Japansk trepeon på Bunnpris?!

Når jeg skulle forbi Bunnpris i Bygdø Allé nå i helgen oppdaget jeg at de hadde friske, flotte eksemplarer av Paeonia Suffruticosa, eller japanske trepeoner på norsk. Prisen var 60.- kroner pr. plante!
De hadde disse også til salgs i butikken Elisenbergveien, så jeg regner med de er å finne i de fleste Bunnpris- butikkene.
Jeg kjøpte 3 stk rosa varianter med fylte fylte blomster på litt over halvmeteren hver. Både stammen, stilker og bladverk var i meget frisk og fin stand! Så om du ønsker en trepeon i hagen er det bare å løpe og kjøpe!?

Mine rosa busker er i hvertfall planlagt plantet i bakkant av drivhushagen. Jeg har alt noen fine eksemplarer her, men de er hvite, og siden rosehagen min stort sett går i rosa varianter inbiller jeg meg at disse kommer til å passe perfekt inn..!?

Noen av dere spurte meg om en liste over planter jeg hadde ervervet meg på plantemarkedet i helgen.
Her kommer den:


For drivhushagen:
  • Agapanthus Alba                                             (Hvitblomstrende afrikalilje)
  • Anaphalis Triplinervis                                   (Sølvfarget bladverk, fylte hvite blomster.)
  • Cerastium Tomentosum                                 (Sølvfarget bladverk. Hvite blomster.
  • Iris Germanica ”Alba”                                   (Iris med store, hvite blomster.)
  • Ranunculus Aconitiflius ”Flore Plena”       (Duppsoleie med hvite, fylte blomster)


For Woodland hagen:

·         Allium Spec. – Ulike typer allium                 (Allium med store, lilla blomster)
·         Chaenomeles japonica                                  (Busk med oransjerøde blomster og spiselige frukter)
·         Cornus Sibirica Alba Variegata                    (Busk med røde grener og variegert bladverk hvitt/grønt)
·         Filipendula Hexapetala                                  (Hvitblomstrende mjødurt)
·         Geranium Macrorrhizum Alba                    (Storkenebb med hvite blomster)
·         Geranium Renardii                                          ( Storkenebb. Morsomt bladverk. Hvite blomster med lilla striper)
·         Helleborus Atrorubens                                   (Julerose med burgunder blomster.)
·         Hosta Venusta                                                  (Småbladet hosta)
·         Hosta Fortunei                                                 (Ensfarget type)
·         Polygonatum Multiflorum                            (Kjempekonvall)
·         Rodgersia Podophylla                                  (Koreabronseblad med rosa blomster)
·         Viola Cornuta ”Princess deep Purple”. (Skogsfiol med blålilla blomster. (Staude)
·         Viola Sororia “Freckles”                               (Hvit med lilla prikker. Staude)
·         Hydrangea Anomala                                     (Klatrehortensia)


Ved elvebredden:
·         Digitalis Purpurea ”Alba”                             (Hvite revebjeller)


I steinbedet:
·         Adonis Brevistyla ”Alba”                              (Hvitblomstrende med bregneaktige blader) 
·         Jeffersonia Dubia                                           (Store blå blomster)
·         Claytonia Sibirica ”Eglington”                     (Vakker steinbedsplante med rosa blomster)
·         Colchium Automnale Alba                            (Hvitblomstrende Tidløs)
·         Geranium Himalayense ”Birch Double”     (Blå fylte blomster)
·         Lewisia Pygmaea:                                          (Liten steinbedsplante med rosa blomster)


Diverse andre bed:

·         Cornus Sibirica Alba Variegata                  (Busk med røde grener og variegert bladverk hvitt/grønt)
·         Euphorbia Griffithii                                        (Oransjeblomstrende vårvortemelk)
·         Hemerocallis ”Ed Murray”                          (Daglilje med burgunder/mintgrønne tegninger)
·         Hydrangea Anomala                                     (Klatrehortensia)
·         Iris Germanica                                             (Iris  med store, lillasvarte blomster.)
·         Iris Germanica –                                             (Iris med store, lillasvarte blomster og gule tegninger.)
·         Phlox divaricata ”Clouds of Perfume”       (Lysblå sommerfloks med sterk duft)


Ha en fortsatt riktig fin dag!

Kommentarer

  1. Det var ikke dårlig! Gratulerer til mange fine kjöp de siste dagene.

    SvarSlett
  2. Nam nam! Mye snadder her ja :) Jeg måtte umiddelbart google Bunnprisbutikker i nærområdet, fant en så da spørs det om jeg må en tur og skjekke peonbeholdningen?! God uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :-) Jeg skal krysse fingrene og håper du får kjøpt trepeon du også! :-D

      Slett
  3. Heldig med den !! Her fins ingen Bunnpris på mils omkrets!!! Kjøpte et par peoner på Bo grønt for noen veker siden, den eine kom aldri opp !! og den andre er pjuskete...så det var det !! ha ei flott uke i den herlige hagen din.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huffda! Så synd. Jeg ville tatt med meg den som ikke kom opp og reklamert hos Bogrønt. De har jo vekstgaranti!?
      Ønsker deg en riktig flott uke i retur :-)

      Slett
  4. Oi, ikke småtterier du har fått tak i i helgen! Og jeg som trodde du allerede hadde feriehagen full av pottede planter som lenger etter et bed å vokse i? :D Hagehobbyen er sannsynligvis en av få hobbyer hvor det alltid blir bedre med mye mer. Håper du finner gode plasser til alle de nye, det kommer til å bli flott! Takk for tipset om trepeon, skal sjekke innom en Bunnpris på vei hjem fra jobb i kveld, men lover å ikke bli skuffet (tror ikke de pleier å selge planter der, men en gang kan jo være den første). Nyt uken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bille. Håper de hadde trepeon til deg på Bunnpris! Jo, du har helt rett i at jeg egentlig har altfor mange håpefulle planter stående på vent i hagen, men det er dette med "Hagen blir ikke det samme uten den planten!... - og dén planten... og ´den planten... ;-)
      Ha en fortsatt riktig fin dag så lenge! :-)

      Slett
  5. Jammen må jeg ta en tur på Bunnpris jeg også, men det spørs om de har trepeon i butikkene på vestlandet også.
    Virkelig mye snop du fikk fatt i på plantemarkedet.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann. Jeg krysser fingrene og håper de har trepeoner i vestlandsbutikkene også! :-D
      Ha en fortsatt riktig fin dag.
      Stein

      Slett
  6. Her var det mye fint! Og 60 kr for en trepion er jo så godt som gratis!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er akkurat det samme jeg sa til samboeren når jeg kom hjem med plantene! Både fra Bunnpris og hagemarkedet! ;-)

      Slett
  7. Det var virkelig et Pionkupp! Kjempe fin var den!

    Fangsten fra plantemarkedet var også veldig innholdsrik og mye fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vivi. Ja, jeg var positivt overrasket over plantene jeg fikk kjøpt på plantemarkedet, for som sagt kjøpte jeg en del av dem uten helt å vite hvordan de kom til å se ut... Jeg har faktisk funnet en plass til dem alle sammen - i alle fall når jeg planlegger på papiret. Så skal det bli spennende å se om det fungerer i virkeligheten ;-)
      Ha en fortsatt riktig fin dag!

      Slett
  8. Artig at de selger trepioner på Bunnpris, det gjelder tydeligvis å følge med, man kan gjøre kupp på de merkeligste steder. Har desverre ingen bunnpris her, hadde ellers løpt avgårde med en gang:-) Det var en lang å fin liste fra plantemarkedet, kos deg med plantingen, man får jo aldri for mange planter når man har hagedilla:-) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Sunniva.
      Ja, helt enig: Det gjelder å følge med, for noen ganger kan en virkelig få kjøpt flotte planter på de merkeligste steder! :-D
      Bedene mine ser fortsatt usedvanlig tynne ut, så ja, jeg føler nok at en aldri kan få for mange planter! I hvert fall ikke når man er i ferd med å etablere en hage ;-)
      Ha en fortsatt riktig fin dag
      Stein

      Slett
  9. Artig at de selger trepioner på bunnpris, det gjelder å følge med for man kan tydeligvis gjøre kupp på de merkeligste steder. Det var en lang fin liste fra plantemarkedet. man får jo aldri for mye planter når man har hagedilla:-)
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  10. Det var en fin pion. Helt otroligt, att man kan göra sådana fynd!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ruben. Ja, det er spesielt å kunne gjøre slike fynd på en matvareaffär som ikke har så veldig godt utvalg, men satser på å være billigmatkjede ;-)
      Ha en fortsatt riktig fin dag!

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg