Jul på balkongen

Jeg har selvfølgelig pyntet litt på balkongen nå før Jul. Ikke alt er like tradisjonelt, men hva gjør vel det? Damebysten som har sitt faste tilhold der ute har fått lov å smykke seg med en girlander, rødt bånd og glitrende lys, nesten som om hun skulle på juleball... ;-)
Nedenfor er hun omgitt av min stadig voksende samling utelykter. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor- eller hvordan det skjer, men både ute og inne, i Oslo, Sverige og Spania har lyktene mangedoblet seg i det siste.. Vi sier vel egentlig til oss selv at vi nå har et stort nok antall av dem. Likevel dukker det altså, opp stadig voksende antall!
Kan det være vår barnslige sans for levende lys og innekos?

Så og si hele livet har jeg vært en "sterk forkjemper" for hvite lys på juletreet. Noe annet var forkastelig, altfor amerikansk og ja- nesten "litt harry". Likevel sitter jeg nå med denne vederstyggeligheten på balkongen i år: Tre med fargete lys! Og ikke nok med det; Treet er ikke ekte!!
Hva skal jeg si?? Vel, i vår svenske stue skal treet definitivt være ekte edelgran med HVITE LYS! ;-)
Kanskje jeg er i ferd med å bli litt fargeblind? For adventsstaken på kjøkkenet har hverken hvite, lilla eller røde lys, men MELLOMGRØNNE! Kanskje jeg har kommet i den berømmelige trassalderen menn i moden alder ofte påstås å  oppleve i økende grad i takt med at håret er i ferd med å forsvinne på hodet og magen ikke lenger vil holde seg der det var ment den skulle befinne seg, men gir etter for tyngdekraftens flørtende tiltrekning?




Uansett, ha en forsatt riktig fin adventstid!





Kommentarer

  1. Balkongen deres er bare SÅ koselig=) Og jeg ser stadig nye kule ting som dukker opp. Den bysten er utrolig fin. Jeg ønsker meg flere morsomme ting til hagen, og får inspirasjon hver gang jeg ser noe nytt her inne. Må vel i gang med å planlegge en ny reise, sånn at jeg får lurt med meg noe hjem=) Håper dere har ei fin førjulstid=) Vibeke

    SvarSlett
  2. Veldig pent, men sjofelt å la dama stå ute i kulden... :)

    SvarSlett
  3. Så mange flotte lykter du har. Jeg elsker lykter og syns det er kjempe koselig å tenne lys.
    Virkelig flott pyntet på veranda'n. Ønsker deg en fortsatt fin førjulstid.

    SvarSlett
  4. Så mange flotte lykter du har. Jeg elsker lykter og syns det er kjempe koselig å tenne lys. Virkelig flott julepyntet veranda. Ønsker deg en fortsatt fin førjulstid.

    SvarSlett
  5. Hei Vibeke. Så hyggelig at du ikke ble skremt vekk av lys med ulike farger og en overpyntet dame! :-D
    Ha en riktig fin adventstid!
    Stein

    SvarSlett
  6. Heisan Orchis!
    Ja, men hun har jo fått et varmt sjal rundt halsen... Dessuten får hun takke seg selv som veier såpass mye som hun gjør. Kanskje hun blir noen kilo lettere av å tilbringe vinteren utendørs ;-) PS; Hun står jo under tak, så hun har det jo både tørt og stabilt ;-)
    Ha en fortsatt fin førjulstid!

    SvarSlett
  7. Hei Vivi. Takk for hyggelig hilsen!
    Ha en riktigf in førjulstid du også! :-D
    Stein

    SvarSlett
  8. Jeg er enig med deg at hvite lys på juletreet er absolutt penest. Det var mange flotte lykter du hadde. Det er så koselig med levende lys. Ha en fin førjulstid :)

    SvarSlett
  9. Hallo Stein! Det var kjempekoselig med en hilsen fra deg:) Så fint det var ute på balkongen med alle lysene...likte at det var farger på julelysene jeg! Den skjønne damen så da jammen ut til å ha et fornøyd uttrykk med lysdekorasjonen rundt halsen. Jeg elsker også lykter, man får aldri nok..hihi...Gleder meg til å se flere bilder fra Sverige, det må være herlig å feire julen der! Kos dere videre og blogges vi ikke mer før jul så ønsker jeg dere en riktig GOD JUL! Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  10. Hei Marit! Takk for hilsen! :-D
    Kanskje det med farger og lys har noe med barndommens jul å gjøre? I vårt barndomshjem hadde vi alltid minst to juletrær. Det store i stuen var det min mor som bestemte pynten på, selv om vi barna alltid fikk pynte det. De var alltid i et tema, som bare sølvfargete kuler og hvite lys. Det andre treet var det min far som sto for. Det var forvist til peisestuen og der var det farger,frodighet og pynt som ikke helt passet inn som fikk råde. Jeg elsket begge stilarter selv om de var vidt forskjellige, men i de senere år er det kanskje pyntingen av min fars frodige trær jeg likevel husker best :-D
    Fortsatt riktig god adventstid!

    SvarSlett
  11. Hei Jorunn!
    Vet ikke helt hva nabolaget synes om mine fargete lys, men til Jul og noen andre høytider slipper den barnslige siden av meg litt mer til - og da er det ikke alltid "ton- i ton" farger og ting som passer inn i det bildet ;-)
    Ha en fortsatt fin adventstid- og lykke til med det nye huset!

    SvarSlett
  12. Hei "Anonym". Takk for hyggelig hilsen! :-)
    En riktig fin adventstid ønskes deg også :-D

    SvarSlett
  13. Det var snilt å gi dama et sjal! :)
    Du spurte om klatreplanter til skyggeplass i bloggen min. Har listet opp noen der som du kan google. Om jeg skulle velge, ville jeg prøvd Stephanotis floribunda, duftranke. Men den bør nok få vann om sommeren. Likeledes flere av de andre nevnte.
    Ha en god dag!

    SvarSlett
  14. Hej Stein.
    Hi hi ... ak ja man kan jo nemt gå mod sin egen mening. Jeg stemmer nu også på de hvide lys til et ægte juletræ, men jeg kan godt lide dine grønne advents lys. Det er altid hyggeligt at følge med hos dig.
    Hygge hygge.
    Lone

    SvarSlett
  15. Hei! Så trivelig du har pyntet på balkongen! Jeg har ikke plass til så mye sånn, men så er ikke balkongen min en forlengelse av stuen min heller, som jeg tror din er. Enig i at må være hvite lys på treet, men de siste årene har jeg vært på jakt etter et lite kunstig type amerikansk bardisktre til kjøkkenbenken - gjerne glorete med farget lys :D Kanskje jeg burde være glad for at jeg ikke har funnet det ennå... Flott med alle lyktene!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg