Vinterblomstring

Nå er det ikke så mye igjen i hagen som blomstrer, men en del roser står faktisk fortsatt i knopp.
Ennå har ikke frosten fått overtaket over hagen. De fleste nettene er fortsatt over 0 grader, men det fuktige været gjør likevel at plantene virker litt pjuske og reduserte ut.

Helleborus har blomstret rundt om i skogen i flere uker alt. Bare de hvite variantene riktignok, men jeg klager ikke :-)
Floks er jo kjent for å holde ting gående langt ut på høsten. Det samme gjelder høstlyng, så det er vel ikke så uventet å se denne kombinasjonen i et steinbed. Jeg er likevel fornøyd, for jeg har ikke tall på alle de Calluna Vulgaris plantene jeg har forsøkt å få til å etablere seg i mine bed både i skogen og steinbed. Dette er første gang jeg har lykkes! Floksen er en Phlox Subulata, eller krypfloks som har sin andre blomstring nå. Den har jo sin glanstid på våren. Da er den litt av et syn med mengder av rosa blomster!


Ved inngangsdøren blomstrer to typer clematis ennå. En Matka Ursula Leochowska pleier vanligvis å blomstre overdådig i Juni- Juli, men får også litt gjenblomstring nå på høsten.
Bladverket har forlengst blitt brunt og vissent, men planten kommer stadig med nye blomster!


En annen klematis: Jeg tror denne heter C. Alpina "Violet Purple". Også denne har sin andre blomstring nå. Løvverket er dessuten mye friskere, men planten er ikke så stor og frodig som sin slektning ovenfor.


Denne nelliken (Dianthus Speciosus) har heller ikke helt gitt opp, men er full av knopper og løvverket er fortsatt ganske grønt. Med andre ord er der ennå små punkter av farge i min hage, selv om de stadig blir færre etter hvert som dagene blir kortere!

Ha en fortsatt fin kveld!







Kommentarer

  1. Imponerende Clematisblomstring!

    SvarSlett
  2. Så heldig du er som har så flott blomstring på denne tiden! Eller kanskje det handler om god planlegging! Her teller vi dager fram til vintersolverv, og så går det mot vår!
    Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg