En augustdag i skogen....


Etter noen relativt "grønne uker" i Woodland hagen vår begynner nå sensommerens blomster å gjøre seg bemerket i skogens halvskygge.
Og da kanskje ingen mer enn astilbe. De setter jeg stor pris på, siden en kan få dem i en mengde fargevarianter- både i røde, rosa, hvite og diverse annet. De fleste har grønt bladverk, men det finnes også andre fargevarianter.
På bildet nedenfor tror jeg en A. "Fanal" viser sine fjærlignende spir. Denne blomstrer vanligvis i Juli- August, kan bli 40-50cm høy og trives i halvskygge til skygge.  Min skogsbunn er egentlig litt for tørr for at astilber virkelig trives, men i år har de hatt bedre forhold enn på lenge.
Planten til venstre er en Hosta. Jeg husker desverre ikke i farten navnet. 


Jeg prøver å plante stadig flere, hvite liljer i skogen. De er kanskje ikke så vanlige i de typiske woodland hagene, men jeg synes de er ideelle. De blomstrer på en tid da ikke mye annet bringer farge inn i skogen. Aller helst foretrekker jeg de lavtvoksende, Asiatiske liljene. De ser ikke ut til å ha problemer med woodland hagens halvskygge, men kommer tilbake år etter år. På bildet nedenfor er det Lilium Asiaticum "Inuvik" som stråler omkapp med en astilbe. De blir mellom 40-50cm høye og trives til sone H5.


På bildet til venstre er det en annen sort liljer som gjør seg klar til blomstring. Jeg mener dette er trompetliljene "Regale" som snart skal blomstre. 
Jeg vet ikke om jeg bare har vært heldig, men jeg har ennå ikke opplevd å få liljebille angrep på skogsliljene mine. Det kan jeg derimot ikke si om plantene jeg har ellers rundt om i hagen...

Nedenfor: Hvite liljer kan jeg ikke få nok av i skogshagen. Disse mener jeg heter "L. Orientalis "White Cup". De blir litt høyere enn jeg vanligvis setter pris på; rundt 80-90cm, men siden de ikke trenger å støttes opp på noen måte setter jeg likevel pris på dem. En av grunnene til at jeg foretrekker de lavere variantene er jo nettopp at de ikke trenger å støttes opp. Det er nemlig noe jeg ikke har så mye tid til når jeg er i hagen. 


Litt grønt er jo også vakkert.  Hosta og bregner har jeg mye av i skogen.

Astilben "Milk and Honey" har jeg plantet mange steder i skogen og kommer nok til å anskaffe flere av dem i fremtiden også, for de lyser utrolig vakkert opp når solstrålene reflekterer seg i dem rundt om i skogens halvskygge. Høyden er ca 55cm. De blomstrer i Juli- August og kan dyrkes i omtrent hele landet. 


Nærbilde av skogsbunnnen. Bregnen i midten mener jeg er en Dryopteris Erythrosa. De kan etter hvert bli opp til 90cm. De er kobberrøde om våren, siden bronsefargete før de til slutt blir skinnende mørkegrønne. Ved siden av den, en hosta "Little Red Rooster" som får røde stilker og spisse, grønne blader. Disse trives i både sol og skygge. Den kan bli opp til 30cm høy, så en liten hosta sort med andre ord. Til venstre for den kan en så vidt skimte en Hosterella Tiarelloides som får vakre, rosa aks i Juni til August. Men bladverket er vakkert på denne planten også, med litt sine grålige tegninger.


Ha en fortsatt fin dag

Kommentarer

  1. Hei!
    Stemningsfulle bilder fra woodlandhagen.
    God dag til deg! Anne

    SvarSlett
  2. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. For en fantastisk flott skog :-)

    SvarSlett
  3. Så fantastisk vakkert og stemningsfullt! Takk for inspirasjonen.

    Ha en fin, ny uke.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg