen har herjet langs kysten.

    Så fint med lys og julepynt , ha en fin romjul .
    Klem fra Marit.

    SvarSlett
  2. Det er så utrolig idyllisk og koselig hos dere=) En fin ramme rundt julefeiringen. Virker som det går an å kombinere julestemning og hagearbeid=) Ha ei fortsatt fin julefeiring dere også=) God klem fra Vibeke

    SvarSlett
  3. Å så fint, hvor har du kjøpt de trærne? Utrolig smart.

    SvarSlett
  4. Ja är man hagetok så är man, men vem kunde drömma om en sån vårlig jul? Lite tidigt med vårlökar då men om din önskan går i uppfyllelse så ska det bli fint att se dom blomma i starten av februari.
    Ha en fin fortsättning på våren :)

    SvarSlett
  5. Vad vackert med alla ljusen!!!
    God fortsättning
    Mariana

    SvarSlett
  6. Jag har också varit ute i trädgården idag, och det finns så mycket lökväxter på väg upp! Jag hoppas, precis som du, att vädret fortsätter vara så här skönt! Så fint det ser ut med ljusträden!
    Hälsningar
    Katarina

    SvarSlett
  7. Så flotte og stemningsfullt hos deg
    ja hagen ja.. er litt bekymret jeg
    Plantet litt løk sent i høst og ser ut som de snart spretter opp av jorda.. er jo foreløpig veldig mildt. men lurer på hvordan det går og det plutselig blir skikkelig vinter ute.. ( og det blir det vel??)
    Fortsatt god rom jul til deg

    SvarSlett
  8. Jeg kom tilfældigt forbi din blog.
    Gode billeder. Hvor ser det hyggeligt ud.
    Tak for kigget.

    SvarSlett
  9. Ja usch och fy för stormarna som härjar.
    Man känner sig så maktlös liksom.
    Ha det så bra du kan.
    Annika
    Fint med den lilla granen på bryggan

    SvarSlett
  10. Takk for koselig kommentar. Jeg skjønner det er her jeg må henge, for jeg er nybegynner i hagen. Merkelig egentlig, siden jeg har hatt hage siden 1994. Men det har ikke vært tid. Men livet tar mange ganger andre vendinger enn mann hadde tenkt. Nå har jeg tid, masse tid. Så jeg håper å skaffe meg all hageerfaring her hos deg! (og noen få andre bloggere.) Mitt siste spørsmål i år er dette: hva skal jeg gjøre med sitrontreet mitt? Det står nå på badet men frukten har enda ikke blitt gul. Enda jeg kjøpte den i sommer. Min datter tuller med meg og sier jeg har kjøpt et limetre... Phø!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg