En katt som ikke er....

Hmm. Hva er det nå han prater om, tenker du kanskje? 


Jo, det har seg slik at et glassveksthus faktisk kan by på en del problemer for småfuglene rundt om i hagen. De ser nødvendigvis ikke en bygning med gjennomsiktige vegger, men et åpent rom der de ubekymret flyr rett inn i en steinhard flate. Er de heldige ender de opp med en kraftig hodepine og et sårt nebb. Men altfor ofte slutter livet her, ved en vegg de ikke kan se.

Dette er nok et ganske vanlig problem for alle med drivhus av glass. Derfor er det mange som klistrer opp omriss av rovfugler på sine vegger. Jeg har valgt et annet rovdyr småfuglene har den største respekt for. Nemlig katten. 

Rundt om på en del av drivhusenes vinduer har jeg altså slike klistremerker av katter som sitter eller ligger på hyllene mine. Men virker det da? Ja, faktisk.
Etter at mine "katter som ikke er "(annet enn en plastsiluett) har blitt klistret strategiske steder rundt på drivhuset, så har jeg faktisk ikke måtte fjerne en eneste død småfugl!
Fugler er "programmert" til å reagere på ting de kjenner igjen som farlige dyr. Slike klistremerker blir fort registrert og oppfattet som en trussel, noe som gjør at de svinger unna. Dermed er et lite liv spart. - og så er jo kattene litt morsomme der de ligger eller sitter bak potter og glass på drivhusets hyller?


Ikke fullt så livreddende kanskje- men en annen praktisk ting jeg har fått montert i drivhuset er en veggklokke. Tiden har det med å fly avgårde når jeg oppholder meg der inne. Det er jo i og for seg veldig fint da, men kanskje ikke like hyggelig for samboeren som står med lunsjen klar.
Jeg sa jo jeg skulle komme inn klokken  to... ;-)





Ha en fortsatt riktig fin dag!







Kommentarer

  1. Hej Stein

    Hvor sjovt med en kat, som klistermærke! Håber det hjælper fuglene. Ja man kan hurtig glemme tiden, når man er i haven.

    Havehilsner fra Danmark

    SvarSlett
  2. Kjempelurt med katt til srekk og advarsel ;-)) Det hender dessverre at fuglene flyr på ruten her også, på stuevinduet, men heldigvis ikke så ofte. Vi er nok flere som har litt hagepause akkurat nå? Jeg koser meg med hagens fugler mens jeg venter på våren :-)) God helg!

    SvarSlett
  3. Dekorativ er den også. Både katta og klokka.

    SvarSlett
  4. Kjempelur ide med en katt, dekorativt også. Dette er en ide jeg kommer til å "låne". Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
  5. Det var en mycket bra och fin fågelskrämma!!!
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
  6. Hei hei! Den liggende katten var skikkelig fin, jeg vil også ha en sånn! De kan vel pynte opp selv om man ikke har drivhus :) Det uret var lekkert, ser at du har ca 2 timer på deg til lunsj, så du får nyte timene :)

    - og helgen!

    SvarSlett
  7. For en genial og fin ide! Vi måtte flytte fuglehuset vårt, da alt for mange dessverre endte sine dager i kjøkkenvinduet. Ja, tiden får lett vinger når man oppholder seg i hagen eller drivhuset. Du skulle rekke lunsj med det flotte uret der:) Ha en god uke.
    Jannicke

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg