Sommerstemning på balkongen i Mars!


Joda, jeg vet at Mars er en ustabil måned, så selv om sol og mildt vær ikke nødvendigvis trenger å bety at våren har kommet for å bli. Men når gradestokken viser nesten 20 plussgrader i skyggen- og solen skinner dag etter dag, da er det vanskelig å ikke la være å beholde en sunn dose bondevett. Når balkongen så stadig har fått besøk av sultne humler og veps kunne jeg ikke lenger holde meg. Her måtte jeg gi nødhjelp til bier i nød! 
Som sagt så gjort, ulike sorter planter ble kjøpt inn. Balkongen ble tømt og grundig salmiakkvasket før sommermøblene ble plassert. Så kunne beplantingen starte- og det tok ikke mange minuttene før ryktene spredte seg, så snart hadde vi besøk av flere bevingete insekter på jakt etter å fylle sultne mager med blomsternektar.
Denne humlen satte tydelig pris på at restauranten endelig var sommeråpen igjen!
Den riktig mesket seg i stemorsblomster, muscari, narcisser, krokus og mye annet, men dagens store "hit" var en riktig eksotisk godbit. Mitt lille sitrontre er nemlig i blomst for tiden. Duften av citrus virket nærmest uimoståelig for honningsamlerne - og min bonus er forhåpentlig at jeg får noen fine sitroner litt senere på året!?




Ha en riktig fin uke!

Kommentarer

  1. Bra du tenker på humlene ;-)
    Ja, denne vårsola har fått fart på mang en vårlengtende sjel...

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har vært en herlig forsmak på det som ligger fremfor oss, ja :-)
      Vi får bare håpe det ikke snur helt om og blir kaldt igjen i April :-)
      Ha en fortsatt fin dag!

      Slett
  2. Så gör en sann djurvän!!!

    Ha en bra vecka!
    /Ruben

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi må jo ofre litt for insektene.. ;-)

      Slett
  3. Sitrontre i mars ja... Hmmm ;)

    Jeg synes du har tatt et meget riktig valg i å starte sommeren nå! Det er jo ikke sikkert den kommer senere i år?

    Nyt sommeren (inntil det motsatte er bevist)!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Blomsterstjernen. Jeg er født evig optimist, så jeg er sikker på vi får en kjempesommer i år. Det kommer jeg til å være om den ikke har kommet til September også... ;-)
      Sitrontre i Mars kan anbefales! Da har du en duft av sommer- og kan hjelpe mange sultne bier, humler og veps som nok burde ha sovet en stund til ennå.. :-D

      Slett
  4. Det ser skønt ud :-D
    Fine blomster og lækkert Citrustræ.
    Forårs hilsner fra Marianne i Danmark.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marianne!
      Takk for hyggelig hilsen!
      Ønsker deg gode forårshilsener til deg fra Norge :-)

      Slett
  5. Flotte bilder! Ja, vi får nyte sommeren mens den ennå er her, for den kan plutselig bli borte. Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Vi hadde nok ikke 20 grader i skyggen slik som dere, men nyter sommertemperaturene her i Oslo også :-D
      Jeg er sikker på at sommeren blir laang, solrik og perfekt i år! ;-)
      Ha en fortsatt fin dag!

      Slett
  6. Vi låter pessimisterna faraoch flygaoch njuter sommarvärmen, du gör helt rätt tycker jag. Blir det en kall dag kan man ta in det som måste räddas, pass på och njut du, det ser helt flott ut hos dig. Kul med blommande citronträd, får kryssa fingrarna för frukter :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg