Liljer i hagen

I dag har jeg bestilt en del liljeknoller hos H. W. Hyde & Son. Jeg har kjøpt en god del liljer før også, men så oppdaget jeg denne nettbutikken - og kommer absolutt til å kjøpe MANGE flere derfra om de viser seg å levere gode eksemplarer selvfølgelig ;-)
Her er de sortene jeg bestilte i dag:


















Sphinx er en asiatisk lilje med fylte blomster. Den blir 80 cm høy og er selvskreven i den "Eksotiske hagen" sammen med palmer, cannas, skaugumbegoniaer og en del andre sommerblomster.





















Big Brother heter denne og blir opp til 1,5 meter høy. Den blomstrer ikke rikt, men med store, smørgule blomster. De skal få plass i den "eksotiske hagen" ved drihuset. Fargene der kommer jeg til å holde i gult, oransje og rødt.


















Fata Morgana er fylt, blir opp til 80 cm høy og har en fantastisk vakker gulfarge som kommer til å passe perfekt sammen med sine liljesøsken.




















New Wave: Jeg har kjøpt en del av denne til min "Woodland garden", til tross for at jeg har hatt problemer med liljebiller de to foregående somrene. Denne gangen skal jeg strø maurkverk ved røttene og riste billene av så ofte jeg kan. Jeg er også på jakt etter hvite tagaetes. I sommer gjorde jeg et forsøk hvor jeg plantet tagaetes tett rundt liljene i ett bed - og lot et annet stå med liljene alene. Det bedet som hadde tagaetes blomstret liljene villig. I det andre ble liljene spist opp til stilken. Har hørt en forklaring om at lukten fra tagaetes gjør liljen usynlig for billen. Jeg krysser fingrene og håper... ;-)




















Burgundy Splash heter denne varianten med hvite blomster. De blir opp til 90 cm høy og kommer nok også til å plantes i min "Woodland garden"

Kommentarer

  1. Her var det mange fine liljer du har bestilt. Jeg har tittet på sidene til denne nettbutikken, og det var utrolig mye fint der.
    Bare så synd det skal være så vanskelig å importere til Norge.

    SvarSlett
  2. Nydelige liljer :) Den splash-en var lekker!

    SvarSlett
  3. Den tagetesen du er på jakt etter heter French vanilla... Jasså, så du måtte bestille du og;-)

    SvarSlett
  4. Takk for navnet på den hvite tagaetesen Mona :-) Ja, jeg klarte ikke la være ;-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg