Vårblikk på eiendommen...

Vinteren- og kanskje aller mest, den strenge våren har vært hard mot mine små nålebusker og rhododendron i år. Inne i skogen har det meste klart seg fint, men på åpne områder har alt som stakk opp av bakken hatt en tøff tid. 
Jeg fortviler ikke, for det gir meg jo en mulighet til å tenke nytt.
Som for eksempel området på bildet  til høyre:
Dette er enda en ruinhaug som for lengst har blitt overtatt av gress og ugress. I høst forsøkte jeg å dekke det hele med avispapir før jeg fylte på et lag med bark. 
Nå ser jeg jo at dette må være et ideelt sted for et steinbed?? Det vil si- Bak gutten på bildet oppdaget jeg at der under 30cm gress er en fin stein platting som jeg kan grave frem og benytte som gangvei. Bak denne befinner 4 natur-steins bassenger jeg simpelthen ikke har orket å grave helt frem ennå.
En gang vurderer jeg å lage en badedam i ett av dem - men det blir nok ikke på mange år ennå.
Jeg har simpelthen ikke tid og kapasitet til alle mulighetene jeg ser for meg ;-)

Bildet til venstre:
Veien gjennom skogen vår har heldigvis holdt seg tørr og fin til tross for at vi har fått mye tungtransport levert inn på plenen i år.
Den ønsker jeg å bevare mest mulig som den er, men kanskje jeg skal plante en og annen skyggetolerant klatreplante opp enkelte trær? Kanskje klatrehortensia, rosen "Lykkefund" og/eller alpeklematis? 
Hva mener du? 

Bildet til høyre:
I skogen er det blitt ganske grønt nå!
Det er noe helt spesielt med grønnfargen på trær og busker denne tiden av året! Den er så ny, ren og frisk.

Jeg har jobbet mye i skogen denne helgen med å plante en rekke stauder. Men kanskje aller mest med å rense bedene for gammelt løv og kvister. Ikke minst har jeg luket.
Det har seg jo slik at ugresset; Åkersnelle
(Equisetum Arvense) synes å ha lagt sin elsk på skogen min. Nå synes jeg jo egentlig det er et vakkert ugress, så flere steder lar jeg det vokse uhemmet. Andre plasser vil jeg gjerne ha mer kultiverte blomster, så der må jeg altså luke. Ellers vil mine små staude- stiklinger raskt tape konkurransen om plassen.....
Det er ikke bare åkersnelle jeg sliter litt med. Langs hele elvebredden vokser store mengder uregjerlig gress frem i løpet av sommeren. Jeg har derfor anlagt veier av avispapir og et tykt lag bark for at det ikke skal spre seg inn til mine mer kultiverte bed. Neste fase, som jeg faktisk er godt i gang med, selv om det ikke synes på dette bildet, er å dekke elvebredden med enda mer avispapir og fylle jord og bark oppå. Når alle uønskede vekster er bekjempet under planlegger jeg å plante tuer med prydgress, liatris, narsisser  lavtvoksende roser, dagliljer og mye mer langs elvebredden. Men nå snakker jeg om langtidsperspektiver.....


Foreløpig jobber jeg så mye og så lite i hagen at jeg trives med det. Så velger jeg heller å overse uferdige områder med ugress. Det ligger jo og venter på meg den dagen jeg får "ånden over meg" ;-)
Haging skal jo tross alt være en kilde til rekreasjon, glede og fred? 

Bildet til venstre er tatt i motlys, men slik ser det altså ut når avispapir og barkjord har blitt plassert ut langs deler av elvebredden: 
Om du ser nøye etter oppdager du sikkert en del grønne tuster i all barken. Det er hovedsakelig IKKE ugress, men aquilegia "White Barlow", Hemerocallis "Arctic Snow", 
Hosta "Patriot", 
Iris Palida "Variegata"
Iris "White Giant"
Lupinus "Noble Maiden"
Miscanthus "Zebrinus"
Miscanthus "Ferner Osten" 
Miscanthus "Afrika" og veldig mye mer...

Jeg har forresten plantet 
Villmorell (Prunus Avium) på rad med 3 meters mellomrom et stykke av elvestien. Forhåpentlig vil det etter hvert bli litt mer å vise frem enn svart bark og tuster med planter omgitt av avispapir som ennå ikke er tildekket....! 

Jeg har forresten plantet 2 store eksemplarer  sørgepil (Salix Alba "Tristis") langs elvebredden i år. Treet på bildet til venstre er derimot et "Hengeselje" jeg fikk av noen venner i gave for noen år siden.
Det vokser jo ikke i høyden siden det er podet, men blir tykkere og kraftigere for hvert år! Et morsomt tre som fungerer fint som midtpunkt i et bed, eller for å skape høyde i en liten hage. Siden det er et ganske hardført tre (H6) kan det plantes i krukke i deler av landet.

Neste innlegg skal jeg konsentrere meg litt om hva som blomstrer i skogen min for tiden. 


Ha en fortsatt riktig fin dag! 


Kommentarer

  1. Hva er vel haging uten prosjekter :) Ha en finfin uke!

    SvarSlett
  2. Så kjedelig at rådyrene spiser opp løkene dine, skjønner godt at du ikke planter nye. Jeg er så imponert over hvor fint du lager det i skogen. Tror sannelig ikke det er mange andre som "pynter opp" i skogene rundt husene sine=) Jeg synes det er fantasisk, og skulle gjerne ruslet en tur der inne. Ugress er det mye av her og, og jeg har vel mer eller mindre gitt opp å få bukt med det. Prøver å holde det unna bedene.., så godt jeg kan. Håper der får ei superkoselig uke=) Vibeke

    SvarSlett
  3. Vilka underbara vår bilder från skogen. Så underbart att få ha ett sommar ställe på en sån vacker plats.

    Anna

    SvarSlett
  4. Vilka härliga bilder och slutet är verkligen fantastiskt :)

    SvarSlett
  5. Vakre bilder Stein, og det er nettopp tiden som er problemet for meg også.
    Når jeg kommer hjem fra jobb, er gjerne det meste av energien lagt igjen nettopp der......på jobben.

    SvarSlett
  6. Prosjekter, planer, drømmer...... det er over halve moroa det :) Og jeg liker at du deler.
    Ha en strålende pinse.

    SvarSlett
  7. Vakre vårlige bilder! Jeg lar meg alltid imponere av de spennende planene du har for hagen : ) Veldig koselig at du deler : )

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg