Balkongblomstring i August


Når jeg går rundt i Oslo synes jeg alltid det er så hyggelig når jeg ser balkonger og små hagen som bugner av blomster. Ja, selv om balkongene ikke velter over av planter, men har en krukke eller altankasse, så er det med å skape hygge. Både for eierne og vi som er forbipasserende. Derfor forundrer det meg alltid at det er såpass mange balkonger rundt om i byen som står tomme og ubrukte.
Joda, jeg er klar over at der finnes folk som ikke bryr seg om blomster, men er det ikke likevel rart at de fleste bybalkongene ser ut som de aldri blir brukt?



Den korte sommeren vi har her i Norden bør vi jo nyte til fulle, og på fine dager har jo leiligheten fått et ekstra rom med balkong- uansett om den er liten eller stor.

Vi prøver å bruke vår egen så mye som mulig om sommeren.
Noen synes sikkert vi derimot har for mange planter - og i hvertfall litt for urolig, både når det gjelder fargesammensetning og plantetyper.
Jeg må ærlig inrømme vi ikke har lagt så mye planlegging i noe av dette denne sommeren.

Vi har jo alltid svenskehagen i bakhodet når vi kjøper planter, så en god del av plantene på balkongen vår er stauder. Vi nyter dem på balkongen i en periode, men så blir de fraktet over til Sverige og plantet i hagen.
Fargesammensetningene er derimot ikke alltid like strålende. Lysrosa roser "Bonica 82", røde pelarginium "Ville de Paris" og Blodbeger: Rhodochiton Atrosanguineus.    Kanskje ikke den vanligste sammenblandingen....

Eller hva med Edelweiss: Leontopudium Alpinum på balkongen? Den er tiltenkt steinbedet, men den fungerer jo fint her en periode også?

Mørkbladet Heuchera, eller Alunrot som vi kaller den på norsk, fungerer jo fint i samplanting med høstasters. Siden planter jeg dem ut i "Ildbedet" i Sverige.

Hva mener du? Furundrer du deg også over at ikke flere bruker balkongene rundt om i byene? Eller er kanskje situasjonen en helt annen der du bor?





Kommentarer

  1. Jeg bor på landet, og har heller ingen balkong. Men jeg syns balkongblomstring er aldeles nyydelig, og skulle ønske flere ble bitt av blomsterbalkongbasillen :)

    SvarSlett
  2. Helt enig! Går alltid og titter opp når jeg er i Oslo (og andre byer). Fryder meg over frodige balkonger (som din), og konstaterer at det er altfor mange tomme. Rart når det skal så lite til for å øke trivselsfaltoren 1000 % :)

    SvarSlett
  3. Jeg er helt enig, det er koselig med frodige og fine balkonger. Hos deg var det jo super frodig, og så herlig å kunne nyte plantene både på balkongen, og seinere i Sverige.
    Kos deg og god helg.
    Klem Vivi

    SvarSlett
  4. Det ser i alle fall veldig koselig ut på balkongen din. Helt utrolig å få samlet så mange planter der. Bare nydelig!

    SvarSlett
  5. Det er virkelig frodig på balkongen din, mange vakre blomster og planter. Her brukes min veranda til blomster og litt grøntfor, men mange har bare ugress i sine verandakasser, litt trist ser det ut.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  6. Så vakkert og frodig hos dere. Fint at de bli 'gjenbrukt' i sommerhagen deres. Sånn holder jeg på også:) Har tenkt mye av det samme som deg; det er litt fattig med blomsterliv på balkongene rundt omkring. Nyt sensommerdagene!
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannibele. Takk for hyggelig kommentar. Ja, det er flott med "gjenbruk". Ellers hadde jeg nok stort sett bare hatt sommerblomster der. Jeg har oppdaget at jeg egentlig liker balkongen bedre med en salig blanding av busker, roser, stauder og sommerblomster. :-)
      Ha en fortsatt fin dag
      Stein

      Slett
  7. Jeg la merke til at du har Hosta i potte.
    Jeg kjøpte min første Hosta i år, men har ikke plantet den ut enda. Den står i ei potte, og det ser så fint ut hos deg den blir stående i potta foreløbig :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martin.
      Ja, jeg har hatt hosta i potte i mange år. De blir større og kraftigere for hver sommer og har overhodet ingen problemer med å overleve vinteren i krukke. Jeg dekker dem aldri til og gir dem heller ikke vann i løpet av vinteren. Likevel er de enda frodigere igjen til våren, så hosta i potte kan jeg absolutt anbefale! :-D

      Slett
    2. Så bra.
      Åsså kan de plasseres sånn at åkersnegla (min snegleplage) ikke får tak i den.

      Slett
  8. Liker veldig godt den lekne fargesammensetningen på balkongen din :-) Og smart å bruke staudene på balkongen først og siden plante dem i svenskehagen.
    Ja, det er litt rart at ikke flere benytter balkongene sine og har mer blomster når vi har så kort sommersesong. Nå bor jo jeg på landet men det er det samme her, ikke veldig mange som har frodige hager her heller.
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg