Mysteriet er løst...


Forrige blogginlegg lurte jeg på hva som var i ferd med å spire der jeg har plantet en hosta Fortunei "Albomarginata". Jeg lurte jo fælt på om det virkelig kunne være denne planten som hadde spredd seg såpass mye etter bare et år i jorden. Det var det ikke. Et søk gjennom bildedatabasen fra fjorårets blomstring avslørte fort hva som vokste akkurat der på vårparten før hostaen hadde begynt å vise seg.
Svaret er: En Lungeurt av sorten Pulmonaria Angustifolia. Jeg har hatt mange ulike sorter lungeurt plantet rundt i skogen, men den iskalde vårvinteren i fjor drepte de fleste. Derfor ble jeg ekstra glad når jeg oppdaget at den ovenfor var uberørt av barfrost og store temperaturforskjeller. Den hadde overlevd vinteren med glans og hadde tilmed vokst godt i bredde siden året før.
Lungeurt er en rik planteslekt og kommer i en rekke bladformer, mønstre og blomsterfarger.
Navnet har de fra en tid da planter som lignet menneskelige organer ofte ble ansett å ha legende egenskaper nettopp for disse kroppsdelene. Bladverk og mønster på mange Pulmonaria kan minne om sykelige, menneskelige lunger og ble derfor brukt som medisin for behandling av sårdannelser på lungene.
Det latinske ordet "pulmo" betyr nettopp "lunge".

Lungeurt finnes viltvoksende i Europa og Asia.
Til tross for mine dårlige erfaringer vinteren 2013 er disse plantene egentlig kjent som veldig hardføre og sorten du ser ovenfor er herdig til sone H8. Den kan alstå trives over hele landet.
Plantene er ideelle i woodland hager siden de trives best i halv- til helskygge områder. De blomstrer tidlig på våren. Vanligvis i April- Mai på våre breddegrader. De blir fine bunndekkere og resten av sommeren har mange av dem også en stor prydverdi gjennom spennende bladverk, som sortene "Opal", "Sissinghurst White" og mange flere som har mønstret bladverk i grønt og hvitt.
(Bildet til venstre: Pulmonaria "Opal")
Du kan formere plantene ved frøsådd, samt ved deling. Grav opp og del rotklumpen hvert 3-5 år, enten like etter blomstring, eller på høsten.
Om planten blir angrepet av meldugg skal du beskjære den sterkt. Gi den vann og gjødsel. Planten vil sannsynligvis da hente seg opp igjen og komme med nytt bladverk senere på sommeren.

Ha en fortsatt fin dag!

Bildet nedenfor: 
Pulmonaria Angustifolia "Rubra" 





Kommentarer

  1. Den där Pulmonaria "Opal' ska jag försöka få tag på den var mycket fin!
    Har Sissinhurst i framkant på den vita rabatten och den har varit fin i 8-9 år nu.
    Ha en fin helg
    Mariana

    SvarSlett
  2. Hei Stein :) Så kjekt at mysteriet løste seg! Greit å ha bildedokumentasjon av hagen :) Vakker plante og gledelig at den har klart seg gjennom vinteren. En fortsatt fin dag ønskes deg fra Tone

    SvarSlett
  3. Kjekt med bilder og flott farge på lungeurten. Jeg likte også opal på bildet under.

    Vi er hjemme i helgen om du vil komme innom for å titte på filser og bad forresten.

    SvarSlett
  4. Det er godt en har litt bildearkiv og blogg så en får sett hva som titter opp av jorden, lungeurten din er så fin med den blåfargen.
    Jeg viste ikke at det var så mange forskjellige av den sorten, men da lærte jeg jammen noe nytt i dag også.

    God helg Stein.

    SvarSlett
  5. Pulmonaria er en god skogplante - og Opal er en favoritt! De fleste selvsår litt også, så det er en hyggelig våraktivitet å plukke de små nye og plassere dem på bedre steder :-)

    SvarSlett
  6. Så interessant! Jeg hadde lungeurt i gamlehagen min. De spredte seg med frø på egenhånd når jeg først hadde plantet noen eksemplarer. I min nåværende hage plantet jeg mine første i fjor vår. Nå er jeg spent på om de har klart vinteren. Håper det:)
    De er så nydelige både i blad og blomster. Skikkelig fine og inspirerende bilder du viser. Synd at du mistet flere i fjor. Denne vinteren har heldigvis vært snillere :)

    SvarSlett
  7. Liker lungeurt, de har vakkert bladverk, å her blomstrer de lenge i den som regel kjølige våren. Ha ei nydelig hagehelg :)

    SvarSlett
  8. Den blå lungeurten vsr skikkelig lekker :-)) God helg til deg også!

    SvarSlett
  9. Hei! Først måtte jeg le litt av at du har mistet kontroll på hva som vokser hvor :) Det har nemlig jeg også gjort i feriehagen, men det gjør jo bare sesongstart ekstra spennende. Og så, Lungeurt er flotte planter! Jeg har lett lenge etter flekklungeurt (?), men har skaffet et par andre i stedet. Flekkvarianten vokste i hagen til en kompis da jeg var liten, og jeg syntes den var veldig fin. Sånn glemmer man jo bare ikke :) Opal var også flott! I tillegg til woodland, er de greie å få fine i vanskelige skyggebed. Og så er de poppis blant humlene "mine".
    Nyt helgen!

    SvarSlett
    Svar
    1. PS: Har den blå ekstra store og åpne blomster, eller ser det bare sånn ut? Lekker!

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg