Epsom salt for hagen!

Mange som handler på helsekostbutikker er vel godt kjent med Epsom salt. Det brukes mye for å myke opp huden, både i fotbad og badevannet. Det skal virke beroligende på nervesystemet og dermed dempe muskelsmerter, ha legende effekt på hudplager og mye mer.
Epsom salt er egentlig ikke et salt, men en kombinasjon av Magnesium og sulfat. Navnet har det etter Epsom kilden i Surrey, England hvor det har vært utvunnet fra kildevannet siden middelalderen.


Nå skal jeg ikke dvele for lenge med de helsemessige fordelene ved Epsom. Dette er jo en hageblogg. - og mineralet har faktisk mange bruksfunksjoner i en hage også.
De fleste planter er avhengige av magnesium og fosfor for å holde seg friske og grønne, Magnesium og fosfor har egenskaper som styrker plantenes immunsystem, gjør bladverket grønnere og som dessuten forbedrer plantens opptak av andre næringsstoffer.
Nå vil du nok tenke at de fleste typer gjødsel allerede inneholde disse stoffene. Jeg velger likevel å gi plantene mine en liten "boost" i følgende tilfeller:

Når en ny plante skal plantes: 
Jeg vanner en nyplantet vekst med med en oppløsning på 3 liter vann og 1/2 Spiseskje med Epsom salt. Det øker plantens evne til raskere å etablere et godt rotsystem.

For ROSER benytter jeg følgende fremgangsmåte: 
Om jeg har kjøpt en barrotsrose lar jeg den stå og trekke til seg væske i en bøtte med:
3 liter vann til 1 spiseskje Epsom salt.


Den får stå i denne blandingen i minst en time før planten kommer i jord.
Uansett om jeg skal plante en barrotsrose eller pottet variant, så strør jeg alltid 1 spiseskje ufortynnet Epsom salt i plantehullet, drysser et tynt lag jord på dette og planter så rosen. Jeg strør også et tynt lag oppå jorden etter at planten har kommet i jord.
Deretter vanner jeg med oppløsning som nevnt ovenfor ved rosenes første bladsprett om våren. Siden gjentar jeg vanningen med oppløsningen en gang når rosene står i blomst for fullt.

Ved omplanting fra liten til større potte: 
Når jeg skal potte om til større potte blander jeg alltid litt epsom salt i den nye jorden (1 SS til 10 liter jord.)  Det forbedrer reetablering av røttene.


Til planter som har gulnende løv:

Om du opplever at dine planter kan få litt blasst bladverk skyldes det ofte dårlig næringsopptak. I så fall kan det hjelpe å blande en spiseskje i 10 liter vann og vanne plantene med dette.





Om bladverk krøller seg: 

Når bladverk begynner å krølle seg kan de ofte skyldes mangel på magnesium. Du kan hjelpe med dette på to måter: Bland en spiseskje i jorden rundt planten. Eventuelt kan du også blande to spiseskjeer med 3 liter vann. Dette sprayes direkte på løvverket.

Søtere frukter på trær og busker: 
Når frukter og bær begynner å dannes, vanner jeg jevnlig druerankene, bærbusker, eple, kirsebær og pæretrær med en blanding av 3 t-skjeer pr 10 liter vann. Dette øker klorofyll nivåene i fruktene og du får dermed søtere og mer smakfulle frukter.


For tomatdyrking: 
For planter som tomater er det enda viktigere å tilføre ekstra næring for å unngå magnesium og kalsium mangel. Jeg blander derfor 2 spiseskjeer i 10 liter vann hver 14 dag. Du sikrer da at plantene dine får sterkere stilker, større, sunnere og mer smakfulle tomater.


Gressplenen: 
I England er det ofte vanlig å strø et fint lag epsom salt ut over plenen tidlig om våren. Dette skal gi friskere og grønnere plen. Jeg har ikke prøvd dette selv, men hører gjerne fra deg om du har erfaring med det?


Hvor kan du så kjøpe dette vidundermiddelet for hagen?
Mange supermarkedkjeder har det i helsekostavdelingen. Ellers vil alle helsekostbutikker med respekt for seg selv ha Epsom salt for salg.

PS: Dette blogginlegget inneholder ikke betalt, eller sponset produktplassering
Jeg skriver det på eget initiativ som tips for deg som ønsker å bruke naturlige hjelpemidler, heller enn kjemisk produsert gjødsel i hagen.



Ha en fortsatt riktig fin dag

Kommentarer

  1. Takk for tips! Det har jeg aldri hørt om før, så det skal jeg merke meg :)

    SvarSlett
  2. Flott tips å få, tusen takk! Dette skal jeg jammen prøve :-)
    Ha en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
  3. Hei! Dette visste jeg ikke. Har notert meg oppskriftene. Har et bøketre som fikk krøllete blader i fjor. Til våren skal det sprayes.
    Tusen takk! Anne

    SvarSlett
  4. Takk for tipset! Vi har fått råd om kalksalpeter, men dette høres bedre ut. Så det er notert, og skal prøves ut :-)
    Ha en fin helg !

    SvarSlett
  5. Det visste jeg ikke, interessant.:)
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  6. Hei! Takk for nyttig og interessant innlegg! Her var det mye nytt å lære :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg