Min blogg - min frøsådd kalender/ My blog, the calender of my sowing seeds.

En blogg kan jo brukes til så mangt- og nå som hagesesongen er i ferd med å avta er det jo ypperlig å benytte den som et oppslagsverk for meg selv for å huske hva som ble plantet og når.
I kveld har jeg sådd følgende frø og satt dem ut for stratifisering:

Frøene har jeg kjøpt gjennom Gardens North, et Canadisk firma med godt utvalg for oss som ønsker Woodland planter.

Trillium Grandiflorum
Woodland planten fremfor noen?
Om du skal så denne bør du ha god tålmodighet. Det sies at det kan ta opp til tre år før frøene i det hele tatt begynner å spire! Og 7 år før plantene får blomst. Jeg forsøker å fremskynde denne prosessen litt. Frøene har ligget i romtemperatur i snart 3 måneder nå. De ble høstet i August og pakket i FUKTET vermacullit før de sender dem avgårde. Etter tre måneder i romtemperatur har jeg dem nå i jord og setter dem kaldt frem til Januar. Deretter må jeg ta dem inn og oppbevare dem i romtemperatur de neste tre månedene. - Frem til slutten av Mars. Deretter bærer det inn i kjøleskapet frem til slutten av Mai. Nå skal de forhåpentlig være klar til å plantes i skogen.


The woodland plant above any others? If you are about to sow these seeds, be sure to have plenty of patience because it might take up to 3 years for the seeds to sprout- and up to 7 years for the plants to bloom! I will try to speed things up by doing the following:
The seeds have been kept moist in vermacullite in room temperature since August. Now I have put them in soil and will place them cold on the terrasse until early January. Then I will bring them indoors for the next 3 months. In the end I will put them in the fridge until the end of May. Hopefully this means I can get them to sprout next summer...!? The above picture is from the webpage: Statesymbols USA



Trillium Erectum
Denne sorten Trillium er jo også veldig vakker:
Disse frøene har jeg sådd på samme måte som nevnt ovenfor.
Trillium erectum er en av de vanligste sortene i nordøstlige deler av Nord Amerika. Disse frøene har Gardens North sanket inn i Nova Scotia.
This is also a very beautiful variety. I have sown the seeds the same way as mentioned above. Trillium Erectum is one of the most common types in north eastern parts of North America. These seeds have been gathered by Gardens North in Nova Scotia. 

Polystichum Munitum
Jeg har alltid satt stor pris på bregner i skogen, så nå i høst har jeg kjøpt frø av forskjellige bregner som kan overleve i vårt klima. I kveld har jeg sådd sorten Polystichum Munitum som vokser vilt i vestlige Nord Amerika. Bladene er mørk grønne og glansfylte.Plantene er store og velfylte. Jeg håper virkerlig jeg klarer å få disse til å spire og trives hos oss.
I have always appreciated forests with lots of ferns, so this autumn I have tried to purchase seeds of different kinds of ferns that might survive in our climate. Tonight I have sown Polystichum Munitum, originally growing wild in the western parts of North America. The foilage is dark green with a glossy surface. The plants are big and clumpy. I really hope to make these grow and thrive at our place! 


Allium Ursinum. 
Jeg var så heldig å få en ramsløk av Ahn i sommer. Det skal bli spennende å se om den overlever vinteren i skogen vår. Uansett har jeg bestilt frø og sådd disse i dag. Allium Ursinum er en europeisk plante, fullt spiselig og skal være god i salater. Den blomstrer om våren og kan dekke hele skogsbunnen. Om sommeren går den i hvile under jorden.
Allium Ursinum is an European plant, fully edible with a mild taste of garlic.It is supposed to be very good in salads, but to tell the truth, I have still not tasted it myself. It comes into bloom during spring and can cover the whole forest ground if it thrives. During summer it becomes dorment and rests under the ground. 


Kommentarer

Populære innlegg