Woodland hagen: Bunndekkere- Del 1


På tide å grave litt i arkivet igjen! Alle bildene i dette innlegget har jeg brukt på bloggen før.

Det er utrolig å tenke på at jeg våren 2010 vurderte å hugge ned den delen av hagen jeg i dag kanskje setter aller mest pris på. Jeg hadde avtalt med et firma som tilbød seg å fjerne trærne i skogen - helt gratis - mot at de fikk treverket til pelletsproduksjon.
Heldigvis ble dette firmaet forhindret fra å utføre jobben og jeg kom etter hvert på bedre tanker. Jeg kunne jo beholde trærne og heller plante mellom dem!? Som sagt, så gjort. Allerede sommeren 2010 tok jeg mine første famlende skritt inn i oppgaven å lage en Woodland hage!

Etter den gang har ting virkelig akselerert og jeg synes jeg ser hvordan eiendommen begynner å forvandles fra et villnis med over-vokste  gamle, syke og døde trær, til et område med stier og veier, blomstrende planter, busker og trær.

Joda- jeg har VELDIG langt igjen. Det meste av skogen er fortsatt urørt og om sommeren kjemper jeg mot diverse typer ugress, krattskog, skygge, tørke og mye mer. Men hver gang jeg besøker vår svenske hage ser jeg fremgang.

Woodland hagen holder meg i aktivitet stort sett hele året, for hver årstid har sin fordel. Om vinteren, når bakken er frosset tynner jeg ut i skogen. Siden vegetasjonen da også er borte er det lettere å danne seg inntrykk av hvordan hagen bør utformes.


Grener og kvist blir kvernet til kompost som legges i gangveiene. 
Om våren ryddes bed for løv og døde grener. Nå begynner jeg å luke bort alt jeg vet er ugress som ellers vil være nesten umulig å bekjempe senere på sesongen. 
En effektiv metode å hindre ugress fra å etablere seg på skogbunnen har vært å plante bunndekkere jeg setter mer pris på, så noen ganger fremover skal jeg beskrive en del bunndekkere som alt vokser i min hage.
Bildet av de blå blomstene ovenfor: 
"Omphalodes Verna", eller Vårkjærminne som den kalles på Norsk er en fin mark-dekker  Den trives best i halvskygge og får en tett, fin, grønn vekst. Planten sprer seg med utløpere som kan vokse opp til 30-40 cm på en sesong. Den har små enkle, blå blomster i klaser Mai- Juni og selve planten blir ikke høyere enn 15-20 cm, så den er med andre ord en perfekt bunndekker i woodland hagen! Planten er herdig til sone H5.
I min hage ble den plantet våren 2010.

Bildet til venstre: Pulmoniaria "Sissinghurst White" Dette er ikke mitt, men lånt fra nettet.
Lungeurt, som planten heter på norsk kommer i mange ulike varianter- både når det gjelder blomster og blad, men jeg setter kanskje spesielt pris på denne siden jeg er veldig glad i hvite innslag i hagen.
Denne er ideell som underplanting rundt en trestamme eller lignende. Den blomstrer med hvite klokker  som vokser i klaser April- Mai måned. Bladverket er grønt med lysere flekker.
Lungeurt trives best i halvskygge/ skygge, har en tett, fin vekstform og er fin for å hindre ugressvekst. Den er dessuten herdig over hele landet!
Planten og blomstene blir mellom 15-30cm høy.


 Bildet til høyre:
Anemone Nemorosa har det norske navnet: Hvitveis og er en staude som formerer seg med krypende stengler, noe som gjør at de kan spre seg og danne store bestander der de trives. Blomstene er enkle og hvite og blomstringen foregår i Mai. Symre er et annet norsk navn - og planten vokser vilt i større deler av landet. Planten blir rundt 15cm høy

Oxalis "Iron Cross" 
Dette er egentlig en løkplante som ikke er vinterherdig på våre trakter, men hos meg har den frøsådd seg og etablert små tuer med rosa blomster som stort sett blomstrer hele sommeren. Den trives og blomstrer best der den får litt sol hver dag. Meget vakker bunndekker som hittil bare har vokst i klynger der frøene faller - altså ikke en plante som har vist agressive tendenser i min skog.

Det kan kanskje være litt fine overganger mellom hva som kan kalles bunndekker i en skog. Noen planter blir bare tette klynger som ikke sprer seg, så for å benytte disse som bunndekkere må en i så fall plante flere sammen i grupper.
Tiarella Hybrida "Pink Skyrocket" er en slik plante som jeg ikke er sikker på om kan kategoriseres som markdekker. Jeg er likevel blitt så glad i denne planten at jeg gladelig vil plante dem i store grupper om jeg får tak i mange nok planter!
Tiarella har det norske navnet "Klaseskumblomst". Den får rosa knopper som etter hvert går over til hvite eller sart rosa spir og blomstrer i Mai- Juni.
Den trives i sol/halvskygge og kan benyttes i stort sett hele landet. (Herdig til sone H7)

Flere bunndekkende woodland planter kommer fortløpende i senere blogginlegg! 

Ha en fortsatt riktig fin dag! 


Kommentarer

  1. Det skal bli morsomt å følge Woodland'et ditt. Det kan bli en helt spesiell stemning i slike hager. Høyden på trærne og skyggen skaper atmosfære sammen med frodigheten på skogbunnen. En går liksom mer "inne" i hagen når den nesten lukker seg over hodet. Herlig! Du er heldig:)

    SvarSlett
  2. Flotte markdekkere! Så fint med Oxalis'en som sår seg selv, og lungeurt-sorten 'Sissinghurst' var spesielt lekker!

    Heldig du som kan boltre deg i det fine skogslandskapet:)

    Fortsatt god kveld

    SvarSlett
  3. Den Oxalisen er så fin! Og at den frøsår seg er jo gode nyheter, skal jammen prøve det til sommeren! Skal bli spennende å se hvordan woodlandet utvikler seg utover sommeren!

    SvarSlett
  4. Du har virkelig orden i sysakene :) Jeg er ikke så flink på å se de store trekkene , så det overlater jeg til Hr Ranten :) Selv er jeg et sånt lite vesen som går og tasser fra blomst til blomst. Med nesen ned og rumpen til værs :) Der har du meg :)

    SvarSlett
  5. Tenk at du nesten fikk fjernet skogen! Utrolig bra at de ikke hadde anledning likevel, for dette er jo et flott område med potensiale. Pulmoniaria "Sissinghurst White" er en måha-plante for meg også, nydelig! Vakker Oxalis, og tenk at den frøsår seg! Vi har også en liten løvskog, men vi eier den ikke dessverre. Det ville blitt et flott woodland :)
    Flott info om markdekker som trives i havskygge!

    SvarSlett
  6. Kjempespennende lesning (som alltid). Har du prøvd hasselurt eller blåveis! Anne

    SvarSlett
  7. Hei Stein.
    Det er godt og få brukt kroppen litt og når en kan holde på i så fine omgivelser blir det jo gøy.
    Hvit lungeurt var nydelig og passer veldig fint i skog-hage.
    Oxalis er jeg veldig glad i , bladene er så fine også. Jeg har ikke hørt at de kan frø seg,
    spennende. Kanskje jeg kan prøve og ta frø til sommeren av mine.

    Kos deg med hagen og ha en fin dag, Marit.

    SvarSlett
  8. Hei Stein! Så fint at det firmaet ikke kunne komme som planlagt! Jammen er det litt tilfeldig hvordan hagene våre blir til :-) Flotte bunndekkere, jeg er også glad når planter breier seg litt og hindrer ugress. Har lagt min elsk på Rosestorkenebb, men nå som jeg tar den for gitt, er kanskje andre planter mer spennende. Skal så Skumblomst i år, og har rød lungeurt, men dessverre har den jo ikke bladflekkene som er så tøffe. Den røde oxalisen var også flott, artig hvis den kommer opp litt her og der før den vandrer videre. Et skikkelig vårlig innlegg, takk for det!

    SvarSlett
  9. Du grupperer dine innlegg så flott - håper å få se enda fler av dine bunndekkere. Det er et smart triks å fortrenge ugresset med nydelige planter! Gleder meg til vår , ha en super helg!

    SvarSlett
  10. Takk for flott bunndekkerinfo! Jeg ahr nesten ikke tid til å skrive - er på vei til innlegg 2, som jeg mener jeg så oppe i listen. Forsøker å lese kronologisk, men den ryker nå :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg