Sommer på vent...

Denne helgen dro jeg til vår svenske hage sammen med en god kamerat. Han skulle hjelpe til med å plante alle skattene jeg kjøpte på plante marked for litt over en uke siden. Været var langt fra ideelt, men skiftet mellom overskyet og kraftige regnskyll, noe som gjorde graving og luking til en tung og våt fornøyelse.
Vi hygget oss likevel med god mat og drikke - og fikk faktisk gjort overraskende mye!
I hagen virker det som om veldig mange planter har bestemt seg for å vente litt med å springe ut, for det var uvanlig mange bristeferdige knopper å spore nå! De har i grunnen holdt seg slik siden forrige gang jeg var over. Noe hadde likevel trosset den kjølige sommeren så langt.
Bildet til venstre:
Min største trepion har vokst kraftig denne sesongen og fortsetter den i samme tempo kommer jeg nok til å stamme den opp og lage et lite tre av den. Den er rundt 1,2 meter høy etter 2 år i hagen - og enda mer omfangsrik!  Som ikke det er nok, så er den bristeferdig med knopper for tiden!
Nedenfor; En annen plante som trosser været og likevel står og stråler i sin prakt, er Syrinen "Beauty of Moscow". Den får vakre, rosa knopper om våren som etter hvert springer ut i hvite, fylte blomster med svak rosa glød. Den dufter dessuten herlig!  Jeg gleder meg til den bli enda større i fremtiden!

Når vi er inne på syriner, så blir jeg aldri lei min yndlingsplante innen den familien; Syringa Vulgaris "Aucubafolia", som med sitt vakre bladverk er en prydbusk hele sommeren. Syriner er jo ellers litt anonyme busker/trær etter blomstring...? Nå er min busk i full blomst; Store lyseblå blomsterklaser med svakt lilla i seg blir en nesten litt grell kontrast mot det grønne og gule bladverket, men likevel setter jeg stor pris på både blomster og blad! Den må da være den blåeste av syriner, som ellers er mest lilla?

Over til noe helt annet:

Jeg hadde vel egentlig aldri planlagt å ha oransje farger i hagen vår, men nå er den ene delen av skråingen likevel i ferd med å omdannes til et "ildbed." Det hele begynte med planten på bildet til høyre; en Azalea "Mandarin Lights" som sto i knopp på Ramme gård for to år siden. Knoppene var så vakre at jeg ikke klarte å la være å kjøpe denne planten. Blomstene ble kanskje litt vel fargesterke når planten endelig slo ut  i blomst, men den fikk i alle fall plass i problemskråningen. - For den er virkelig et problem! Vi har en skråning bak huset. Den er nok rundt 300 meter lang og 7-8 meter høy. Ganske bratt. Der har jeg fjernet rundt 15-20 meter med krattvekst i lengen, lagt fiberduk og helt tykt med bark oppå. Det ser fint ut i omtrent 1 time. Så begynner barken å skli og avdekker fiberduken!
I år kommer jeg til å forsøke meg på en slags terrassering i denne skråningen. Jeg vil da slå ned gjerdestolper så de stikker rundt 20 cm opp bakken og fester impregnerte trebord i en trappeform oppover skråningen. Forhåpentlig kan jeg få både jord og bark til å holde seg der den skal, samt at det blir lettere å beblante - og stelle min forferdelige skråning!
For øyeblikket har jeg for det meste røde roser i hoveddelen av skråningen, ispedd blå lupiner, buskbombusker, variegerte beinvedsbusker og bregner (med mer) men altså - også en idlblomstavdeling.

Hittil har jeg plantet en del av blomsten på bildet til venstre; Euphorbia Grifithii, (eller ildvortemelk som den heter på norsk), samt Hemerocallis "Fulva Kwanso" og liljer, som
Lilium "Orange Electric",
Lilium Orientalis "Orania", og lilium "African Queen", men jeg planlegger å blande inn dypt burgunderfargete liljer, samt planter med burgunder bladverk: Euphorbia Dulcis "Chameleon", samt japansk lønn; Acer palmatum Atropurpureum
 Dette sammen med mye innslag i hvitt (Forhåpentlig hvite, bunndekende roser, hvite liljer og annet)
Har dere noen forslag? Bedet ligger slik til at det får sol fra morgen til solnedgang. Jorden inneholder mest sand, så alle forslag om tørketålende planter som kan takle mye sol mottas med takk!? :-D

Ha en fortsatt riktig fin uke!



Kommentarer

  1. Så vakre planter , den lys rosa syrinen har en fantastisk blomst og farge . Det er en som må studeres på nært hold.

    Ja det hadde vært fint med litt stabilt sommervær ,men når det er sagt er det jo fint med regn når en planter nytt.

    Flotte bilder som alltid , ha en fin dag .

    Maritklem.

    SvarSlett
  2. Så flott blomstring! Den hvitrosa syrinen gikk rett inn på ønskelista.

    SvarSlett
  3. Syrinene var fantastisk lekre og jeg tenker at det er på tide å erstatte den gamle syrinen som gikk med i en storm for flere år siden. Med nye og spennende sorter! Jeg lar meg inspirere :) og Ha en flott uke!

    SvarSlett
  4. Du har så mye flott at jeg faktisk lurer på hvordan i all verden du har funnet ut at disse plantene i det hele tatt finnes ;-) Ildvortemelk har jeg verken sett eller hørt om, den må jeg sjekke nærmere. Moscow var også usedvanlig dekorativ. Favoritten din likeså, men varigerte blader har jeg ikke blitt helt oppslukt av - ennå :D Oppdager jo at sakte men sikkert blir jeg begeistret for plantegrupper jeg ikke likte i det hele tatt for få år siden. Og sånn skal vel sesongene gå, til man har vært innom det meste i planteriket. Kan dessverre ikke foreslå noe til ildbede/skråningen. Med terrasser får du sikkert bedre jorddybde om du vil også, og da kan vel det meste som liker sol trives der. Vil du ha en utfordring kan du prøve Kardinallobelia, men den skal muligens ha litt skygge. Har aldri fått den til selv.

    SvarSlett
  5. Din svenske sommerhage ser helt fantastisk ut, men jeg misunner deg virkelig ikke jobben med din bratte skråning. Utfordring det der! Når det gjelder plante med burgunder bladverk, "lurte" Dyhre gartneri på meg i fjor småblomstret Alunrot, Heuchera m."Pal.Purple". Den har virkelig ikke skuffet hva bladverket angår og vokser godt i bredden. Kan bli opp mot 50cm høy. Mine får ca 8 timer sol daglig, når det er sol da vel og merke. Ønsker en fin uke!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg