Snart er det ferie...

I år har det virkelig gått opp for meg hvor fort ting kan forandre seg i en hage. Jeg har nesten ikke hatt tid til å være på hytten i Sverige, noe som virkelig merkes. Nesten to måneder uten vanning, luking og gressklipping merkes...! Jeg var derfor i svenskehagen denne helgen for å klargjøre hytten til sommerferie.
De neste blogginleggene skal jeg forsøke å vise et ærlig bilde av hvordan ting så ut når vi ankom, hva som er gjort til nå- og forhåpentlig vise hvordan ting utvikler seg i løpet av ferien. Da vil jeg forhåpentlig ha tid til å ta meg av en ganske neglisjert hage!
Først ut i dag er drivhustrappen. Den var nemlig ikke så verst frodig når jeg ankom.
Jeg satser jo stort sett på tørketålende planter, blander pottejord med bleiefyll og planter i litt større potter enn jeg hadde trengt i en hage med daglig tilsyn. Det har stort sett virket denne sommeren også. Det er riktignok ikke så mye blomstring ennå som det jeg er vant til på trappen, men nok til at jeg er ganske fornøyd med trappen i år også.


Som vanlig har jeg stort sett pelargonia, petunia, liljer, flittiglise og agaver i  krukkene mine. Jeg hadde flere små krukker med blå lobelia innimellom alle pottene, men de hadde tørket ut og døde, så jeg fjernet dem og vannet krukkene skikkelig.


Jeg måtte faktisk bare bytte ut tre planter i krukkene. Det er jo ikke verst etter nesten 2 måneder totalt uten vanning og stell!?  :-D


Plenen, derimot, var et helt annet kapittel. Den måtte klippes mer enn en gang denne helgen. Likevel er den ennå ikke restaurert tilbake til sin tidligere "Stolthet". Vi opplevde jo at vårt mangeårige gartnerfirma ikke lenger kunne påta seg å klippe plenen vår i år. Vi kjøpte en robotgressklipper- og den hadde sikkert virket fint den, men jeg har ikke hatt tid til å finjustere kablingen som avgrenser klippeområdet den skal virke innenfor. Resulatet har vært at den flere ganger har vært i ferd med å havne i elven som går langs eiendommen. Jeg bestemte meg derfor tidlig å utsette å ta denne i bruk til jeg har godt med tid til å kable eiendommen på korrekt måte. Resultatet er derfor at jeg fortsatt benytter meg av vår gamle, bensindrevne klipper. Det er ikke alltid like ideelt på en stor og kupert plen....
I drivhuset har desverre mange planter nesten tørstet ihjel denne sommeren. Jeg har klippet dem hardt tilbake, vannet dem godt og håper på ny bladvekst- både på drueranker, kiwi, fiken og klokkeranker. Så får vi se da, om jeg klarer å redde dem. Uansett har både oliven, appelsin, sitron og boguenvillea klart seg fint, sammen med noen palmer, så drivhuset er jo ikke helt tomt nå heller...

Ønsker dere alle en fortsatt riktig fin sommer.

Kommentarer

  1. Litt av en frodighet på trappa Stein. Det bugner.

    SvarSlett
  2. Skjønner at bleiefyll er tingen !!
    Skal prøve det neste år. Utrolig frodig trapp etter to måneder. :-)
    Ha en fin sommerferie i Sverige.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg