Julestemning fra Bavaria...

Nå skal jeg snart vende tilbake til hagebloggens opprinnelige formål, nemlig haging og planter, men ville bare vise noen flere stemningsbilder først.... (Om du lurer på snø- og glittereffektene på de tre første bildene, så vet jeg ærlig talt ikke hvordan en gjør dem. De ble laget automatisk av Google+)

Nå nærmer det seg jo Jul og det skjer ikke så mye på nettopp hagefronten. Derfor håper jeg dere tilgir meg for å vise noen stemningsbilder fra Bavaria.

Om du reiser rundt i de Bavariske alper vil du fort merke deg at kirkene virker ha to ulike typer hovedutforminger. Jovisst har de fleste både hovedbygnng og tilhengende tårn. Men de fleste av disse tårnene har spir formet som løkkupler, mens andre er høye og tynne som spyd.
Tilfeldig? Nei, faktisk ikke. Det viser seg nemlig at kirkene med løkkupler (som den på bildet) er katolsk. Den største delen av Bavarias innbyggere erkjenner seg til den Katolske kirke, men der finnes også en protestantisk en i de fleste byer og landsbyer.
Tårnene her er tynne og himmelstrebende.
Kuppelens form kan kanskje minne om russisk og/eller gresk ortodoks katolisisme, men det er ikke riktig.

I Bavaria er det den vestlige varianten av katolisisme som følges.
Jeg er nok ikke noen kirkegjenger selv, men de er ofte fascinerende fotomotiver!

En annen ting som fascinerer meg med Bavaria er den store fliden de legger i utsiden av huset. Da mener jeg ikke bare hagen og terrasser, men huset selv. De fleste bygninger er pyntet med rikt ornamenterte utskjæringer, materiale i intrikate mønster, balkongkasser, takstolper og en mengde annet. Praktikeren i meg undrer seg over hvordan i all verden de klarer å pusse opp en husfasade med så mange forsnirklinger. Det må jo bli litt av en malejobb...? ;-)
- Forhåpentlig trenger de kanskje ikke male like hyppig som en person langs kystnorge. Slitasjen er nok langt mindre her i Alpene.


Bildet til venstre:
Enkel og effektfull måte å pynte til Jul. En stor, tredimensjonal stjerne blir hengt opp i husmønet. Utrolig effektfullt om dagen, men like vakker om natten, når den lyser dust mot en mørk trevegg.



Litt uvanlig veggdekorasjon kanskje? Men så er vi jo i gjøkurets hjemland ;-) Og tiden vises jo like godt på denne som på en rådhusklokke :-)

Legg merke til listverket på hushjørnet. Rikt dekorerte ornamenter vitner om dette områdets største industri; nemlig treskjærekunst.
I butikker og torgboder tilbys det alt fra håndskårne nøtteknekkere, skåler, veggur, sprellemenn, vakre skap og mengder annet. Alt sammen vakkert utstkåret i tre.
En del er nok laget helt andre steder på jorden enn her i fjellene, men turismen ser ikke ut til å lide noen nød av den grunn?


Slike "kubjeller" er også populært å tilby turistene. Ikke så rart kanskje, siden melk, ost og kjøtt fra området har vært ettertraktet i århundrer.
- Og både ku og geit er det nok av her.
Men visste du at bare 10% av bestanden får leve et liv utendørs? Det meste av skogs og naturområder eies av staten. Bøndene har forholdsvis små jordlapper de eier selv. Statens områder  skal ikke benyttes til beitelandskap, så derfor er det rett og slett ikke plass til at buskapen får gå og gresse utendørs.

90% av Bavarias kyr og geiter lever derfor et liv utelukkende på fjøset. Men til gjengjeld gjøres det ganske mye for at dyrene skal ha det godt akkurat der.

Nedenfor:
Siden jeg hittil bare har hatt bilder av katolske kirker i området vedlegger jeg like godt et av en protestantisk kirke.



Ha en fortsatt riktig fin dag! 

Kommentarer

  1. Fantastiske kirker og bygninger!! Nydelig landskap i Bavaria, jeg kunne tenke meg å dra dit selv:) Flotte bilder du har tatt og det var så fint med snøeffekten!
    Ønsker deg en riktig fin førjulstid, Stein!!
    Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  2. Flotte bilder, Stein! Det er artig med den effekten fra Google+

    Nydelig landskap i Bavaria.

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  3. Hyggelig med vinterbilder. Løkkupler er facinerende. Dønnes og Flakstad kirker og gamlekirken på Værøy har alle løkkupler: jeg anbefaler en midtsommertur med fotoapparat ;-)

    SvarSlett
  4. Tar gjerne i mot reisebilder=) Når som helst. Ser ut som dere har hatt en suerfin tur=) Vibeke

    SvarSlett
  5. Jeg har sett dem snøeffekten på flere blogger i dag. Det passet jo fint til bildene dine.
    Jeg likte godt både dette og de tidligere blogginnleggene fra reisen din, veldig interessant!
    Ha en fin førjulsuke!

    SvarSlett
  6. Veldig spesiell stemning i Bavaria. Kjenner ellers navnet mest fordi mye porselensservise kommer derfra...

    SvarSlett
  7. Jeg er så fascinert av Bayern - eller Bavaria som du benevner det. MEN jeg har aldri vært der i desember. Så vakkert det er å se bildene dine. Reiseblogging er flott. Bring it on!

    SvarSlett
  8. Hvor er det et smukt sted, tak for kigget,

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg