En høstllig hagevandring...

Til tross for stadig mørkere og kjøligere kvelder er det fortsatt overraskende mye blomstring å finne i svenskehagen vår.
Jeg liker derfor å vandre litt rundt med mobiltelefonens kamera når været og tiden tillater det.  Mest for å huske hva som blomstrer på denne tiden. Men også for å danne meg et bilde av hvilke bed som fortsatt trenger påfyll, eller flytting av planter. Hva som bør deles og hvilke farger som fungerer og lignende.

I noen bed er blomstringen så og si helt over. Andre steder er den fortsatt i full gang. Slik er det ikke i overgangen mellom Steinbedet og "Rhododendron hagen". Der er stort sett alt grønt for tiden. Jeg funderer på om jeg bør plante noen heuchera eller hosta med spennende bladverk. Eller kanskje jeg heller skal plante noen lammeøre eller malurt med sølvfarget bladverk for å hente opp de grå fargene fra sølvpilen som vokser i bakgrunnen? Det fine med de sistnevnte vekstene er jo at jeg alt har noen tuer som godt kunne trenge en deling..



Bildet til høyre: Jeg har alt noen planter med sølvfarget løvverk i steinbedet, som ligger like opptil rhododendron bedet. På bildet er det en Alpe Edelweiss  (Leontopudium Alpinum) som strekker sine blomsterstilker til værs. Bak den er høstasters full av knopper. Den pleier vanligvis å ha en mye lavere vekst enn i år. Nå raver samtlige av disse plantene unaturlig høyt i steinbedet. Jeg har bestemt meg for å tillate det i høst, men om de blir like høye neste år, så kommer jeg til å flytte dem over i et annet bed. Høstlyngen (Calluna Vulgaris) har forresten begynt å etablere seg i bedet. Den ble plantet i forfjor, så dette er tredje året den har kommet tilbake. Jeg er litt stolt for det. Jeg har nemlig forsøkt å få lyng til å etablere seg mange ganger før uten å lykkes.
Ellers har jeg egentlig vært veldig fornøyd med steinbedet i år. Det har stort sett alltid vært noen bunndekkende planter i blomst der og det er jo først nå på høsten at astersen har blitt såpass høy.



Fra enden av steinbedet og langs "det nye" drivhuset, videre bortover elvebredden og inn i Woodland hagen har jeg plantet et titalls rhododendron busker i de siste årene. De er forstatt ikke særlig tettvokst, men jeg håper og tror ting snart vil se litt frodigere ut. Foreløpig benytter jeg mye gressklipp som bunndekker i disse bedenee.


Videre langs elvebredden har jeg vært flink og flyttet mange høytvoksende stauder til andre steder i hagen, men jeg er langtfra ferdig med denne jobben!
Jeg tenker som så, at "Rom ikke ble bygget på en dag"....så foreløpig prøver jeg å luke så godt jeg kan mellom lave og teppedannende stauder. Noen "monsterplanter" får stå. Andre flytter jeg over til en annen del av hagen, men jeg må likevel ærlig inrømme at denne delen av eiendommen fortsatt går under navnet "Kaoshagen". Jeg skal ikke utdype hvorfor.... ;-)
Nedenfor: Angelica Gigas er en toårig plante med fine burgunderfargete skjermblomster på (Juli-September). Den blir både stor og dominerende, men jeg liker den såpass godt at den får stå de stedene den vokser opp langs elvebredden. Planten kan bli rundt 120cm høy det andre året og danner store kuler av burgunder blomster. En veldig populær plante hos bier.


Bildet til høyre:
For noen år siden plantet jeg en del "Liatris Spicata" langs elvebredden. Den gang var det bare den lilla varianten jeg hadde. Siden har jeg også fått etablert mange tuer med den hvite varianten L. Spicata "Alba". De blir vanligvis 40-50cm høy. I år har de derimot blitt mye høyere... Jeg synes de passer godt langs elvebredden, men kommer nok til å samle dem i litt større grupper enn å ha dem spredt rundt om i denne delen av hagen. Liatris er en enkel plante som danner fine spir av blomster i Juli til September. De er forholdsvis enkle å holde i sjakk og sprer seg bare moderat hos meg. De er herdige til sone H5 og trives godt i full sol og sandjord. Altså ideelt for min hage. Om du får mange Liatris kan det jo være verdt å merke seg at det går utmerket å tørke røttene, male dem opp og bruke dem som insetmiddel i hagen ;-)







Bildet til venstre:
En litt mer uvanlig plante å se i blomst på denne tiden har vært Iris Sibirica De blomstrer jo vanligvis på våren. Likevel har altså noen "Blue Moon" bestemt seg for en blomstring nummer to. Jeg er jeg jo veldig glad for det og nyter gjenvisitten.

Bildet nedenfor:
Langs "bryggekanten" i "Elvehagen" har jeg bare plantet lave stauder som Heuchera, tellima Grandiflora, hosta og prydgress. På bildet er det en
Heuchera "Autumn Leaves" plantet sammen med en mørkbladet og variegert variant,samt en H. "Caramel". Rundt dem vokser noen små Tellima og en tue med Ullblad (Eriphyllum Lanatum om jeg ikke husker feil, samt mengder av ugress....



Nedenfor: Samme planter og vinkel sett litt på avstand. Som dere ser har jeg rikelig med ugress å plukke hver gang jeg er i Svenskehagen.....


Ha en fortsatt riktig fin dag

Kommentarer

  1. Så flott med irisen som blomstrer for annen gang! Jeg kjøpte min første Liatris i sommer, og den har akkurat kommet i blomst! Det er den lilla typen, og den står nydelig sammen med min blålilla hortensia. Fin septemberkveld til deg! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
  2. Angelica gigas ser spennende ut. Det er jo flott når noen av plantene hever seg over de andre. Jeg synest Alba´en også ser flott ut. I det hele tatt er det så flott der hos deg. Ha ei fin uke. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
  3. Takk for en hyggelig hagevandring , inspirerende !!
    Nyttig med slik hagevandring og se hva som kan flyttes, og hvor det evt er plass til nye planter.
    Kos deg i høsthagen :-)

    SvarSlett
  4. Gjennomført og flott hage :)
    Takk for kommentar hos meg :)

    SvarSlett
  5. Gjennomført og flott hage :)
    Takk for kommentar hos meg :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg