Elvehagen. Et skritt i riktig retning?


Jeg har ikke brukt mye tid på elvehagen denne sommeren. Det har resultert i veldig mye ugress. Jeg la jo tykke lag med aviser og fylte på med bark i fjor høst, men ugresset har bare vokst seg stort og sterkt i barken, oppå avislaget, så jeg må tenke ut en bedre løsning til neste år.


Helgen som kommer er det meldt fint vær i svenskehagen, så da skal jeg benytte litt av tiden til luking, samt å flytte høye planter i bedets bakkant, eller andre steder på eiendommen. Sakte, men sikkert må forhåpentlig elvehagen (også kalt kaoshagen) bli temmet?


Til venstre.
Liatris Spicata "Alba"; hvit akssøyleblomst pleier vanligvis ikke bli høyere enn 40-60cm. I år er de nesten meteren høye langs elven. Disse er skikkelig sommerfugl- og biemagneter og tiltrekker seg store mengder insekter under hele blomstringstiden.I forkant, mot "bryggen" har jeg plantet ulike bunndekkere sammen med hosta av forskjellige typer. De vokser og trives, men forsvinner litt i ugress og storvokste kulturvekster, så jeg håper å få tid til litt omplanting til våren.






















et utsnitt av elvehagebedet. Her vokser liatris, iris, Millium Effusum Aureum og forskjellige andre typer stauder i sammenblandinger som kanskje er litt for rotete ennå. Jeg har derfor planer om å gjøre store endringer i disse bedene - om bare tiden strekker til en gang....


Ikke akkurat så veldig ryddig bed.. Jeg tror jeg må satse på lavere voksende stauder langs elvebredden og heller flytte liatris plantene sammen i klynger, så blir kanskje ikke intrykket så rotete? Det vil sikkert hjelpe godt på om jeg, etter hvert klarer å fjerne det meste av ugresset her...?


Ha en riktig fin helg.



Kommentarer

  1. Hei:) I forhold til mine bed, ser det aldeles flott ut! Jeg har ingen erfaring med bark i bed, jeg planter tett istedet. Men nå har det bare blitt rot, bl.annet det at jeg planter store og små stauder hulter til bulter. En skulle vel ha de store bakerst og de små fremst ja?
    Selv om høsten er her, har du mye fint som blomstrer ennå. Og så idyllisk med elven:)
    Riktig god helg!

    SvarSlett
  2. Egentlig var det litt beroligende å lese at flere enn meg har utfordringer med bark. Jeg synes at det var så vanskelig å luke disse områdene, gjennom duken og barken, at jeg fjernet alt. Det er enklere å plante tett og luke der det er nødvendig i vanlig jord.

    SvarSlett
  3. Heucheraene dine i flere farger var fint sammen.

    SvarSlett
  4. Det høres så koselig ut med en kaoshage, og så var den jo flott også.
    Hilsen ingeborg

    SvarSlett
  5. Det ser jo veldig vakkert og idyllisk ut men jeg vet hva det vil si å sloss mot ugresset ;-D Lykke til!

    SvarSlett
  6. Kjempefin hage. Likte vasketipset ditt angående nedvask av drivhuset. Dette skal jeg prøve ut, når vårt drivhus skal vaskes ned:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg