Vinter og vår på hytta...



Denne helgen reiste vi tilbake til Sverige for å jobbe litt i skogen. Tanken var vi skulle hugge en del trær for å sørge for mer sollys i woodland hagen til sommeren. Det viste seg desverre å være for mye snø der nå, så i stedet fikk vi måket drivhustakene. Snøen hadde blitt våt og tung for tiden, så det var godt å få gjort det.


Jeg må ærlig inrømme jeg nå er klar for vår og hageliv igjen! Snøen har mistet mye av sin sjarme så vi holdt oss stort sett innendørs, selv om været ellers var mildt nok. Det frister ikke så veldig å gå rundt i knehøy, våt gugge....


Inne derimot går det fortsatt fint med alle Middelhavsplantene mine. Det vil si, nesten alle. Et sitrontre har tørket litt for mye ut denne vinteren, så det mistet alle bladene, men jeg tar ikke det så tungt. Til våren vokser det nok frem nye.

Jeg er veldig gledelig overrasket over hvor fint disse plantene klarer seg gjennom vinteren. Det går ofte opp til 5 uker mellom hver gang jeg besøker svenskehagen på denne tiden av året. Likevel ser det ut til at de fleste plantene formelig strutter av sunnhet! Både de jeg har i glassverandaen, på planterommet og i kjelleren.
Så hvorfor bry seg om vintersnøen ute når en kan oppleve våren innendørs når vi er på hytta for tiden?

Ha en fortsatt fin dag!

Kommentarer

  1. Godt det er vår inne når vinteren ikke vil seg ute. Du er jo flink til å fokusere på mulighetene :-) Jeg håper på mer vinteraktig vinterferie - med nyanskaffet motorsag og mange fridager. God ferie til dere!

    SvarSlett
  2. Hurra for innendørs vår :) Her er det nøyaktig ni villpoppelrosespirer å degge med, så da gjør det ikke like mye at det er kaldt og surt ute. Tipper at det blir andre boller neste gang dere besøker svenskehagen.
    Forresten, husker at det vokser Yuccapalme utendørs i botanisk hage, Den har greid seg i mange vintre uten annen beskyttelse enn litt snø, så de tåler nok et kaldt sommerhus også. Tvi-tvi for nye sitronskudd :)

    SvarSlett
  3. Helt imponerende at de klarer seg så lenge uten stell! God ny uke i vintervåren :-))

    SvarSlett
  4. Det virker til å love bra for en ny vår og sommer ! Håper snøen har smeltet før neste "hyttetur".:-))

    SvarSlett
  5. Fantastiskt att dina växter klarar sig så bra utan omsorg, gissar att det blir ganska varmt i växthuset när solen börjar visa sig över trädtopparna.

    Men snart är våren här och vi får njuta av de vackra julrosorna.

    SvarSlett
  6. Ja, snart så er det vår og hagesesong igjen. Jeg gleder meg veldig.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  7. Herlig med innendørshage, da kan snøen bare ligge der.... Skjønner godt at det begynner å klø i fingrene nå som våren nærmer seg.
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
  8. Tur att växthuset inte fick några skador på grund av snön .
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg