Svarteliste quiz!

I forbindelse med mitt forrige blogginlegg nevnte jeg at Gullregn (Laburnun Vulgare) er å regne som en "svartelisteplante" i Norge.
I den sammenheng kom jeg til å tenke på at det kanskje ikke er alle hageblogglesere fra våre naboland som vet hva denne "Svartelisten" er.

I Norge ønsket regjering og Storting  et organ med hovedfokus på å samle inn og formidle kunnskap om naturmangfold. Dette skal ligge til grunn for samfunnets beslutninger, og for at denne kunnskapen får et riktig fokus i den offentlige debatten, men også en større plass i folks bevissthet.

Noen av Artsdatabankens oppgaver er å lage en "Rødliste" over biologisk liv som har står i fare for å dø ut i Norge.
"Svartelisten", er en oversikt over arter som, på sikt kan invadere norsk natur og fortrenge naturlige arter. Svartelisten ligger til grunn for at Regjeringen nylig utviklet et forbud om salg og nyplanting av planter som antas å være spesielt invasive i norsk natur. 
Forbudet er altså bygget på Svartelisten, men langt fra alle svartelisteplanter er underlagt dette forbudet.
Jeg kommer tilbake til plantene på forbudslisten i et senere blogginlegg.

Nedenfor har jeg laget en enkel liten quiz.
Vet du hvilke planter som er på Svartelisten?

Svarene finner du aller nederst i dette blogginlegget:

A)   Kirsebærplomme      "Prunus Cerasifera"
B)   Kirsebær                   "Prunus Cerasus"
C)  Armen bjørnebær       "Rubus Americanus"
D)  Ripsbær                      "Ribes Rubrum"
E)  Eple                             "Malus x Domestica"
F)  Blåleddved                  "Lonicera Caerulea"  


Hva med disse blomstene?

G)   Marsfiol                    "Viola Odorata"
H)   Gravmyrt                  "Vinca Minor"
I)     Hagekryptimian       "Thymus Praecox Praecox"
J)    Stormarikåpe"           "Alchemilla Mollis"
K)  Hjertebergblom         "Bergenia Cordifolia
L)  Ballastknoppurt         "Centaurea Nigra Nemoralis"







M) Robinia                       "Robinia Pseudoacacia"
N)  Syrin                           "Syringa Vulgaris"
O)  Svensk Asal                "Sorbus Intermedia"
P)  Bleikspirea                   "Spirea x Rubella"
Q) Alpegullregn                "Laburnum Alpinum"
R) Canadablåhegg            "Amelanchier Lamarckii"

S)   Edelgran                                "Abies Alba"
T)   Europalerk                            "Larix Decidua"
U)  Buskfuru                               "Pinus Mugo Mugo"
V)  Vestamerikansk Hemlokk     "Tsuga Heterophylla"
W)  Weymouthfuru                     "Pinus Strobus"
X)   Picea Glauca                        "Hvitgran"

Plantene som er på svartelisten:
A) B) C) D) E) F) G) H) I) J) K) L) M) N) O) P) Q) R) S) T) U) V) W) X)
Med andre ord. Samtlige planter avbildet ovenfor er altså kategorisert som høyrisikoplanter for norsk natur, men som før nevnt. Det foreligger IKKE et forbud mot å kjøpe eller plante de fleste av disse. 

Jeg har selv mange av disse sortene i min egen hage -og kommer nok ikke til å fjerne dem, men det er fint å vite at det kan være en risiko for spredning om jeg ikke passer på dem.

Hvilket forhold har du til Svartelisten?

Ha en fortsatt god dag

Dette var bare noen av total 135 svartelistede sorter.
Hele listen finner du forresten her:  Svartelista for Karplanter 2012


Kommentarer

  1. Hej Stein!

    Ett mycket bra inlägg, viktigt att sprida informationen om invasiva och skadliga växter för våra ekosystem.

    Jag känner till listan, skrev ut den när den kom på senhösten i fjol. Jag har ett stort intresse för ekologi och försöker följa vad som händer på området. Ett mycket bra beslut av norska myndigheter, i Finland är man också vaken på vad främmande arter gör med naturen. Här i Sverige är det sämre - " de är ju så fina" - ett vanligt uttryck när monsterväxter kommer på tal.

    Några värstingar här är Rosa rugosa vresrosen som invaderar kusterna och tränger ut all naturlig växtlighet och djurliv, parkslide Fallopia japonica som fortfarande planteras i trädgårdar då människor tror att de kan kontrollera växten, jättebalsaminen samt det kanadensiska gullriset. Det sistnämnda har invaderat samtliga ytterområden här i vår kommun, många ha mark är helt täckt av gullris där växt och djurliv skadas.

    Den biologiska mångfalden är vår viktigaste resurs och artutrotningen har aldrig varit så stor som nu, värre lär det bli i takt med förändrat klimat.

    Många hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gunilla.
      Ja, det kan være riktig bra å passe på så vi ikke får invasjoner av fremmede arter i nordisk natur. Den er jo unik. Jeg prøver å tenke gjennom hvor jeg planter svartelistede vekster- og hvordan jeg steller dem for å unngå spredning i naturen. Jeg ser jo hvordan kjempespringfrø (impatiens glandulifera) Kanadagullris (Solidago Canadensis) og mange flere arter har overtatt marker og skogskanter mange steder her i Värmland. Likevel skal jeg inrømme jeg kan plante svartelistede arter hos meg. Men jeg holder et ekstra vaktsomt øye på dem :-)
      Ha en fortsatt riktig fin dag.

      Slett
  2. Jeg har nok et litt ambivalent forhold til den svartelisten. Har for eksempel filtarve i hagen, den er nå ikke lov å importere, selge, dele. Jeg forstår ikke problemet med denne planten. Ja, den sprer seg, er enkel å dele, men den sprer seg ikke utenfor "tuen" sin og jeg har hatt den i mange år. God helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg. Jeg forstår hva du mener med et ambvivalent forhold til svartelisten. Jeg kan ha det litt selv, men velger å se på den som en fin måte å gjøre oss oppmerksomme på faren ved planter som har lett for å spre seg. Jeg planter ofte svartelistede planter i min egen hage, men følger ekstra nøye med dem. Viser de seg for ivrige hos meg, så fjerner jeg dem eller gir dem dårligere vekstforhold så jeg klarer å holde dem under kontroll. Svartelisten er jo veldig generell og forholdene varierer jo fra landsdel til landsdel,ulike jordsmonn, herdighetssoner og mer, så her må vi jo bare utvise skjønn ;-) Jeg har selv filtarve i min hage og har ennå ikke merket noen spredningsfare her etter 9 år, så derfor velger jeg å beholde den :-)
      Ha en fortsatt fin kveld.
      Stein

      Slett
  3. I Sverige är vissa invasiva arter ett jätteproblem som myndigheterna blundar för, men ingen av Norges svartlistade växter omtalas som problem här. Jag är väldigt förvånad över er svartalista.
    Allt gott
    Anette

    SvarSlett
  4. Hei Stein! Flott innlegg, kjekt lære litt og ikke bare nyte flotte hagebilder. Jeg har egentlig bremset litt med å innføre nye arter til feriehagen uansett hvlke lister de måtte stå på. Jeg synes vel at de fleste skumle går ut etter en viss tid, de er sjelden mye tøffere enn andre arter. Men så har jeg ingen bittesmå sarte rødlistede planter heller, da. I naturen er vel litt av poenget at de som lett blir fortrengt trenger litt hjelp. Jeg tenker nok noen ganger at kommunenes gartnere trenger en snn liste mer enn meg. Så kan de la være å plante ut de verste i veikanter og rabatter selv om de er lettstelte.
    Tok ikke quizen nå, men et sånn opplegg må jo være midt i blinken på et hagelagsmøte etc. Fin uke!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg