Spansk inspirasjon: Patio er husets hjerte!

Mens vi i Norge ofte finner hagen foran og/eller bak våre hus, gjerne omgitt av lave gjerder, hekker eller ingen gjerder i det hele tatt, så er det mye mer vanlig at spanske hjem omgir sine hager. Altså at huset omslutter patioen, enten helt eller delvis med bygningsmasse eller høye murer. Ofte finner man en svalgang med buer rundt patioen siden skygge er en stor fordel i sommerheten.
Som jeg har vært inne på før er det mest vanlig å fliselegge gårdsrommet med belegningsstein, fliser eller stener fra strender oa.
Som oftest utgjør patioens midtpunkt et tre med spesiell prydverdi, eller et innslag av vann i en eller annen form som en fontene eller lignende.
På bildet til venstre er plassen under palmetreet fullsatt med krukker som inneholder ulike blomster. Etter hvert som de kommer i blomst tas de frem og benyttes til å dekorere på bordet eller innenhus.

Bildet til høyre:
En patio kan være et stort, åpent gårdsrom, stort sett dekket med fliser, og enkelte krukker. Men det kan også være som her; en frodig hage med
hovedvekt på planter, med små spaserver-veier mellom alt det grønne.

Nedenfor:
Ikke så vanlig i Norge kanskje, men mange spanske kirker med respekt for seg selv har en tilhørende patio.
Veldig ofte er de utført som små parker hvor besøkerne kan oppholde seg.
Mer om patioer i et senere blogginlegg!
PS: Gi gjerne beskjed om jeg skal blogge litt om mer nordiske temaer fremover. Det blir jo ofte slik at det ikke skjer så mye på hagefronten i den tiden vi befinner oss i nå. Da er det jo lett å hengi seg til bilder fra varmere peridoer, eller himmelstrøk...

Ha en riktig fin uke!

Kommentarer

  1. Det hade vart drömmen att ha en patio, tycker dom ser så luna och avskärmade ut, sån skulle jag vilja ha det, min egen lilla håla.

    SvarSlett
  2. Hei Mia. Ja, det hadde vært flott å eie en tilsvarende patio hvor man er helt for seg selv, lytter til fuglekvitter og sildrende vann! Men nordiske hager kan jo også være veldig flotte som de er- og for min egen del forsøker jeg å hente ut elementer som gjør at jeg forhåpentlig kan få litt av samme stemningen i min egen hage en gang i fremtiden. :-D
    Ha en riktig fin uke!

    SvarSlett
  3. Heisann!
    Herlig med inspirasjon fra andre land-alltid noe å plukke opp! Tema patio er toppers!
    Tone

    SvarSlett
  4. Storslagent. Men jeg satser på en enklere stil (egentlig helt uten stil...) av hensyn til både plassen og lommeboka :)
    Ha en finfin dag.

    SvarSlett
  5. Hei Tone!
    Takk for hyggelig melding :-)
    Ha en riktig fin uke!

    SvarSlett
  6. Hei Orchis.
    Jeg har vel heller ikke noen bestemt stil hos meg, men elsker å få inspirasjon når jeg går rundt i slike visningshager. En av de fineste og mest spesielle hagene jeg vet her i Norge er Ramme Gårds; "Havlyst", mest fordi det er et spennende sted å få inspirasjon. Det gjør jeg så avgjort på din blogg også! Du skriver om planter jeg stort sett ikke har hørt om før, men som jeg får veldig lyst å teste ut i min egen, spanske hage. Så din "stilløse" hage inneholder så avgjort DIN stil :-D og den inspirerer.
    Ha en fin dag

    SvarSlett
  7. Un blog incantevole..un vero paradiso!
    Piacere di fare la tua conoscenza Stein,e grazie per la gradita visita e per il bellissimo pensiero che hai lasciato sul mio blog.
    A presto
    Ciao Luci@

    SvarSlett
  8. Luci, grazie per il bel messaggio :-)
    Stein

    SvarSlett
  9. Hei igjen Stein! Takk for hyggelige ord om min blogg.
    Jeg vil gjerne anbefale en bok til deg. Den omtales ofte som "The Bible" av hagebrukere i middelhavsklimatiske strøk. Bedre bok om hagebruk i syden skal du lete lenge etter. Den heter Sunset Western Garden Book. Du har den kanskje allerede? Ser at ny utgave kommer i 2012. Den MÅ jeg ha! :)
    Ha en flott dag!
    Link: http://www.amazon.co.uk/New-Western-Garden-Book-Gardening/dp/0376039205/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1321952362&sr=8-1

    SvarSlett
  10. Hei Orchis!
    Den boken kjente jeg faktisk ikke til, men ja, den MÅ jeg anskaffe meg! :-D
    Jeg ser det er mulig å forhåndsbestille den så det skal jeg gjøre med det samme.
    Takk for tipset Orchis! :-D
    Ha en fortsatt riktig fin dag!
    Stein

    SvarSlett
  11. Hei og takk for koselig kommentar hos meg
    Herlig(e) blogger du har. Masse inspirasjon
    Go tirsdag til deg

    SvarSlett
  12. Vakre bilder, og interessant å se likheter med Italia. Slike "gårdsrom" er jo fortryllende oaser!
    Hjertelig takk for hyggelig kommentar om bildet på min blogg forleden!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg