Jeg hyller lupinen!

I dag skal jeg gjøre noe veldig politisk ukorrekt. Jeg skal hylle vidunderplanten lupin. (Lupinus)

I Mai pleier lupinene å begynne sin blomstring i vår svenske hage. De har alltid vokst vilt her og jeg lar dem få lov til det. De har nemlig aldri vist tegn til invasive tendenser hos oss. Ikke så rart kanskje. Lupiner sprer seg ikke ved rotskudd og frø-belgene er ikke bygget for å spre seg med vinden siden frøene er for store og tunge til det. Frø-plantene vokser sakte og når først voksen alder etter tre år. I et område med en godt etablert bestand naturlige planter klarer derfor ikke lupinens frø-planter å hevde seg i min hage. De vokser simpelthen for sakte. De stedene der jorden er skrinn og andre planters vekst er dårlig, derimot, kan lupiner fort vokse og trives.

Dette er altså en plante som i naturen ikke kan spre seg hurtig- om de da ikke får menneskelig hjelp, så jeg hjelper til og sprer frøene manuelt i vår tørre, næringsfattige skråning bak huset.


Du lurer kanskje på hvorfor jeg bevisst frø-sår dem?
Lupiner har nemlig noen fantastiske egenskaper.
I en hage hvor en ikke ønsker å tilføre giftstoffer og mye kunstig gjødsel kan den utskjelte planten vise seg som en uventet alliert.
La meg forklare. Min hage er dessverre ikke særlig godt egnet til dyrking av prydplanter og nærings-krevende grønnsaker. Grunnen skyldes at den stort sett utelukkende består av næringsfattig sandjord. Når vi kjøpte eiendommen kunne vi grave ganske lenge før vi kom over en meitemark. Det vil si, alle andre steder enn der hvor lupiner og brennesle vokste.

De har nemlig en fantastisk jordforbedrende egenskap. De tilfører jorden næringsrik nitrogen. Noen år med lupiner i næringsfattig jord gjør derfor underverker. Jorden blir porøs og god. Plutselig trives meitemark, jordbiller, mange andre hjelpeinsekter og ikke minst plantesorter som aldri før klarte vokse her. Bladverket er dessuten fint å blande i kompost.

Vi lar våre lupiner vokse i skrinn jord rundt 3 år. Deretter river vi dem opp med roten og planter andre vekster.
Om du passer på dem er lupiner enkle å kontrollere. Når de er ferdig blomstret for sesongen skjærer du bort blomsterstilkene. Da får du sannsynligvis en ny blomstring senere på sommeren samtidig som du hindrer planten å frø seg.
De får riktignok noen ganske solide røtter etter hvert, men de er lette år fjerne om du sliter opp plantene med roten. Jeg har ikke opplevd at gjenværende røtter danner nye planter.


Hvorfor har lupiner da så dårlig rykte at de tilmed havnet på Svartelisten over uønskede planter i Norge? Jo, hovedgrunnen er nok fordi vegvesenet tidlig oppdaget lupinens utrolige egenskaper til å overleve langs veikanter hvor naturlig flora hurtig døde ut grunnet oversalting på 70 og 80 tallet. De naturlige plantesortene forsvant samtidig som lupiner ble stadig mer synlig langs norske veier. Sakte endret folks oppfatning av lupiner seg. De blir nå sett på som årsaken til artsmangfoldets utryddelse langs norske og svenske veikanter. Jeg vil påstå dette er direkte feil! Svaret finnes nok heller i uvettig og massiv frø-såing fra statens side på 70-80 tallet, kombinert med oversalting på vintertid. De fleste stedegne norske planter døde av et stadig mer salt jordsmonn langs veiene. Lupinen derimot, taklet den giftige jorden fint.
 Visst kan lupiner oppføre seg som noen bøller siden de blir store og omfangsrike planter, men de KAN ikke spre seg uhemmet og hurtig- om de da ikke får menneskelig hjelp.
Men som alltid ellers. Det er du som er ansvarlig for spredning av planter i din hage. De fleste stauder kan, med tid bli en potensiell fare i norsk natur, så jeg vil råde deg å ta ansvar om du skulle gjøre som jeg og la lupinen få en naturlig del i din hage!

Hva mener du? Er lupinen en venn eller fiende?

Kommentarer

  1. Jag älskar också lupiner! Men, eftersom jag läst att de kan konkurrerar ut inhemska växter så låter jag bli att plantera den hos mig. Jag bor för nära skog och vildmark. Lite lättare fånigt kanske, men så tänker jag. Men där jag ser den - då njuter jag av den! Den är underbar där den breder ut sig som ett hav, oavsett färg.

    SvarSlett
  2. Jeg er veldig glad i lupinen! Vi hadde hvite og blå lupiner i hagen da jeg var liten, og jeg husker at jeg hadde med buketter av disse til læreren den siste skoledagen før sommerferien. Nå vokser de vilt på et lite område ved postkassestativet vårt. Jeg plukker gjerne med buketter av den og har på boordet. Nydelige blomster er det, synes jeg!
    Ha en fin vårdag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  3. Jeg synes lupiner er flott. For meg er det sommer, og jeg har ønsker om å så dem selv i hagen.

    Vivi

    SvarSlett
  4. Lupinene er i alle fall flotte når de står i blomst. Det er en interresant vinkling du kommer med i forhold til salting av veier. Du har jo helt rett i at det ikke er bra for naturen rundt. Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  5. Jeg liker lupiner! Har hvit lupin i hagen nå, men de trives ikke til meg, så de dør ut etter noen år. Jeg har leirjord, og det syns de ikke noe om. Jeg har hatt både den vanlige lupinen, en rød variant og nå den hvite.
    Ser at noen frøkataloger ikke selger dem lenger, mens andre har de i sine kataloger.
    Salting er noe herk! Og her i trøndelag saltes det mye. Ikke bra i det hele tatt.
    Ha en fin fin søndag!

    SvarSlett
  6. I vår hage passer Lupiner godt inn. De har høyde og fyller godt opp i bedene, samtidig som de er vakre.

    SvarSlett
  7. Det høres jo ut som en super ide=) Jeg må innrømme at jeg synes lupiner er vakre=) Fin søndag til dere=) Håper alt står bra til. Vibeke

    SvarSlett
  8. Vi har også lupiner og jeg sprer dem til sånne plasser du nevner. De blomstrer så lenge, er pene og villige. Jeg liker dem! Jordrotta liker dem også - det er dumt!

    SvarSlett
  9. Jeg elsker lupiner :-) Og har akkurat som du noen som får lov til å spre seg i et lite område på eiendommen. Mine er kun blå av farge... Og som du også har opplevd, de holder seg faktisk der. Tror nok lupinene har fått et litt ufortjent rykte ja.
    Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
  10. Budde i Texas ei stund, der lupinen er statsblome, så eg har dei rundt om i hagen som minne om tida mi der :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg