Inspirasjonstur til Botanisk hage

Som ny hageeier hadde jeg ikke mye oversikt over hvilke planter som blomstret til ulike tider, hvor høy de ble og hvordan de oppførte seg. Jeg oppdaget tidlig at Botanisk hage var en skattekiste av inspirasjon. Der får vi jo ideer om hvordan plantene ser ut både før, under og etter blomstring. Deres høyde, blad- vekstform og mye mer. Jeg løper rundt med kamera og knipser i vei- både planter og de tilhørende navneskiltene. Jeg prøver alltid å besøke Oslos "storhage" flere ganger i løpet av en sesong for å få tips om hva som blomstrer på ulike tider.


Denne helgen benyttet vi derfor det fine været og dro på en liten visitt. Nedenfor: Denne hortensia sorten havnet rett inn på ønskelisten; En Hydrangea Aspera Macrophylla med store, "pelskledde" blader, rosa "knopper" og hvite blomster vil den være en vakker plante ved en hagedam.
Botanisk hage har omtrent samme herdighetssoner som min egen svenske hage, så klarer de å få den til å overleve, så....
Busken kan bli rundt 2 meter høy og få rikelige mengder med store skjermer av blomster.


Bildet til høyre:
En annen busk/lite tre som havnet på ønskelisten denne gangen var denne. En Calycanthus Occidentalis fra Canada. Den kalles ofte for Krydderbusk siden barken brukes som erstatning for kanel, men vær klar over at deler av busken inneholder Calycantin, et giftstoff som kan minne om stryknin, så kun barken kan benyttes!
Busken blomstrer fra Juni til September og kan minne litt om magnolia, både i bladverk og blomst.
Den trives best i fuktig, men sandholdig jord og sies å være herdig til USDA sone H6- altså egentlig ikke herdig hos meg, men den fungerer jo i Botanisk hage i Oslo, så kanskje jeg kan ha den på en lun plass...

Nedenfor:
Den blåblomstrete planten er en Perovskia Abrotanoides, en plante i leppeblomstfamilien, opprinnelig fra Afghanistan/ Pakistan. Den trives i full sol og blomstrer i August/ september.
Skikkelig vakker, senblomstrende staude med andre ord!


Denne busken skulle jeg gjerne også ha i hagen, en Vill Poppelrose: Lavatera Thuringlaca. Planten er buskformet i veksten og kan bli opp til 2 meter høy. Den blomstrer fra tidlig sommer til sen høst og kommer med en mengde enkle, sart rosa blomster.  Også denne er hardfør til USDA sone H6, altså temperaturer ned til minus 10. En skulle derfor ikke forvente å finne denne i Oslo, men jeg regner med at den blir dekket godt om vinteren?


En annen plante en ikke skulle forvente å finne i Oslo er Urtidstre; Metasequoia Glyptostroboides. Botanisk hage har noen skikkelig flotte eksemplarer som nok har vokst her i mange årtier. Det har en fantastisk vekstform, barkfarge og "blad/nåleform", så dette er et "Må ha" tre i vår hage! Det er faktisk hardført i vår sone "H4/H5, så det er nesten litt rart at vi ikke ser flere eksemplarer av disse trærne rundt i norske hager!?

Når vi først er inne på temaet trær, så fant jeg også et par andre vakre eksemplarer som havnet rett inn på ønskelisten. Blant annet korktreet: "Sakhalinkorktre". Latinsk navn: Phelodendron Sachalinense.

Treet har en vakker vekstform og fantastisk bladverk. Jeg har fotografert en gren på bildet nedenfor, men trærne er jo skikkelig vakre som helhet også!? De blir rundt 10-12 meter høye i vår sone, får tykk bark av kork. Det har en rask vekst og trives best i sol og de fleste typer jord.
Treet skal være herdig til USDA sone H3 -noe som grovt kan omregnes til sone H5?


Om du har en stor eller liten hage, balkong eller park- så vil nok en eller flere turer til Botanisk hage, enten i Oslo eller nær der du bor være en rik kilde til inspirasjon! :-)


Ha en fortsatt riktig fin dag!





Kommentarer

  1. Ja, den Hortensia'en har jeg selv falt for i Botanisk hage :) Er dessverre ikke så flink til å stikke innom, selv om jeg jobber i Oslo...
    Takk for turen!

    SvarSlett
  2. Så vackra och inspirerande bilder Stein! Apropå kryddbusken så är den nog härdigare än vad man först trodde, du kan säkert ha den i din svenska trädgård. Jag har haft en kryddbuske under flera år som klarat sig gott, har skrivit om dem (köpte en till i våras) nyligen på bloggen.

    Metasequoia glyptostroboides har jag också odlat utan problem i sex eller sju år. Den går utmärkt här i zon 2 - 3 så det är bara att testa.

    SvarSlett
  3. Ja dette må være lærerikt og spennende :-)) Jeg pleier å stikke innom, men med veldig ujevne mellomrom.. God uke!

    SvarSlett
  4. Helt enig, det er flott i Botanisk hage, hadde planer om å stikke innom sist jeg var i Oslo, men det ble ikke tid. Neste gang imidlertid...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg