August i drivhushagen


Her kommer et lite blogginlegg om augustblomstringen i drivhushagen min. For å være ærlig har jeg ikke vært så veldig fornøyd med denne delen av eiendommen i år. Den er jo relativt nyetablert og egentlig veldig frodig med hensyn til blomstring, men samtidig klarer jeg ikke helt å overse alt som gjenstår der inne.
Likevel drister jeg meg altså til å ta dere med inn på en liten titt i dag.


Opprinnelig hadde jeg planlagt denne delen av eiendommen skulle være fylt av middelhavsinspirerte planter. Jeg har riktignok en god del av disse også, men likevel er det ikke tvil om at den nå passer navnet "rosehagen" bedre. Jeg har nemlig plantet over 40 sorter roser her inne. De fleste er bunndekkere, men også buskroser og klatreroser.
Nedenfor: Bunndekkerrosene "The Fairy" dominerer store deler av hagen. De fleste plantet jeg i fjor sommer og til min store glede taklet de den tøffe vårvinteren i år med glans!


Nedenfor:
Sandefjordrosen er  en annen sort jeg har veldig mange av. Disse var også blant de første rosesortene jeg plantet i hagen min og har taklet de tøffe vintrene som ser ut til å ha blitt normen i det siste. Alltid fint å finne planter som er tøffe, sunne og sterke!


Rosene: "Romanze" er ny av året og er vel helt på grensen i vår sone siden disse trives best til sone H3, men noen ganger har jeg blitt overrasket over at herdighetssoner ikke alltid helt stemmer med egne erfaringer, så jeg våger å teste dem ut!


Nedenfor:
Jeg liker planter med sølvfarget bladverk sammen med mine roser. På bildet er det en "Sølvevigblomst"; Anaphalis Triplinervis som vokser foran en  trepeon jeg plantet for et par år siden. Bladverket er egentlig mye mer sølvfarget på Anaphalisen, men det regnet litt når jeg tok bildet ;-)



Bildet til høyre:
Stort sett er det rosa, blå og sølvfargete paletter en finner i drivhushagen min, men noen ganger sniker der likevel annet inn, som disse kremgule rosene. Desverre har jeg ikke navn på dem, men de dufter himmelsk og fargen er såpass dus at den likevel passer godt inn med alt det andre, så den skal få stå i bedet så lenge den har lyst.
Nedenfor:
I fjor plantet jeg ut noen ettårige peonvalmuer i cerisefarge. De har i år spredt seg over store deler av hagen. Jeg synes de skaper så mye liv og varme der de står og lyser, så jeg lar dem gjerne få dukke opp der de føler for det. Jeg regner med de sikkert blir å finne i enda større deler av hagen til neste år... :-)

- og betongprosjektene jeg hadde planlagt i hagen i år? De har jeg like godt utsatt til neste sesong. Så får heller druerankene mine klare seg uten klatresøyler i enda en sesong. Ikke rart kvinnebysten virker litt oppgitt!?

Hvordan har det gått med dine planlagte hageprosjekter i år? Fikk du fullført dem?







Ha en fortsatt riktig fin sensommerdag! 

Kommentarer

  1. Jeg har de samme erfaringene med Fairy.

    Åpen hage fk søndag har satt fortgang i de siste av årets hageprosjekter - så i år er jeg ganske fornøyd.

    SvarSlett
  2. Tycker det blev mycket snyggt med det svarta staketet runt växthuset!!
    Jag har också problem att gå in på vissa bloggar och så krånglar det när man gör inlägg, hoppas det bara är tillfälligt.
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett
  3. Jeg synes jo alltid at det ser lekkert ut i hagen din! Men akkurat nå er ikke min hage, sånn jeg opplever det, heller ikke på sitt beste. Mye som er avblomstret og de høstblomstrende som er veldig seint ute. Akk ja, dog mye å glede seg over :) God sensommer!

    SvarSlett
  4. Prosjektene jeg planlegger under vinteren er sjelden de vi gjör noe med på sommeren:-) Det kommer alltid andre ideèr og prosjekt i stedet. Dette året var det kommunen som bestemte at vi må installere ett nytt renseanlegg og så raste parkeringen sammen på grunn av dårlig grunnarbeid. Det betydde at det ikke ble tid til å rydde fjellene eller lage torvparti, men pyttsan - det får bli ett annet år:-)
    Må si det var veldig frodig og fint hos deg!

    SvarSlett
  5. Hei! Det som gjenstår, er det bare du som ser. Det jeg ser, er frodige og vakre planter. Ha en god natt! Anne

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg