Vi bygger en port!

Som jeg alt før har nevnt hadde jeg mange ulike prosjekter på gang denne sommeren. Bryggen var nok det største, men andre ting tok jo også litt tid. Jeg har jo hatt mye problemer med rådyr, elg og bever som liker plantene mine minst like mye som det jeg gjør selv... men på en litt annen måte!
Jeg vil nok alltid få jevnlig besøk av disse dyrene, men jeg prøver jo å gjøre litt for at de ikke skal spise opp alt jeg har plantet... Blant annet har vi inngjerdet de mest utsatte delene av eiendommen. Det var litt av en jobb å slå ned en veldig stor mengde pålestolper ned i jorden. I innkjørselen bestemte vi oss for å lage en port. Siden den skulle være såpass stor som 5 meter bred fant jeg ut at det ville bli for dyrt med en kjøpeport.
Resultatet ble derfor at jeg snekret en selv. Jeg kjøpte rikelige mengder med integrerte bjelker og satte i gang. Det var faktisk mye lettere enn jeg hadde forestilt meg å lage en slik port! Jeg valgte å gjøre den i to deler, så den åpner seg på midten, mest fordi dette ikke virker så ruvende, samt at en slik port faktisk blir vanvittig tung!
Jeg monterte seks stk hengsler og støttehjul på begge sider for å avlaste vekten. Selve porten tok ikke mer enn én dag å lage. Vi gravde noen store hull ved innkjørselen hvor portstolpene skulle stå og fylte disse med sement og støttejern. 2 dager etter monterte vi det hele.

Det hele var faktisk en veldig enkel jobb om en ser bort fra hullgraving og sementering! Porten ble solid den! Jeg kan faktisk henge på den mens den åpner og lukker seg uten at den blir hverken treg eller skeiv.
Bildet ovenfor viser hvordan porten til slutt ble seende ut når den kom på plass. Vi må lage et passende gjerde i impregnert tre som innrammer den, men det skal jeg nok få gjort en helg i løpet av høsten!
Ellers kommer jeg nok til å beise porten i svartbrunt etter hvert så den ikke stikker seg så veldig ut, men det blir nok ikke før til neste år.
Nedenfor. Porten sett litt mer på avstand. Den ble plassert et stykke inn på eiendommen rett og slett fordi jeg ønsket å benytte to trær som står parallelt overfor hverandre som ekstra støtte/fundament for selve porten.


Kommentarer

  1. Den ble kjempeflott! Bra jobbet! :)

    SvarSlett
  2. Den er utrolig flott. Gratulerer! Rett og slett superfin. Hanne

    SvarSlett
  3. porten ble riktig flott, og stilen kler sommerstugan:)

    SvarSlett
  4. Pen port. Ser solid ut også.
    Vi har også et portprosjekt igang på Solbakkjen.
    Portstolpene er allerede på plass, men meg og min kjære blir ikke helt enig med oss selv om designet. Laget dere et utkast på tegnebrettet først eller ble veien til mens dere snekret?
    Kommer nok et innlegg når vi har funnet ut av det. Vi er blitt utrolig trege i planleggingsfaser, er det alderen tro, thi hi?

    SvarSlett
  5. Du er praktisk ser jeg. Godt jobba! Det ble en veldig stilig port og den gjør nok jobben!

    SvarSlett
  6. Gode billeder.
    Ser virkelig smukt ud på det sidste billede.
    Tak for kigget

    SvarSlett
  7. Hei! Så flink du er! Det ble en veldig fin port, og så fint det ble med todelt design, litt mindre ruvende da. Så nå bruker du vel resten av sommeren til å henge på porten mens du åpner og lukker, jaja, barnlige gleder er fint sånn sommerstid :-) Kos deg videre, august blir flott!

    SvarSlett
  8. Hvor flot en port, den passer da super fint ind i omgivelserne!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg