Blomstring i min hage. Slutten av Mai.

Så har en helt fantastisk pinsehelg over for denne gang! Vi har hatt temperaturer opp mot 28 grader i skyggen og sol fra skyfri himmel hver eneste dag. For en solhungrig nordmann er jo det deilig. Kanskje ikke like fantastisk for en hageglad person, for nå skjer ting i rekordfart! Planter spretter opp av jorden, blomstrer og visner ned langt raskere enn normalt for årstiden, men det fine er jo at de fleste blomstene i hagen gjenblomstrer, så vi få jo sett dem mange ganger ennå ;-)

Mens rhododendron "Cunninghams White forlengst har blomstret ferdig, er Rhododendron Germania i ferd med å bryte ut i blomst.
Denne står riktignok litt dypt inne i skogen, hvor det kan være ganske skyggefullt, men i skråningen har jeg den også. Der står den i full sol, men har likevel ikke begynt å blomstre. Jeg antar det skyldes tørr og skrinn jord.

Bildet nedenfor:
Rhododendron "Groenlandicum" er en løvfellende miniatyrvariant jeg har et par steder i skogen. De kan nesten forveksles med en storbladet lyngplante før de springer ut i blomst. De hvite blomstene er skikkelig vakre når de lyser opp i halvskygge områdene! 


Tiarella "Pink Skyrocket" liker jeg godt i skogen. De lyser også opp i halvskygge og bladveksten er dekorativ når planten ikke lenger er i blomst.


Fritillaria Imperialis sett fra en litt uvanlig vinkel. Disse vokser jo også i skogen. Desverre har noen av dem blitt trampet ned av ett eller annet dyr, men jeg nyter blomtringen på de som likevel har kommet i blomst. Jeg var positivt ovverasket over blomsterfargen, som er nesten kremfarget gul. :-) Disse kan jeg godt tenke meg enda flere av i fremtiden!

Nedenfor: Nå blomstrer også narcissene plassert i skyggen- lenge etter at de som sto mer solfylt plassert har visnet ned. Jeg synes jo egentlig det er helt topp, for da får jeg jo virkelig "valuta for pengene" ;-)

Flere bilder fra Pinsehagen i neste blogginlegg.

                              Ha en riktig fin kveld!





 

Kommentarer

  1. Fantastisk flott blomstring!

    Ha en fin tirsdag. Klem

    SvarSlett
  2. Vakkert! Den Tiarellaen var særdeles fin!

    SvarSlett
  3. Tusen takk for hyggelig kommentar. Hagearbeid for meg er og blir rekreasjon, jord under neglene er et must;)Og kjekt når man påvirker hverandre til å få samme interesser.
    Den ledningen til det lille vannfallet er pr i dag dårlig sjult. Men det skal graves ned rør slik at vi kan ha ledningen i.
    Ønsker deg ei flott uke.
    -AnKa

    SvarSlett
  4. Blomster med trestammer i bakgrunnen er et vakkert syn.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg