Nytt år. Nye roser.


Som fortalt i mitt forrige blogginlegg kunne jeg ikke la være å bestille noen roser "som julepresang til meg selv". Spesielt ikke når jeg kom over en nettbutikk med godt utvalg, gode omtaler og veldig lave priser sett med norske øyne. Netbutikken jeg bestilte fra heter Rosa Plant, et polsk  firma med rikt utvalg spennende roser.
Rosebildene har jeg lånt fra deres hjemmeside:


Først ut er en "Alice Vena", en historisk rose med fylte, burgrunderrøde blomster og sterk duft.
Rosen ble foredlet av Niesnany rundt 1800 og som de fleste andre historiske roser, så er den engangsblomstrende.
Den blir rundt 120-150 cm høy og trives best i full sol.
Dette er herdige roser som takler herdighetssoner opp til H4/H5. Altså skal disse ha gode sjanser å overleve hos meg.

Jeg bestilte 2 stk for å plante disses i skråningen som jeg kaller "ildbedet" Der er plantene stort sett i burgunder, oransje og blålilla toner.




En annen rose jeg kjøpte for ildbedet er: "Erinnerung an Brod", en vakker slyngrose som kan bli opp til 3 meter høy. Også denne får fylte, burgunderrøde blomster, men med flere kronblader enn "Alice Vena".
Duften beskrives som lett.
Sorten trives best når den får vokse opp en rosesøyle, eller tripode.
Den skal trives til sone H4 og bør derfor takle forholdene i vår hage.
Den ble foredlet av Geschwind og kom på markedet i 1886. Som de fleste andre historiske roser, er også denne engangsblomstrende.
Jeg bestilte 2 stk som jeg har planlagt skal få slynge seg opp hver sin tripode i ildbedet.



Nedenfor:
Austin rosen: "Lady of Shalott" er en vakker Engelsk rose med små, fylte roser i klaser med oransje blosmter i flere kulører. Lakserosa overside og gyldengul bakside.
Plantene blir ikke mer enn 90-120cm høye, men remonterer det meste av sommeren. Som de fleste Austin rosene har disse også en herlig duft av terose og krydret eple. Den er karakterisert som en av de sterkeste engelske rosene og siden den skal takle sone H4 beregnes den som en av de sikreste og mest hardføre av de nye "Engelske rosene".
Den ble, som nevnt foredlet av David Austin og ble lansert i 2009.


Ildbedets fargevalg kan kanskje virke litt kaotisk, med rosesorter som de ovennevnte sammen med andre roser, som: "Amber Queen", "Holiday island Jalitah", "Chocolate Ruffles", "Blauwe Stad Rose","Mandarin" "Caramella". Men jeg håper at hemerocallis, liljer og solbrud ++ vil gjøre bedet fargerikt og likevel samlende...?

Jeg bestilte flere roser. De kommer jeg til å skrive mer om i neste innlegg.

Ha en fortsatt riktig fin dag! 

I have borrowed the pictures from the website where I purchased the roses; Rosaplant.pl

Kommentarer

  1. Godt nytt hageår! Lekre de to burgunderfargede rosene! De kunne jeg godt hatt i rosebedet mitt :)
    Jeg foretrekker remonterende roser, men det er noen av de historiske rosene som en bare må ha :)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Åh, dette ser bare fantastisk ut. Jeg blir så imponert over så god planlegging og gleder meg til å se resultatet. Det blir helt sikkert fantastisk, også så godt som det kommer til å dufte der. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  3. Det ser jättefint ut Stein. Jag kan ingenting om rosor men jag vet hur det är när man blir helt betagen av någon växtgrupp.

    God fortsättning och ett gott trädgårdsår önskar jag dig!

    SvarSlett
  4. Den første var ny for meg (og lekker!), men nr. to er en storfavoritt. Håper den vil trives hos deg. Synes bedet høres flott og spennende ut!

    SvarSlett
  5. Lekkert, lekkert! Dette blir flott :-) Følger spent med for mange av disse går ikke hos meg så da får jeg nyte dine ;-)
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg