Blomsterfavoritt på en høstbalkong...

Moseplassen er en blogg jeg gjerne følger. Både her i bloggland og på Facebook. Anne, som driver denne tar opp mange interressante tema og er dessuten også eier av Hageblogger.no
Med jevne mellomrom holder hun dessuten hagerelaterte bildekonkurranser. Da hender det jeg drister meg til å delta, for selv om jeg nok er som novise å regne, så synes jeg jo det er veldig artig å delta. :-)
Denne gangen er temaet "favoritten i høsthagen (eller for mitt vedkommende, på balkongen.)
Det trenger ikke være av blomster. Også fugler, dyr og annet er tillatt, men du må ha knipset det  selv.
Mitt bidrag er en rose som desverre er navnløs siden den selges som potterose i matvarebutikken. Den har en fantastisk vakker farge som på bildet ovenfor er nesten rosa. I virkeligheten er den en mellomting mellom rosa og lilla. Den perfekte partner til høstlyngen "Calluna" med andre ord!
Selvfølgelig er det en fantastisk fin fordel at den er lav i vekst og blomstrer jevnt og frodig helt frem til frosten! Blomstene er dessuten ikke så store, så den er en selvskreven gjest i samplantinger nå på høsten!


 Bildet ovenfor:
Jeg er i det hele tatt veldig glad i samplantinger med sommerblomstrende primadonnaer i selskap med Calluna.
Du har sikkert merket deg at det stort sett er to sorter lyng som dominerer butikkene for tiden. Den ene heter Erica, har en kraftig lilla/dyprosa farge og har litt større blomster oppover langs stilkene. Denne er en ettårig plante som passer fint i potter og kar siden den takler de kjølige nettene sent på høsten.
Jeg er likevel mer begeistret for staudelyngen; Calluna. Den er kanskje litt mer anonym ved siden av sin ovenfor nevnte slektning, men om du ser nøyere etter er den en virkelig vakker plante som passer inn i selskap med de fleste andre typer blomstrende planter! Calluna er dessuten en staude i de mildere delene av landet!


Konkurransen er åpen for alle, og jeg anbefaler deg å melde deg på også! :-D


Ha en fortsatt riktig fin helg! 

Kommentarer

  1. Nydelig farge på potterosen din! Den passet utrolig godt sammen med lyngen.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann. Takk for hyggelig tilbakemelding :-)
      Jeg ble veldig fascinert av fargen på disse rosene, for den er nesten identisk med den en finner på lyng, så disse rosene skal jeg prøve å overvintre, selv om de er navnløse potteroser! :-D
      Ha en fin dag.
      Stein

      Slett
  2. Kjempe nydelig! Disse to passet helt utrolig godt sammen!

    Ønsker deg en forsatt fin helg, og lykke til i konkurransen! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vivi.
      takk for alltid like hyggelige meldinger fra deg :-D
      Ønsker deg en riktig fin uke- og lykke til i Moseplassens konkurranse! :-D

      Slett
  3. Hei Svein, så koselig da, jeg kom inn her for å se bidraget fra lenkelisten på Hageblogger.no, så det var litt overraskende å se at det var konkurransebidrag! Du har ikke meldt deg på enda? Problemer med lenketingsten?

    Kjempekoselig at du er med på konkurranse iallefall :D Nydelig sammensettning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne! Takk for hjelpen med å få lagt inn mitt bidrag :-)
      Ha en fortsatt riktig fin kveld!
      Stein

      Slett
  4. Dom var överaskande fina tillsammans!!!riktigt bra!
    Ha en trevlig helg
    Mariana

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariana. Så hyggelig du likte samplantingen :-D
      Ha en fortsatt riktig fin uke!
      Stein

      Slett
  5. Veldig god idé til samplanting med roser og lyng! Lekker farge og tekstur sammen . Me like !!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne Karin. Så fint å høre du likte det! :-D
      Ønsker deg en fortsatt riktig fin kveld.
      Stein

      Slett
  6. Flott samplanting! Og fin pusekatt som sitter ved siden av :) Og sist men ikke minst, din alltid tilstedeværende entusiasme for hage (balkong) og blomster! Alt i alt en verdig kandidat, så lykke til Stein! Og fortsatt god helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ranten! Takk for alltid like hyggelige kommentarer :-D Og så fint du likte katten ;-) Nå har jeg gitt meg forbud ang. å kjøpe flere figurer i hagen. Det vil si -jeg har hele tiden vært på jakt etter en spesiell ting til skogen, så om jeg finner den på krukkegaarden til våren- ja, da .... ;-)
      Ha en fortsatt riktig fin uke!
      Stein

      Slett
  7. Veldig flott , de er jo så fine sammen.

    Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit!
      Takk for hyggelig kommentar! :-)
      Ha en fortsatt fin uke
      Stein

      Slett
  8. Nydelig potterose, og så fin sammen med callunaen. Potteroser kan bli utrolig fine med årene, og gøy når man finner så fine farger på dem.
    Lykke til i konkurransen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Sunniva! Takk for hyggelig hilsen! Ja, jeg kommer i hvert fall å prøve å få dem til å overleve denne vinteren! :-) Jeg har hatt noen potteroser som har overlevd i flere år, så hvem vet ;-)
      Ha en fortsatt riktig fin uke
      Stein

      Slett
  9. Bare helt fantastisk...høsten har fine farger, og det gjelder og finne de fine gode samplantingene!
    Lykke til!

    Anne Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne Marit.
      Takk skal du ha for hyggelig hilsen! :-D
      Ha en fortsatt riktig fin kveld.
      Stein

      Slett
  10. Dette var en utrolig flott sammenplanting! Nydelige farger, og du kaller deg novise? Å neida :) Nydelig, rett og slett! Flott info om lyng også! Jeg plantet Calluna i store murerbaljer i fjor, men her klarte den ikke vinteren (H3) kystklima!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Krepsemor. Takk for hyggelig tilbakemelding! :-) Jeg har også H3, men innlandsklima. Mine Calluna har overlevd et par vintre i woodland hagedelen, men de har ikke blitt noe særlig større. Hos meg står de litt i halvskygge, lunt og med surjord. Tror de trives best slik?
      Ha en fortsatt fin dag.
      Stein

      Slett
  11. Jeg er helt enig med deg i at Caluna er finere enn Erica. Jeg setter dem i jord i pottene og planter dem i bedene utpå høsten. Nå blomstrer de jeg plantet i fjor. De ser veldig tørre ut på våren, men jeg lot dem stå.

    Jeg har vært skeptisk til om H.macropylla ville overleve vinteren. At de bare har blader året etter bekrefter egentlig det jeg har trodd. Derfor har jeg kun satset på buskhortensia av flere typer. De svikter ikke. Også synes jeg at blomstene er finere.

    For en fantastisk frodig veranda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Åshild. Så fint å høre at du også får til å overvintre calluna! Mine ser også tørre og pjuske ut på vårparten, men siden jeg kan se det er liv i dem lar jeg dem stå gjennom sommeren. Det er først på høsten de vokser seg til og blir fine igjen her :-)
      Tror nok også jeg heller skal satse på buskhortensia fremfor Macrophylla i fremtiden! :-)
      Ha en fortsatt riktig fin dag.
      Stein

      Slett
  12. Svar
    1. Hei Villrose. Så flott at du likte den :-)
      Ha en fortsatt fin dag!

      Stein

      Slett
  13. Dette bildet synes jeg var utrolig flott. Om jeg får muligheten, skal min stemme gå til din fine sammenplanting:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for kjempehyggelig melding Eline! :-D

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg