Vinterly!

Noe av det første vi gjorde når vi kom hjem fra vårt opphold i Spania var å dra direkte til hagen vår i Sverige. I drivhuset og hagen hadde jeg nemlig en god del frostfølsomme planter stående. I fjor lagret jeg slike planter i glassverandaen der borte hvor de fikk mye naturlig lys, men det er et stort rom å varme opp, så i år har jeg bestemt meg for å prøve noe annet. Et par palmer og agaver ble plassert i stuen, eller slik som på bildet til høyre, på kjøkkenet.
Andre, som er store og mister blader om vinteren, plasserte jeg under fiberduk i kjelleren. Der har jeg også tatt inn en mengde løk og rotknoller.
De øvrige plantene, som vanligvis beholder sine blader selv om de ikke tåler frost, har jeg satt inn i vaskerommet borte i Sverige. Der er det riktignok ikke mer enn et vindu lyset flommer inn fra, men siden det er mye mindre enn glassverandaen, tror jeg det vil bli lettere å holde temperaturen på rundt 10 grader celcius.

Ikke akkurat god plass på vaskerommet nå som en mengde planter har fått sitt vinteropphold der. Her inne står laurbær, oliven, citrus, oleander, kaktuser og sukkulenter gruppert i et hjørne av rommet. Her inne har vi nemlig både vaskemaskin, tørketrommel og fryseboks, ting vi jo trenger å bruke når vi besøker Sverige, så derfor er vi avhengige av at det meste av rommet kan benyttes som vanlig.
Foreløpig har jeg ikke annet lys her inne enn det som kommer inn gjennom vinduet og fra en taklampe, men neste helg kommer jeg til å montere et tidsstyrt lysarmatur over dem for å få litt bedre belysning.
En større bekymring er vanning. De fleste plantene står i terrakottapotter, altså ikke krukker som holder godt på fuktighet, så jeg er jo avhengig av å reise over til Sverige med jevne mellomrom gjennom vinteren for å vanne. Gode tips til vanning mottas med takk!

En "kanariapalme";
Phoenix Canariensis har blitt hentet inn fra drivhushagen og er blitt plassert i stuen.


Ha en fortsatt fin høstuke!

Kommentarer

  1. Du verden, så mange flotte og eksotiske planter du har, må være litt av et styr med overvintringen. Lykke til med det, håper alle er like fine til våren igjen. Ha ei god helg.

    SvarSlett
  2. Ja en får litt jungelfølelse når en flytter inn planter ,de blir ofte så store og tar mye plass.

    Mange av mine planter har mellomlandet i vinterhagen men nå blir det noen månder i kjelleren,,jeg må få plass til juletre ,,

    Ha en fin høstuke du også , klem Marit.

    SvarSlett
  3. Hei Turid. Ja, jeg tror jeg må begynne å kutte ned på antallet ut/inn planter etter hvert. Jeg må jo inrømme det blir litt mye å holde i live over vinteren for et fritidshus.. ;-)

    SvarSlett
  4. Hei Marit. Vinterhagen høres jo ut som et flott sted å oppbevare dem!- men jeg er enig med deg i at et juletre må en jo nesten ha plass til ;-)
    Jeg merker jeg begynner å bli mer fatalistisk instilt til de plantene jeg overvintrer på landet. Jeg kommer til å se til dem med jevne mellomrom, så får det gå som det må ;-) Etter hvert får jeg heller begynne å se meg om etter hardføre alternativer til mange av de plantene jeg putter i drivhushagen om sommeren :-)
    Ha en fortsatt riktig fin høstdag!

    SvarSlett
  5. Husker alt styret fra den gangen jeg drev med eksotiske planter i Norge. Jeg har ikke noen gode råd, egentlig. Kanskje du kunne senke temperaturen litt lavere enn +10? Da behøver de mindre vann. +5 kanskje? Kaktuser, agaver og andre sukkulente planter bør du ikke vanne i det hele tatt. Du kunne kanskje gå over til slike planter som ikke behøver vann om vinteren, bare et frostfritt sted. Noen navneforslag: Agave, Yucca, Beschorneria, alt av kaktus, Aloe, Dasylirion, Euphorbia og Beaucarnea. Et søk på "drought tolerant exotics" gir deg enda mer å tygge på... :)
    Ha en flott dag.

    SvarSlett
  6. Hei Orchis! Ja, det er et styr med eksotiske planter..! Å senke temperaturen burde jo være mulig så lenge termostatovnene fungerer som de skal, så det vil jeg prøve. Rørene går heldigvis ikke i ytterveggene på dette rommet,så jeg tror ikke det skal være et for stort problem. :-) Det er vel egentlig citrus, oliven, laurbær og oleander som er de mest krevende plantene med henhold til vann siden de beholder sitt bladverk om vinteren. Ja, appelsinplanten har til og med fått små frukter, så de krever jo sitt. Mister jeg disse plantene er det trist, men sånn er livet. Mange fine forslag du kommer med :-) Jeg får enten prøve det eller gå over til planter som fint må takle vintertemperaturene utendørs! ;-)
    Ha en riktig fin dag Orchis! :

    SvarSlett
  7. Oj vilken fin palm på översta bilden!!
    Trevlig helg
    Mariana

    SvarSlett
  8. Hei Mariana. Takk for hyggelig kommentar! :-) Ha en fortsatt riktig fin helg!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg