Aftenstemning i en drivhushage


Jeg kunne ikke la være, men fisket frem fotoapparatet og gikk meg en liten aftentur i drivhushagen nå like før solen forsvinner i horisonten.
Det er utrolig hvor mye som skjer på noen korte sommeruker. Når vi ankom svenskehagen for litt over en uke siden følte jeg der stort sett hagen føltes grønn uten særlig blomstring. Nå føler jeg den er formelig eksploderer i farger!
Bildet ovenfor for eksempel. Peonvalmuene har tatt på seg sine fineste festkjoler og stråler omkapp med roser og georginer.
I dag har jeg forresten begynt å bygge en treplatting i forbindelse med vannkranen ved drivhuset.


Plattingen er kanskje ikke så mye å vise frem ennå, men jeg er jo veldig fornøyd. Jeg klarte å få ferdig nesten hele rammeverket av bjelker, så i morgen vil jeg begynne å legge dekket - om været tillater det :-)


I år har jeg fått blomstring på fjorårets frøsådd av ulike typer Lychnis Coronaria. Dette er jo en toårig plante. Den mest vanlige varianten har enkle, ceriserosa blomster og sølvfarget bladverk. Jeg har dessuten frøsådd noen hvite (L. C. Alba) og noen hvite med svakt rosa skjær. De har blomstret for fullt i mange uker alt. Noen synes kanskje disse er litt for "showy", men jeg har stor sans for dem i min hage.
Nedenfor; den mer vanlige varianten med cerisefargete blomster. Jeg synes disse passer fint sammen med malurt og roser i diverse rosa varianter.


Nedenfor: En favorittrose i min hage er klatreren "Rosarium Uetersen". Den blomstrer frodig stort sett hele sommeren, vokser vanligvis til en høyde på 2,5 meter og har en lett, behagelig duft foruten et blankt, friskt bladverk. Disse rosene har jeg både i drivhushagen og i drivhuset.


I år har jeg dessuten plantet rosehekker langs gjerdene som omgir drivhushagen. Jeg har planter både på inn-og utsiden av gjerdene. Det er skikkelig tilfredsstillende å se at rosene allerede nå har vokst og ser ut til å trives godt.


Rosen; R "Mundi" er en morsom variant med halvfylte, "variegerte" blomster som dufter av liljekonvall og citrus. Dette er en historisk rose, noe som betyr at den er engangsblomstrende, men til gjengjeld har den et rikt flor mens den blomstrer.

Nedenfor:
Rosen, Louise Odier har jeg plantet mange av, både på inn- og utsiden av drivhushagens gjerder. Den blomstrer frodig i Juni- Juli, men har også egenskapen at den er remonterende. Den har middels duft og kanskje litt matt bladverk. Mine busker har en tendens til at blomstene bøyer seg mot bakken, men regner med det blir bedre når plantene har blitt kraftigere busker.


Jeg ønsker dere en fortsatt riktig fin sommerdag! 

Kommentarer

  1. Upåklagelig blomstring :)! Rosene får riktig utfoldet seg på så god plass.
    Flotte valmuer! Mine har sviktet de par siste årene. Fra å være "millioner", er det i år en eneste, i grusen. Frøene skal tas vare på...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Villrose. Takk for meldingen :-)
      Jeg sender der gjerne frø fra mine valmuer om du har lyst på fylte, rosa. I så fall må du bare sende meg en epost.
      Stein

      Slett
  2. Det blir fantastisk med den terassene foran drivhuset, sitte midt i rosehaven :herlig. Dere er flinke som får til så mye på stedene deres. Jeg tror jeg må invitere meg selv til en liten inspeksjon neste sommer :)) Fortsatt god sommer .

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig melding Anne Karin. Du vet du er velkommen når som helst. Bare ta kontakt :-D
      Stein

      Slett
  3. Hei!
    Det første bildet ser ut som det kommer fra sørlige breddgrader. Imponert over terrassen foran drivhuset. Passer perfekt der.
    God sommerkveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig hilsen Anne.
      God sommerkveld til deg også :-)

      Slett
  4. Så koselig det er i drivhushagen. Hva er det grå treet, er det en vierpære?
    Hilsen ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg. Takk for hyggelig hilsen. Ja, du har helt rett. Treet er en Vierpære; Pyrus Salicifolia Pendula.
      Ha en fortsatt fin sommerkveld

      Slett
  5. Fantastisk!
    Herlig å se valmuebedet....siden mitt er blitt spist av sneglene iår er det bare en her og der.
    Flott sted dere har og veksthuset er et syn!
    Nyt sommeren:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg