Drivhusgleder

Jeg skal inrømme det ikke alltid er like lett å dyrke planter i et drivhus på en hytte vi bare besøker hver 2-3 uke i løpet av en sommer. Derfor nøyer vi oss med å fylle det med middelhavsplanter som overlever både en og ti tørkeperioder.


Som for eksempel planten til høyre. En Nerium Oleander. Den har jeg hatt i noen år nå, men aldri før har den blomstret så mye som i sommer. Den begynte sitt fargefyrverkeri i Juni og har knopper nok til å skulle kunne blomstre i mange uker og måneder ennå. Jeg vanner den godt når vi er i svenskehagen. Likevel har den taklet uker uten vanning. Det forundrer meg ikke, for jeg har jo samme erfaring med disse plantene i spanskehagen. Der står de like frodige etter 3-4 måneder i ekstremtørke!

Drivhuset vårt fungerer jo egentlig mest som en ekstra stue her borte i Sverige. Det er der vi holder litt større sommerselskaper om været er litt grått - eller om kveldene ute blir litt kjølige.
Vi kan dekke på til 14-16 personer uten problem siden spisebordet kan utvides etter behov. 

Bildet til venstre. Oliventrær takler også tørkeperioder godt. (Olea Europaea)Jeg har derfor noen i potter inne i drivhuset. De er nesten like vakre som mitt favoritttre i drihvuhshagen utenfor, nemlig "Nordens Oliven"; Pyrus Salicifolia Pendula. Jeg synes faktisk sistnevnte er enda vakrere med sine sølvgrå olivenlike blader. Ekte oliven har litt mer grønnskjær i bladene.

Nedenfor: Noe av det fineste ved å sitte inne i drivhuset er jo kontakten med hagen utenfor. En føler vi sitter varmt og godt i naturen selv på kalde høstkvelder. Og jeg går mye heller inn hit om det skulle regne en dag. For det er en herlig følelse å holde på her inne menst regnet plasker mot vindusrutene. Vi har glass i tak og vegger. Jeg vet at mange er redd for at solen skal svi blader i slike hus, men siden jeg stort sett bare har middelhavsplanter her inne, så har aldri det vært et problem. Vi har derfor ikke gardiner eller annet for å skygge. Noe av det vi setter mest pris på med dette huset er jo nettopp inne- ute følelsen og kontakten med hagen! På bildet nedenfor; et laurbærtre (Lauris Nobilis) står i potten til venstre. Oleander til høyre. Utenfor står der potter med pelargonia, agave, petunia og diverse annet. Jeg føler de er med på å viske ut grensene mellom ute og inne.


Nytt for året er at vi har begynt å dyrke roser i drivhuset. Det kommer vi nok til å fortsette med. Egentlig gjorde vi dette som en "kriseløsning". Kiwiplantene i bedet ved siden av fontenen tørstet nemlig så mye ukene før vi ankom at alle bladene tørket og falt av. De er i full gang med å få ny bladvekst nå, men jeg har likevel satt inn noen store plantekrukker med klatreroser og plassert disse foran bedet med kiwi plantene.
Bildet til venstre er det en "Rosarium Uetersen" som blomstrer.
Nedenfor: Noen av pottene har jeg samplantet med roser og klematis. Her er det C. "Rouge Cardinal" og rosen "Louise Odier".

Utsikten fra drivhuset.


Ha en fortsatt riktig fin sommerdag! 



Kommentarer

  1. Jeg kunne tenke meg blomster/planter i lysthuset vårt, men det blir veldig varmt der. Kanskje oleander er tingen hos oss også? Har du andre forslag?

    SvarSlett
  2. Takk for en fantastisk runde i drivhuset. Der er så trivelig og med så flotte planter. Nyt det!

    SvarSlett
  3. Tusen takk for gode plantetips! Nå skal jeg google forslagene sammen med en kopp te, og reise til hagesenteret ved første anledning:)

    SvarSlett
  4. Det ser utrolig koselig ut i drivhuset deres, jeg kan forestille meg at det bringer masse glede og virkelig får skuldrene til å senke seg. Spennende med sydlandske vekster og måten pottene er satt opp utenfor drivhuset visker virkelig ut skillet mellom drivhus og hagen utenfor. Fantastisk utsikt :-)
    Ha en fortsatt fin sommer :-)

    SvarSlett
  5. Beautiful and relaxing! Greetings from Montreal, Canada! :) :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg