Att angöra en brygga...



Den svenske artisten, Monica Zetterlund sang en gang tittellåten til en film som het nettopp det; "Att angöra en brygga" og uten sammenligning forøvrig, så har det vært mitt hovedprosjekt i sommer.
(Klikk gjerne på Monicas bilde nederst for å høre denne sangen.)Med god hjelp av min far og min svoger bygget vi brygge på landstedet i Sverige.
Jeg hadde i utgangspunktet ingen idé om hvordan dette skulle gjøres, men med to gode hjelpere, google og forespørsler hos folk som har gjort dette mange ganger satte vi i gang.
Dagen vi skulle feste nesten 30 stolper nedi elvebunnen som bryggefundament bestemte værgudene seg for å vise at de også kunne la det regne denne sommeren. Ikke særlig morsomt når vi måtte balansere tunge bjelker, slegge, hammer, spikre og sag fra en liten båt! Men fundamentene sto etter hvert trygt nedi elvebunnen. Vi fikk sikret dem med tverrplank på kryss og tvers for å gjøre det hele enda mer stabilt. Så kunne vi begynne!
Til alt hell bestemte sommeren seg for å komme tilbake dagen etter. Med borremaskin og noen tusen skruer gikk jobben faktisk veldig raskt unna, og allerede 3 dager etter kunne vi ha innvielses selskap på vår nye brygge!!
40 m2 ble den og er nå uten tvil vår favorittsitteplass når vi er borte i Sverige. Vi elsker allerede å sitte på bryggen, titte ned i vannet på fisker og vannliljer, spise middager, fiske, eller sole oss og bare slappe av.
Bildet til venstre. Min far sikrer bjelkenes stabilitet ved å feste "kryssbord" mellom fundamentene etter hvert som bryggen tar form.
Nedenfor. En kan jo etter hvert få et intrykk av hvordan bryggen kommer til å se ut!

Nedenfor: Vi var ikke sene om å ta bryggen i bruk. Fra første dag begynte vi å innta våre utendørs måltider der. Møblene kommer nok til å bli byttet ut neste år. Jeg ønsker å bygge langbord i samme materiale og utførelse som bryggen, men det blir IKKE ennå!Nå skal vi slå oss til ro og nyte resten av sommeren.
Bryggen ble forresten bygget opp på fundamentene til den som opprinnelig hadde stått her. Jeg tror den en gang hadde fungert som fergestopp for trafikk opp elven.

Til venstre: Stemningsbilde fra bryggekanten tatt nedover elven. Vi må jo pynte litt også... ;-)Siden vi ikke helt har bestemt oss for hvilke typer belysning som skal monteres, tok vi ned en mengde lyslykter som vi tente på bryggekanten.








Vi lurer på å enten bruke "gatelykter" lik dem en finner på resten av eiendommen, eller noe med mer maritim stil.

Nedenfor. Stemningsbilde fra bryggen tatt oppover elven.

Monica Zetterlund: "Att angöra en brygga"

Ha en fortsatt riktig fin sommer!

Kommentarer

  1. Så fint det ble. jeg forstår godt at dett er deres nye favorittplass :)

    SvarSlett
  2. Det ble en kjempeflott brygge. Den ligger jo så idyllisk til ved elven, så jeg skjønner også godt at dette allerede har blitt en favorittplass. Godt å ha god hjelp med sånne større prosjekter.
    Ha en fortsatt fin sommer!

    SvarSlett
  3. Så UNDERBART FINT!!!!!!!!!!!! WOW!

    SvarSlett
  4. Vilken brygga, både vacker och rejält byggd! Hoppas ni får många fina stunder där vid den underbara sjön!
    Ha det gott!/Laila

    SvarSlett
  5. Så utrolig flott bryggen ble! Om dere ønsker mer inspirasjon kan sommertorpet med ernst som går spå svt4 på torsdager varmt anbefales. Ligger også på nett-tv - forrige uke laget de brygge.
    Vakker vakker er utsynet dere har.
    Nyt sommeren
    Hilde

    SvarSlett
  6. Vilken fin brygga ni byggt! det gick snabbt också!
    Trevligt när man jobbar tillsammns.
    Det är en väldigt vacker miljö ni bor i,härlig utsikt!
    Det kommer nog bli många fina stunder på den bryggan.
    Ha det bra
    Mariana

    SvarSlett
  7. Takk for hyggelig kommentar - anbefaler virkelig å lete etter kantarell - sjekk om soppkontrollen er i nærheten så kan du få de til å se etter om det er kantarell du fant - eller gjør som meg - bli med noen som kan sopp og la de lære deg noen helt bombesikre :-) Nyt den flote bryggen i det deilige været vi har fått!
    hILDE

    SvarSlett
  8. Takk for besøket inne hos meg. Nå har jeg bladd litt i bloggene dine, her var det jammen mye interessant stoff! Tenker jeg følger med deg litt jeg. ;-) Smart med egen blogg med planteoversikt, kan hende jeg kopierer den idèen. Det ser både fint og spennende ut på sommerstedet deres i sverige, kjempeflott brygge. Likte også trappen dere har satt opp ved drivhuset! Kos dere i norge, sverige, spania eller hvor dere måtte befinne dere i sommer.

    SvarSlett
  9. Stunning! Have lots of nice parties there!

    SvarSlett
  10. Hei alle sammen og takk for alle de hyggelige hilsenene! Av en eller annen grunn har jeg ikke hatt mulighet å svare på mine egne innlegg i det siste, så derfor så taus med tilbakemeldingene. Det ser endelig ut til å være fikset uten at jeg egentlig har gjort noe med problemet, men nå skal jeg bli mye flinkere til å legge igjen kommentarer hos dere igjen! Ha en fortsatt riktig fin dag!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg