En romjulsdag i hagen

Denne Julen må da være den mildeste og fineste på veldig mange år? Det har selvfølgelig gjort at jeg ikke kunne unngå å gå ut i hagen i dag igjen. Det formelig klør i fingrene for tiden!


Dagen begynte med sol og mildt vær og selv om det etter hvert skyet over og til slutt endte opp i lett regn etter solnedgang, var det en herlig dag!
Det meste av tiden brukte jeg i Woodland hagen. Der har jeg fjernet en mengde bringebærbusker, luket ugress (!) og fjernet gammelt løv i gangveiene. Nå ser det riktig fint ut der inne. Løvet i bedene har fått ligge.

Jeg fortsatte dessuten med å lage et Woodland bed i "villniss" området mellom plenen og skogen.
Jeg har nemlig fått mange bæreposer fulle med aviser av snille venner. De la jeg ut i tykke lag på bakken. Deretter fylte jeg på med et 30cm humuslag fra Woodland hagen.
Området jeg skal dekke kommer til å utgjøre veldig mange hundre kvadratmeter, så fortsatt har jeg stort behov for både aviser og bark og/eller humus.



Jeg har jo dessuten en god del jobb igjen på motsatt side av "broen" inn til skogen. Der trenger jeg også store mengder aviser og enda mer bark! Jeg regner altså ikke med å bli arbeidsledig med det første, men jeg har stort pågangsmot og ser jo hvordan meter etter meter raskt forvandles fra villniss til bed! :-)


Til våren begynner jakten på woodland busker som rhododendron, azalea, viburnum m.m. blandet med stammede Japanske kirsebær, syriner og japanske lønn.

Jeg har jo lenge planlagt å ha en ganske stor hagedam som kommer til å gå under "broen" på bildet. Formen og størrelsen har jeg alt bestemt meg for, så i høst laget jeg en "strandlinje" hvor jeg plantet store mengder ulike typer iris jeg kjøpte hos "En Irismark i Spania" iblandet varianter som vokser naturlig ved elvebredden.








Kommentarer

  1. Tenk å stelle i hagen i romjula! Stullet ørlite selv her om dagen. I dag har det vært rene syndfloden her, men like brått er trærne dekket av snø igjen :-o

    SvarSlett
  2. Nå begynte det å klø litt i plantarmen min, så fint å jobbe litt i hagen nå.
    Blir det en dag med opphold og ikke frost skal jeg fylle litt jord på løker og knoller, og snart skal de første frøene i potter og jord.

    Vi kjeder oss ikke vi som er glad i hage og blomster.

    Fortsatt god jul fra Marit.

    SvarSlett
  3. Det ser ut som det er tidlig høst på bildene og ikke vinter:) Dere har så vakker utsikt:)
    Fortsatt god jul!
    Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  4. Det blir så fint hos dere! Så spennende med de Irisene - håper du forteller mer om de (og viser bilder) til sommeren?

    SvarSlett
  5. Hei! I morgen skal jeg ta en lukeøkt hvis det ikke regner for mye. Ugresset gror faktisk. Blir kjempeinspirert av å lese og se vårbildene dine. Anne

    SvarSlett
  6. God jul Stein! Artig med hagejul - den varianten er helt ny. Supert med en tjuvstart på våren - det blir nok veldig bra i det nye woodlandområdet.
    Klem

    SvarSlett
  7. Har nok litt som kunne vært gjort ute, men her er det is og snø og grønn plen om hverandre og ikke full vår som i din svenske hage. Det blir fint med dam og Iriser:-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg