Et unikt inlegg om Jul...?

Nei, det kommer du nok ikke til å finne her hos meg. Når jeg leser andres blogger blir jeg stadig imponert over all den kreativiteten som finnes der ute! Mens jeg stort sett kjøper min julepynt ferdig i butikker, så blir jeg egentlig nesten misunnelig på dem som tryller frem sine julehjem utifra hva de finner i skog og mark, snekrer, maler, syr og strikker, baker og så videre.
Mens noen bloggere kreerer de flotteste blomster dekorasjoner og oppsatser fra grunnen, så må jeg inrømme vi som oftest setter en ferdig bukett i vase og lar det bli med det. Jeg skylder på dårlig tid...

Mine nisser- De er riktignok ikke så mange, men samtlige kjøpes ferdige i butikken. Noen følger interiørtrender, mens andre nok vil kategorisereres som "grelle" og ikke blitt plassert i de fleste hjem her inne.
Nissen på bildet til venstre følger nok årets trend som  skal være grå. Vadmelsbukser, "pelsstøvler" og strikkegenser og lue. I et interiørblad vil nok en slik nisse bli plassert sammen med matte sølvkuler, hvite vokslys og dekorasjoner av kongler og gran- altså den mer landlige og rustikke interiørstilen iblandet litt "glamour".
Vårt hjem her i Oslo er nok ikke helt slik, men jeg synes han passer inn der han står  med skiene i ene hånden og en gavesekk i den andre, plassert foran en gulvlampe ved sofaen. I nærheten av ham har jeg hengt opp denne luttspillende frosken (!) i en vrihasselgren. For meg er dette veldig julete, mens andre nok vil kalle det noe helt annet... ;-) De bør i så fall ikke se Juletreet vårt i Sverige, for det er fylt til randen av slike merkelige vesener, som instrumentspillende frosker, giraffer og elefanter som balanserer på skinnende kuler, store, fete damer med vinger ikledt balletkjoler og mye mer...
Kanskje jeg skal vise dere det svenske treet mitt i et senere blogginlegg..?  ;-)


Ikke den helt typiske julepynten dette heller (Bildet til venstre.)
Denne faunen er en avstøpning av en hagedamfigur som en gang befant seg i en hage i Pompeii. Som de fleste vet ble han godt bevart i aske, glemt av alle frem til en arkeologisk utgravning fant ham og veldig mye annet. Min faune står i hallen til daglig. Nå har han fått en kongekrone på hodet, egentlig ment som juletredekorasjon og i mine øyne er han julepyntet.
Det er jo øyet som ser....
Nedenfor: Disse englene er jo heller egentlig ikke laget som julepynt, men likevel havner de hvert år på toppen av et gammelt framskap vi har stående i stuen. For oss er de også med på å gi leiligheten julestemning.


Ok da, jeg har faktisk laget NOE selv denne julen. Jeg har kjøpt rødt sløyfebånd og knyttet noen sløyfer! DET er vel kreativt!!? ..Ok- kanskje ikke, men hyasintene virker da ikke som de har noe imot det? ;-)
Nedenfor. Noen julestjerner i en korg- og jeg har laget min egen juledekorasjon! Og ja- jeg har faktisk knyttet denne sløyfen også! :-D
Til slutt et lite løfte. Dette blir siste blogginlegg om Juleforberedelser i Oslo for i år! Nå reiser vi snart til Sverige og da blir det mest det jeg kommer til å fokusere på :-)
Ha en fortsatt riktig fin adventstid!



Kommentarer

  1. Lunt og personlig julepyntet hjem. Håper ikke det er slik at vi alle må ha det likt. Hvor skal vi da hente inspirasjon ifra? Dessuten mister vi noe på veien hvis vi skal bytte ut julepyntet hvert år. Nemlig vår egen historie. Ha en riktig koselig førjulstid.

    SvarSlett
  2. Jul i stuen, på det nivået beboerne orker, og liker! Bloggjul er nok for de få, og ære være dem for nydelige og stemningsfulle bilder. Her blir det neppe pynting i det hele tatt i år - man må velge sine "kamper". Men jul blir det nok uansett tettheten av nisser, engler, fauner eller halmgriser....

    SvarSlett
  3. Nå jasså, er det grått som gjelder i år? Du ligger nok mer enn et hestehode foran meg hva julepynt angår. Jeg har ikke knyttet sløyfer engang. God jul til dere, både her (i Oslo) og der (i Sverige).

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg