Etter stormen....


Dere som har fulgt bloggen min en stund vet kanskje at jeg opplevde en liten katastrofe i min spanske hage for litt over 7 måneder siden. Da falt nemlig naboens mur inn over deler av min eiendom. Mengder av jord og stein ødelagte hagen på baksiden av huset. Verre var det når en gravemaskin dukket opp for å reparere skaden ved å kjøre inn på vår eiendom uten å be om løyve. Enda større deler av hagen på siden av huset ble flerret åpen. Krukker, planter, lykter og mye mer ble lagt i grus.
Jeg tenkte at vi jo heldigvis har forsikring- både naboen og jeg. - Men 7 måneder senere må jeg bare innse at jeg sannsynligvis aldri kommer til å se noen kompensasjon for skadene som ble påført oss. Det spanske selskapet til naboen har visstnok bestemt seg for å ikke gjøre noe siden naboen hadde startet utbedring før selskapet ble kontaktet. Mitt norske forsikringsselskap: IF, som også min spanske hage er forsikret gjennom, har egentlig ikke gjort noe som helst for å komme til en løsning, så der sto jeg da- med en rasert hage.

Vi innså jo fort at vi hadde to valg ved ankomst til Spania. Enten kunne vi bli deprimerte, se skadene daglig, eller grave litt dypere i vår egen lommebok og forsøke å bygge ting opp igjen selv.

Bildet til venstre. gravemaskinen raserte et lite område hage på siden av huset vårt for å komme seg frem til baksiden av huset hvor muren hadde rast sammen. Bakhagen krever betydelig gjenoppbyggingsarbeid, så det rørte vi ikke denne gangen.
- men fokuserte heller på sidehagen. Det er jo den vi ser mest til.

Jeg plantet først en mengde busker i overgangen mellom vår og en annen nabos hager. Disse var to meter høye ved innkjøp og vil forhåpentlig raskt vokse seg til tett hekk lik den vi opprinnelig hadde.
Foran disse har jeg plantet trær, som citrus, jacarandas og banan. Foran disse igjen - og dermed nærmest vår hus har jeg plantet prydbusker, som bougenvilleabusker og småtrær av samme familie. I motsetning til vanlig bougenvillea er ingen av disse klatrende. Buskene blir tette, blomstrende halvrunde kuler på meteren høyde. Treet kan bli 2-3 meter høyt ferdig utvokst.


Jeg har også plantet en mengde agave, ulike stauder og cameliabusk.
Nedenfor:
I August så denne delen av hagen slik ut.


Slik så den ut når jeg dro denne gang:


Vi er heldige som opplever at ting vokser forholdsvis raskt i Spania, så forhåpentlig vil denne delen av hagen virke frodig og fin neste gang vi kommer nedover. Jeg kan likevel ikke nekte for at jeg er veldig skuffet over vårt norske forsikringsselskap.
Deres motto "Rolig, det ordner seg" skyldes så avgjort ikke deres fortjeneste, men vi hagemennesker gir vel ikke opp av litt motgang. Blir beder, trapper, krukker og annet knust, så får vi sakte, men sikkert bygge opp noe nytt igjen.

Nedenfor;
Siden bakhagen fortsatt er en steinfylt ruin, så får jeg heller vende ryggen til den foreløpig og heller se fremover. Solen, varmen, frodigheten og gleden hagen gir er jo likevel mer enn nok å fryde seg over!?
PS: Blomstene på det øverste bildet er av et nektarintre som står inntil husveggen på denne delen av hagen. Det ble heldigvis ikke skadet av gravemaskinen.

Ha en riktig fin dag!



Kommentarer

  1. Ja det hjelper jo ikke å surmule så jeg synes dere har taklet dette veldig bra :-)) Og resultatet ble kjempefint! God ny uke!

    SvarSlett
  2. Tror nok vi ville fått et aldri så lite sjokk om noe sånt hadde skjedd.Men det er jo bare å brette opp ermene. Resultatet se flott ut :-))
    Etter vinteren for tre år siden måtte vi grave opp 26 store busker og trær som hadde tatt kvelden.
    Alle einerne bl.a. Så da var det bar å tenke nytt og sette igang.
    Nyt våren i sommerhagen !

    SvarSlett
  3. Gratulerer med dagen i dag Stein.

    SvarSlett
  4. Ja, denne saken husker jeg. Og forsikringsselskap er nå en gang forsikringsselskap. De kan være så vrange:(
    Men det har da blitt veldig bra tross alt. Mange eksotiske planter har derre plantet og det vokser jo fortere der nede enn her ja.
    Ha en riktig fin dag!

    SvarSlett
  5. Oi, jeg tror jeg har gått glipp av det innlegget, det må jo være omtrent det verste som kan skje en hageeier. Håper dere har dokumentert skadene godt, for selv om dere skulle la være å reparere vil jo plantene etter hvert vokse til. Den nye sidehagen ble veldig fin - ikke minst har dere tryllet fram en fantastisk utsikt! Bonus å ha noe flott å se på også når man snur seg vekk fra plantene i noen sekunder :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg