Blomstrer til glede for...?


Nå blomstrer det rikelig på hytta vår i Sverige for tiden! Pelargonia, perleblomster, Helleborus og primula kappes om å overgå hverandre i prakt! .. Men der er ingen å blomstre for. Vi bor jo i Oslo- og huset ligger slik til at ingen bør passere tilfeldig forbi. Ok da. Med unntak av en og annen rev, et rådyr og kanskje en elg.

Til høyre. En Helleborus Niger ser ikke ut til å ta det så tungt at ingen går og titter på- og steller med den sånn til hverdags. Den blomstrer like glad likevel den!


Til venstre. En Engelsk Pelargonia har blomstret frodig i over en måned alt. Jeg har planer om å ta noen stiklinger av den neste gang jeg besøker Sverige.
Når vi reiser hjem til Oslo senkes temperaturen til rundt 10-15 grader i huset. Plantene får rikelig med lys, så det ser ut til at de har det riktig så godt der de står i vinduskarmen på kjøkkenet. På planterommet har jeg stort sett plassert litt større Middelhavsvekster, men også planter av ymse slag som enten er i ferd med å springe ut i blomst, eller har gjort seg ferdige med det.
Til høyre:
En potte med perleblomster; Muscari er i ferd med å springe ut. Neste gang jeg besøker hytten blir den nok plassert på planterommet. Da har den nok blomstret ferdig og kan gjøre seg klar til en vår i hagen. Det samme gjør primula plantene på bildet nedenfor.

Tidligere i vinter var det disse som fylte kjøkkenvinduet med blomstring. Snart skal de få seg en permanent bolig i skogen sammen med mange av sine artsfrender som har overlevd flere sesonger der. I helgen måtte jeg selvfølgelig mange turer i skogen vår- og der var alt en mengde slike primula på vei opp av jorden. Om en måneds tid håper jeg å bringe bilder av frodig blomstring derfra! :-D


 Ha en fortsatt riktig fin uke!

Kommentarer

  1. Så herlig det må være å ha ei hytte i Sverige! Sverige er et flott land og som barn var vi der hver sommer!

    Kjempe flotte blomsterbilder!

    SvarSlett
  2. Nå har blomstene dine vært til glede for meg også! Det at dere senker temperaturen når dere reiser, gjør vel at plantene trives så godt uten tilsyn over lengre tid. Forhåpentligvis vil mye av dette også glede deg i åresvis etter å ha blitt plantet ut i hagen.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  3. Slett ikke forgjeves å blomstre når det blir foreviget i en blogg :D Flotte farger og den pelargoniumen var veldig fin. Jeg har hatt litt trøbbel med å overvintre mine i byleiligheten, men har en i feriehuset som jeg er spent på hvordan har greid seg. Lykke til med stiklinger!

    SvarSlett
  4. Innlegget ledet tankene hen til Hamsuns dikt "Skjærgårdsø":
    ...Her lever blomster for ingens øyne, de står så fremmed og ser meg lande...

    Vel, ikke helt korrekt i dette tilfellet. Vi, dine lesere, fryder oss over skjønnhetene! :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg