Drivhustrappens planter i begynnelsen av August

Etter to ferieuker i hyttehagen vår har drivhustrappen kanskje blitt enda frodigere enn når vi kom. Jeg kan ikke huske sist det regnet såpass mye en sommer Vi har riktignok bare hatt byger som har vart i 30 minutter av gangen, men de har kommet jevnlig og med mye regn. Det har stort sett vært ideelt for det meste av hagen, men pelargoniene mine er mindre blomsterrike enn før. 


Superpetunia har ikke hatt problemer med regnet i det hele tatt. Ikke bladbegonia (Rexbegonia) heller. 
Knollbegonia har også vist seg å takle denne sommeren bra. Den lille "stilken" av en plante som står i den svarte potten er faktisk en camelia stikling som er plassert innimellom alle de blomstrende plantene.

Bildet nedenfor:
I år har jeg kanskje blandet flere ulike typer planter enn tidligere år.
Agave, petunia, begonia, stemorsblomster er mikset med krydderurter, som persille, oregano, timian og gressløk, men også cherrytomater. Det minner meg om trappene i Middelhavet. Kanskje ikke alt er like vakkert i kombinasjon, men dette er jo en hyttehage, så jeg trives med det slik. 
Før hadde jeg alltid utelukkende terrakottakrukker. I år har har det dukket opp mange svarte plast - og terrakottapotter. Egentlig har det ikke vært planlagt. Jeg hadde egentlig terrakottapotter klar for dem, men det har vært så mye annet å fokusere på denne sommeren at jeg simpelthen lot plantene stå i de svarte pottene sine. 




Ikke bare planter og potter har fått plass på trappen vår. Gargoylene har jeg jo hatt der i mange år nå, men nå har jeg fått en liten vokter der også... En bulldog. Han er så liten at du nesten må se to ganger for å få øye på ham ;-) ... men ikke noe å si på selvtilliten til den karen....



Ha en fortsatt fin dag.


Kommentarer

  1. Det ser veldig frodig ut når man samler så mange på "ett brett". Absolutt noe å tenke på :)

    SvarSlett
  2. Ha en riktig fin dag du også, og det kan ikke være vanskelig når du har det så fantastisk flott rundt deg. Litt av en jobb du gjør for å kunne holde det slik. Herlig og inspirerende!

    SvarSlett
  3. En nydelig samling på drivhustrappen! Her har jeg endelig kommet videre med drivhuset mitt, og refgner med å bli ferdig med forankring og ramme i dag! Det blir nok en annen dimensjon enn ditt, men neste år kan jeg endelig dyrke mine egne agurker, paprika og skikkelige tomater. Ha en fin augustdag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  4. For en flott trapp,
    Hilsen ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg