Så klarte jeg ikke å holde meg...

Etter hvert som snart hver tenkelige vinduspost og andre mer eller mindre egnete steder i leiligheten har blitt fylt opp av frøpotter hadde jeg bestemt meg for at "nå fikk det sannelig være nok" med frøkjøp for i år....
Men det var jo for noen uker siden. I går klarte jeg å la meg friste igjen, for nå har jeg kommet på den "glimrende" ideen at jeg kan forsøke å plante frø i Spania også. Pytt sann - Jeg er der jo bare et par uker i året, så de skal altså mestre den nesten umulige oppgaven å vokse opp i stekende hete, så og si uten vann...
Men nå sitter jeg her altså, med en bestilling på 16 nye poser frø...
Jeg vil prøve å plante noen av frøene i Sverige også.















  • Passiflora quadrangularis Kjempe pasjonsblomst. (Både Sverige og Spania.)
  • Sarracenia Alata Kjøttetende plante som skal tåle nordiske forhold. (Skal prøve å få den til å vokse ved min planlagte hagedam for å fange mygg oa. (Til Sverige)
  • Sarracenia purpurea - Kjøttetende plante som tåler streng frost. Rødfarget. Skal også plantes ved hagedammen. (Til Sverige)
  • Brugmansia Suaveolens . (Til Spania og Sverige) Enkeltblomstrende engletrompet med rosa nyans.
  • Brugmansia Saguinea (Til Spania og Sverige) Engletrompet med rød/ gule blomster
  • Canna tuerckheimii STOR canna som blir rundt 3 meter høy. (Til Sverige)
  • Delonix Regia Vakkert, tropisk tre med røde blomster. (Til Spania)
  • Iochroma Fuschioide Rød variant. (Til Spania)
  • Kigelia Pinnata Pølsetre (Til Spania) Vakre, røde blomster først. Deretter frukter som minner om store pølser.
  • Nelumbo nucifera "Hellig vannlilje" (Til Sverige) Vakker vannplante med rosa blomster. Tåler ned til - 15 grader.
  • Fuchsia Boliviana  Stor plante i Fuchsia familien med spiselige frukter.
  • Fuchsia Boliviana Alba: Jeg har kjøpt både den røde og hvite varianten. (Spania og Sverige)
  • Ginkgo Biloba (Sverige) Tre som tåler ned til - 18C. Får ginkgo nøtter
  • Hovenia dulcis Rosintre - (Sverige) Meget hardført tre som tåler ned til - 23 C. Bærene/nøttene smaker som rosiner.
  • Papaver Paeoniflorum Peon valmue (Sverige) Jeg har kjøpt en variant i rosa nyanser.
  • Romneya Coulteri  - Amerikansk valmue (Sverige) Hvit variant. Tåler ned til - 15C.
Men NÅ er det slutt! Nå kjøper jeg ikke et frø mer i år!.... ?

Kommentarer

  1. Ja, sånn er det. Man tenker, i år skal jeg ikke så, men så kommer såbehovet og roter det til :) Mye spennende i listen din! Du må ha en engels tålmodighhet, å lage trær er ikke gjort i en fei.

    SvarSlett
  2. Når det gjelder tålmodigheten vet jeg nok ikke om den er spesielt større enn hos andre hageinterresserte ;-) Tanken er at jeg kommer til å kjøpe voksne eksemplarer av de fleste av trærne jeg forsøker å så. Hvis noen av frøene blir små trær kommer jeg etter hvert til å plante dem nær disse så de om en 6- 10 års tid danner små "skoger". Frem til da kommer jeg hovedsakelig konsentrere meg om den delen av hagen som er synlig fra huset. :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg