Skogen i Juli

Jeg har ikke skrevet mye om skogen vår i sommer. Det betyr ikke at ikke mye har skjedd der. Jeg er faktisk overrasket over hvor fort plantene vokser seg frodige! Det aller beste er at jeg ikke har vært så veldig plaget med ugress i den delen jeg har ryddet. Det er vel egentlig vår og høst som den store blomstringen virkelig foregår i en skog siden løvverket da ikke skaper så mye skygge som om sommeren. Det betyr ikke at en ikke finner noe i blomst på denne tiden, så her kommer et lite utvalg fra skogen slik den var når jeg reiste fra den for litt over en uke siden:


Bildet over;  Planten til høyre er en "Ligularia Przewalski", en fin woodland plante som trives i halvskygge/skygge. Den har vakre, flikete blader hele sommeren. Nå i Juli kommer den dessuten med gule blomsterspir. Stilkene er nesten svarte på farge, en plante jeg liker i min skog!
Hosta er også selvskreven med mange ulike bladfarger og mønstre. Nå i Juli kommer dessuten mange av dem med blomst!
Bildet til venstre: Hosta; "Blue Moon" setter jeg stor pris på. I løpet av ett år har den rukket å bli en kraftig plante som dessuten kommer med en rikelig mengde blomster i Juli. De er hvitblå og passer godt med bladfargene som nesten er lyst gråblå. Vakker plante!

Nedenfor: Liljer er kanskje ikke typiske woodland planter, men det betyr ikke at de ikke trives i en skog! Jeg har plantet flere hvite varianter og kommer så avgjort å tilføre enda mer av dem! Sorten på bildet er Lilium Asiaticum "New Wave". Ellers har jeg hvite "Navona", men de var ennå ikke kommet i blomst når jeg dro.
Liljer er forresten en plante jeg har stort sett over hele eiendommen. De siste par årene har jeg overhodet ikke hatt angrep av liljebiller. Kan det skyldes de veldig harde vintrene vi har opplevd de siste par årene?



Bildet til venstre: Hosta har jeg en god del av på eiendommen. Sorten på bildet heter "Hosta Avocado" Også denne var i ferd med å komme i blomst forrige uke. Fordelen med en slik woodland del av hagen er at jeg ofte opplever blomstringen to ganger. Først i mer solfylte deler av hagen- og siden litt senere i skogen. Plantene jeg velger er jo stort sett Woodland planter, så de takler de skyggefylte forholdene bra, men jeg har også testet ut litt mer vanlige hageplanter, stort sett med fint resultat. Jeg prøver likevel å "holde meg i tømmene" her så jeg ikke mister "skogspreget" i denne delen av hagen.






En litt mer uvanlig plante i en skog: Ridderspore har jeg testet ut ved elvebredden, og det ser jo ut til å gå fint! Plantene har kommet i blomst og skaper litt farge til en ellers grønn del av skogen.

Astilbe, eller Arendsspir er derimot en plante som nesten er selvskreven i en skog. Jeg har dem i rosa, røde og hvite varianter. Her en rosa variant. Beklager, men jeg husker ikke navnet på denne! Jeg har nemlig et dilemma med akkurat det. Jeg vil jo at Woodland hagen min skal være akkurat det; en privat hage. Jeg har flere ganger testet ut å bruke navneskilt når jeg planter, men da ser det jo nesten ut som en offentlig opplysningshage..?
HVA MENER DERE? Pleier dere å merke plantene i hagen med skilter, eller satser dere på hukommelsen?
Hvilke skilter bruker dere i så fall? Jeg har testet ulike typer som etikettene som følger med planten fra hagesentrene, trepinner, hvite papirlapper med folie oa, men har ikke noe ordentlig system på plass ennå. Lappene har det stort sett med å forsvinne for meg :-(
Nå har jeg litt over 700 utplantet, så prisen på en eventuell løsning er jo også desverre en vesentlig faktor....
Har noen av dere et godt forslag blir jeg kjempetakknemlig!

Flere bilder i et senere blogginlegg.

Kommentarer

  1. Dina foton är så fina. Din skog måste vara en underbar plats. Det är problem med namnlappar vid plantorna i ens trädgård. Själv har jag dem kvar för att inte glömma hur jag planterat men jag trycker ibland ned dem ganska långt i jorden så bara lite av lappen syns, den som vill läsa får dra upp lappen ur jorden och kolla vad där står.
    Tack för kommentar.
    Ha en fortsatt bra sommar.

    SvarSlett
  2. Mange tak for din hyggelige kommentar hos mig :-)
    Din ligularia er rigtig fin og den staude skal jeg have kigget lidt nærmere på idet jeg har et bed i forlængelse af mit gule bed, som står mere i skyggen.

    Med hensyn til plantenavne, så har jeg også et problem med at huske planternes 'efternavne' og synes heller ikke, at det ser så fint ud med planteskilte ved planterne. Jeg er igang med at løse mit problem ved at jeg har oprettet en blog mere, hvor jeg tager billede af planten, beskriver planten samt dens placering. Så håber jeg, at jeg kan finde frem til den igen :-)

    Jeg lægger mig til som fast læser hos dig :-)

    SvarSlett
  3. Oj, vad ni jobbar och vad fint det blir! Skogen verkar helt ljuvlig!
    Ha det gott i sommaren,
    Charlotta

    SvarSlett
  4. Hei Hans! Jeg har vært inne på ideen før- å stikke en navnelapp langt ned i jorden slik at en må ta den opp for å lese hva planten heter. Tror nesten jeg skal gjenoppta den ideen :-)
    Susanne. Jeg tror jeg skal "stjele" den ideen. Jeg har jo alt en blogg for formålet, men fant aldri helt ut hvordan jeg skulle katalogisere plantene der. Skal ta meg inn på din blogg for å få inspirasjon!
    Takk for hyggelig hilsen Madame C! :-D

    SvarSlett
  5. Hej igen, jeg har lavet en helt ny blog (kunne ikke få faner/sider frem på H(e)aven. Den nye blog har jeg lavet med et mere 'kedeligt' indhold og den er derfor 'kun' ment som min egen 'huskeliste'! Du kan se den her; http://susanne-planteriheaven.blogspot.com/

    På startsiden oplister jeg mine planter i kategorier efter plantens placering ex. i forhavebedet under etiketter. Men de kan selvfølgelig også kategoriseres i alfabetisk orden.

    Derudover har jeg forskellige faner ift. oplysninger, som jeg gerne vil huske eller gemme.

    God fornøjelse :-)

    SvarSlett
  6. Jeg sliter også med å huske plantenavn, men liker ikke disse glorete skiltene som følger med plantene. Allikevel har jeg en god del av dem rundt om i hagen. Om våren, ser bedene ut som en musekirkegård ;-) Sorte plastpinner som jeg skriver på med sølvpenn, blir holdbare og ikke så synlige. Bakdelen er at jeg ofte må lete litt før jeg finner dem, men det er faktisk bedre enn at de står og lyser mot meg i bedet.

    SvarSlett
  7. Hei Stein
    Takk for hyggelig hilsen hos meg. :)

    Flott woodland du har. Jeg er veldig dårlig på merking, putter som regel ned navnelappene som kommer med planten, ulempen er at skriften har en tendens til å bli borte med tiden, og så ser det heller ikke spesielt fint ut med alle de hvite pinnene... Men om våren før alt har begynt å spire er det veldig kjekt med merkepinner.

    En fortsatt god sommer til deg også. :)

    SvarSlett
  8. Jeg er afhængig af mine skilte for at huske art og varianter, men også for at vide hvor der skal passes på når jeg rydder op i bedet om foråret. Jeg bruger nogen matte zink-skilte som jeg skriver på med en vand- og lysfast pen - prøver at skjule zinkskiltet lidt bag planten
    pen.http://irishaven.blogspot.com/search?q=fuglehus

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg