Nok av planter, men hvor er blomstene?

Som de fleste av dere vet har jeg de siste 2-3 årene prøvd å forandre en skogstomt til hage på feriestedet vårt i Sverige. Veldig mye har forandret seg denne perioden, og mange nye planter har blitt plantet rundt omkring. Det meste av disse havnet i vår hage i løpet av fjoråret, men også en god del i år. Hver gang jeg ankommer Sverige er det like spennende å se hvordan ting har klart seg - og heldigvis virker det som om de fleste plantene klarer seg mer eller mindre bra.

Det er bare EN ting jeg ikke helt forstår. Hvor blir det av blomstringen? Til tross for mange sorter roser, peoner, potentillas, løkplanter, liljer og mange andre planter, så er det meste stort sett grønt!!

Plenen har kommet seg veldig de siste to årene. Blomsterengen  som skulle befinne seg mellom trærne på bildet og skogen, som ligger ca 20-30 meter bak dem har blitt til et villniss av høytvoksende strå og bringebærbusker, men veien jeg laget er like bred og ugressfri der den leder frem til "woodland hagen" min.
Jeg begynner etter hvert å innse at jeg kanskje ikke kommer til å klare å lage blomstrende sommereng der? Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre for å endre villnisset?
Joda, jeg vet at det beste er å bruke ljå med hard hånd, men det tar jo dager og uker å få til. Tid jeg egentlig ikke har :-)

I drivhushagen på bildet til venstre har jeg plantet mye blomstrende stauder, men som dere ser på bildet er det meste stort sett grønt her også. Liljene og roser er fulle av knopper, så jeg håper på litt mer blomsterprakt i løpet av ferien jeg påbegynner neste uke.

Som dere ser av bildet nedenfor; Ikke akkurat mye blomsterprakt å spore her heller!


På drivhus trappen har jeg plantet en mengde potteplanter. I dem har jeg liljer, hvite lobelia, cannas, middagsblomster, citrus plante, orkide og diverse annet, men blomstrer de...?
Nei, jeg tror jeg får fuske litt i år også og kjøpe meg noen ferdig produserte sommerblomster på hagesenteret!

Hva er det jeg gjør feil? Tar det vanligvis noen år før stauder, busker og trær begynner å blomstre for fullt, eller er det noe med jorden hos meg?
Ha en fortsatt riktig fin hagekveld alle sammen!


Kommentarer

  1. Hei :-) Så fint det er, selv om det ikke blomstrer så mye ennå! Jeg trodde det bare var meg på balkongen som savner blomstring, har kjøpt noen få ferdigblomster jeg nå da, fra matbutikken av alle steder - de må nok erstattes etter ferien uansett. Men ja, noen stauder trenger mer enn ett år på å blomstre, jeg tror det har å gjøre med hvor godt de etablerte seg første året men vet ikke sikkert. Og det gjelder jo ikke de fleste, men stauder er nå engang finere når de har noen år på baken. Peoner kan trenge et par år på å etablere seg før de blomstrer, men jeg har ikke erfaring med andre enn den jeg plantet i fjor som hadde 2 knopper i pinsen. I feriehagen har jeg en del prydbusker, og den eneste som ikke blomstret første året er duftskjærsmin, men den hadde ogå knopper i pinsen (3. året). Generelt handler det vel om å vente, og evt å flytte planter som evt sturer. Kos deg!

    SvarSlett
  2. Jeg får nok gjøre som deg Bille ;-) Kjøpeplanter er jo fine de...! -så får jeg heller se om jeg ikke bør begynne å omplassere en del av staudene og annet hvis de ikke blomstrer mer frodig neste år..
    Jeg har en mistanke om at det kanskje er noen dyr på ferde i hagen.. men da må de være veldig glad i knopper, for bladverket virker stort sett frodig og grønt. ;-)
    Ønsker deg en riktig fin sommer Bille! :-) Jeg kan knapt nok vente med å ta fatt på min ferie nå!! :-D

    SvarSlett
  3. Det ser ju grönt och frodigt ut i varje fall Vet inte hur vädret har varit hos dig men här är det regn och vått, massor av gröna blad men lite blommor, dom väntar på värmen tror jag. Men det är många som tar lite tid, tålamod är en dygd vet du :)

    SvarSlett
  4. Du har sikkert helt rett Mia. Tålmodighet er en dyd. :-) Jeg får nok pent vente til neste år for å se hvordan staudene har klart seg. Da har jo mange av dem vært i hagen min i to år :-D

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg