Kanskje to måneder fra nå...



Har du lagt merke til hvor mye lysere det har begynt å bli ute i det siste?
Vi har faktisk fått mer enn 2,5 timer mer dagslys siden Julaften- og hver dag blir dagene lengre! Med andre ord, vi nærmer oss vår.
Jeg begynte å bla litt i bildesamlingen min for å se når våren kom til vår svenske eiendom i fjor.
Jeg har ingen eksakte datoer på når de ulike plantene begynte å blomstre siden det går uker mellom hver gang vi besøker feriehagen vinterstid.
Men 13 April var jeg der borte i fjor. Da var våren alt kommet godt i gang som du kan se ut ifra bildene her. Kan vi håpe på en reprise i år!?

Tysbast, eller Daphne Mezereum som den heter på latin, er en tidligblomstrende busk som pleier å blomstre på bar kvist i Mars-April. Den vokser vilt på eiendommen vår og selv om den anses som en svært giftig plante er den likevel et velkomment syn når den står i full blomst på våren.

Tysbast kan bli mellom 50-150 cm høy, får røde bær om høsten og kan vokse opp til sone H5-H6, altså i store deler av Norge.

En annen tidligblomstrende villplante som ser ut til å stortrives hos meg er Gullstjerne, eller Gagea Lutea som den heter på latin.
Den er vanligvis i full blomst tidlig April- Mai, har gresslikt løv og kommer med klaser av små, gule stjerner. Den ser ut til å trives godt på plenen hos meg, men vokser også i skogen.
Planten blir 10- 20cm høy, og er en løkvekst i liljefamilien. Den er en sterk liten plante som kan klare seg så langt nord som til Troms.

Nedenfor:
Vårtegnet fremfor noen hos meg! Blåveis, eller Hepatica Nobilis som den heter på latin, er en viltvoksende plante som virkelig trives på eiendommen. Der vokser den i stort antall. Blåveisen er medlem av soleiefamilien. Den har vintergrønt bladverk og kommer i blomst i Mars- April. Denne er en herlig woodlandplante som trives godt i halvskygge. Den vanligste varianten har blå, enkle blomster, men den finnes også i en rekke ulike andre farger og former- både enkel og fylt.


En annen kjærkommen villplante som blomstret frodig i Woodland hagen, April var Hvitveis (Anemone Nemorosa) en fin bunndekkerplante i skogen. Den blir ikke høyere enn 10-15cm høy, sprer seg med rotskudd og blomstrer med enkle, hvite til rosa blomster i i


Helleborus x Hybridus kommer i mange farger. De begynte å blomstre alt i Mars og fortsatte i mange uker etter disse bildene ble tatt.
Disse har vanligvis blomstring Mars-Mai, blir rundt 40-50cm høye og er vintergrønne. De sprer seg ved frøformering.

Der var veldig mye mer i blomst begynnelsen av April i fjor. Vil vi oppleve en reprise i år?





Ha en fortsatt fin dag!

Kommentarer

  1. Hei Stein!

    Nydelige vårtegn! Jeg håper virkelig at vi får en reprise av våren, og gjerne sommeren i fjor, men det skal mye til å toppe den sesongen... Men det er lov å håpe på det :)

    Helleborus er så nydelige, og jeg lengter etter å se de igjen i blomst.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Godt å bli minnet om vår !
    I dag oppdaget vi at det er mange "nye" grønne blader på kaprifolen, og det var varmt i solveggen. Så da er det på tide å dekke mot vårsola. Og...vi nyter at dagene blir lengre (lysere)

    SvarSlett
  3. Det är så vackra, julstjärnorna, så man förlåter dem mer än gärna att de fröar av sig så kopiöst. Våren kommer, kanske fortare än två månader. Vi hade + 7,1 grader på dagen och nu smälter snön.

    Goda tider väntar!

    SvarSlett
  4. Åhhh, jeg er superklar for vår=) Håper dere har det fint=) Vibeke

    SvarSlett
  5. Hei! Det er deilig å se disse bildene. Jeg gleder meg noe vanvittig. Håper at våren kommer tidlig i år også, i hvert nesten like tidlig.
    Du spurte om rosen. Det er en hurdalsrose. En busk som blir 2-3 meter høy. Herdig til sone 7. Den er mer eller mindre tornefri. Når den blomstrer i juni, er den utrolig vakker. Anbefler den på det varmeste. Det eneste som er litt dumt, er at det ikke lukter så mye.
    Riktig god kveld! Anne

    SvarSlett
  6. Det er så godt at det er så mye glede i vente ! Du har mye vakkert i skogshagen din.

    SvarSlett
  7. Nydelige vårbilder! Og tenk, snart er vi der. Litt vanskelig å fatte midt i all snøen, men ser jo tydelig at dagene blir lysere. Jeg gleder meg veldig til våren, imens får vi kose oss med masse vårbilder.
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
  8. Ah, helt utrolig å tenke på at snart er vi der igjen! Våren er nok den mest spennende tiden, i min hage i hvertfall, for da får jeg status på hvem som kommer til å dukke opp igjen etter vinteren, og hvem som er borte. Og så alle overraskelsene, og etter hvert de som har sådd seg selv. Satte noen løk i fjor (tror jeg, begynner å gå litt i surr med årene, he-he), spent på hva som dukker opp hvor, for løkplanen har jeg dessverre ikke greid å oppdatere... Den som venter får se...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg