Rosesommer

For noen få år siden var jeg ikke klar over at jeg er så glad i roser. Men på kort tid har stadig flere dukket opp i vår hage. De fleste har jo ikke rukket å bli så veldig store og frodige ennå, men det er likevel rikelig med blomstring på denne tiden av sommeren. Nedenfor er det bilde av en rose jeg har flere busker av rundt om i drivhushagen. Jeg hadde nemlig den cerisefargete varianten først - og ble veldig fascinert av den frodige blomstringen store deler av sommeren. Den rosa varianten passer bedre inn med de øvrige rosene i hagen, så jeg har derfor flest busker av den lyse typen. Grootendorst kalles Nellikrose her i Norge. Den har sin frodigste blomstring i Juni- Juli, men gjenblomstrer også senere på sommeren. Dette er en herdig sort som kan dyrkes til sone H7. Desverre er den duftfri, men er ellers en rose jeg virkelig setter pris på.


Bildet til høyre:
Rosen, Alchymist er en vakker, men litt spesiell klatrer med fylte blomster som skifter i farge mellom gult, aprikos og rosa, så den kan være litt utfordrende å finne andre roser den kan gå sammen med.
Rosene dufter middels sterkt og den er herdig til sone H4.

I drivhushagen har jeg stort sett bare rosa rosevarianter. Andre steder på eiendommen er det andre fargetoner jeg har satset på, så i bedene ved innkjørselen er det stort sett rødtoner det går i.



På bildet er det to sorter som blomstrer.Den høyeste er en "Nina Weibull", Dette er en fin klaserose som vanligvis ikke blir høyere enn 70cm. Den dufter nesten ikke, men blomstrer gjerne fra Juni til September.
Foredler er "Poulsen".

Nedenfor denne er det en "Velvet Cover Towne & County" som stråler med en mengde halvfylte, røde blomster. Denne er en villig bunndekkerrose som stort sett holder det gående hele sommeren.  Heller ikke denne dufter særlig sterkt.

Nedenfor:
En annen rød rose jeg setter stor pris på er "Rote Max Graf".
Denne er en vakker sort med enkle, klar røde roser som har gul midte.
Den er en fin Kordes rose som ikke blir høyere enn opp til 50cm, men sprer seg fint utover. Altså en perfekt bunndekkerrose.


Når vi først er inne på røde roser, så kan vi jo ikke komme utenom klatreren; "Flammentanz". Denne har jeg flere steder, både ved innkjørselen og i overgangen til Woodland hagen. Rosen er engangsblomstrende, men til gjengjeld veldig blomsterrik i Juni-Juli. Den blir vanligvis mellom 2-3 meter høy og kan dyrkes til sone H6.



Rosene til venstre er ikke fullt så røde som de kan virke på bildet. Dette er en "Adelaide Hoodless", en buskrose som remonterer stort sett hele sommeren. Den får lett fylte blomster i store klaser på opp til 15 blomster i klasen.
Blomstene er cerise til røde med middels duft. De er foredlet av Henry H. Marshall. Planten er tettvokst og frodig i formen, men ut på sommeren kan blomstene virke noe "slengete" siden stilkene ikke er så kraftige. Ellers en fin rose i min hage. Den sies å være mottakelig for en del skadedyr og sykdommer, men jeg har selv ikke opplevd det de 4 årene den har levd i min hage.
Planten kan dyrkes til sone H6.


Mer om roser i et senere innlegg, for nå er det veldig mange sorter i blomst i hagen
:-D
Nesten utrolig at jeg ikke "oppdaget" dem før for noen få år siden!






Ha en fortsatt fin dag












Kommentarer

  1. Så flotte roser! Jeg venter ennå på at mine skal blomstre etter den kraftige beskjæringen tidlig på sommeren. Jeg har sett noen knopper, så kanskje dersom varmen skulle komme.... Ellers har jeg ikke så mange, men alle de flotte som jeg får se på bloggene inspirerer virkelig til nye innkjøp! Ha en fin dag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  2. Å, så flotte roser du har! Spennende å lese om de forskjellige du har.
    Grootendorst er flott, og så er jeg litt fasinert av alle tornene, dette er ei rose som står på min ønskeliste.
    Jeg liker godt de røde rosene, de lyser flott opp i hagen. Ingen av mine tre røde roser har duft heller, kan det være et fellestrekk ved de røde tro?
    Ha en fin sommerhelg :-)

    SvarSlett
  3. Så vakre roser du har. De ser så flotte og sunne ut. Nellikrosen ser spennende ut og spesiell. Ha ei fin helg. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  4. Flotte roser ! Vi har så smått begynt med roser vi også, og da må man liksom ha flere...
    "Flammentanz" prøver vi igjen, på et nytt sted. Den har ikke overlevd vinteren her tidligere :-(
    (Lars la inn et svar til deg på din kommentar på vår blogg)
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg