Grønn vinter i hagen.

Snart én måned igjen til Jul og fortsatt er hagen overraskende grønn. Joda, det meste skyldes eviggrønne innslag. Spesielt gjelder dette Woodland hagen. Nå ser jeg virkelig at deler av den begynner å bli mer etablert. Rhododendron som ikke har blitt spist opp av rådyr har rukket å legge godt på seg denne sommeren.


Nærbilde av skogsbunnen: Pachysandra Terminalis har begynt å spre seg, selv om det ikke går så veldig fort. Bak dem vokser en Polystichum Aculeatum, en vintergrønn bregne med friskt, grønt bladverk hele året. Den kan bli opp til 60cm høy og 90cm bred. Mine eksemplarer er ikke så store ennå,

Nærbilde:
Til venstre, en Rhododendron Germanicum. Kjeglen er en buskbom "Buxus Sempervivens" og i forgrunnen, en Helleborus "Atrorubens", eller Julestjerne med burgunderfargete blomster. Den lille planten til høyre for buskbommen tror jeg er en pieris variant. Alle disse er vintergrønne.


Skogsbunnen har nå virkelig begynt å få moselaget jeg har drømt om. Jeg fjerner høstløvet fra skogsstier og veier, men beholder det i bedene. På den måten får meitemark mat i løpet av høstsesongen og skogsplantene litt jordforbedring. Til våren fjerner jeg løvverket fra bedene og erstatter med litt ferdig kompost. Sykkelen ble funnet i ruinene der det nye drivhuset nå står. 


Bildet til venstre: Planten ytterst til høyre er en Rhododendron Catawbiense "Grandiflorum" som får lilla blomster om våren. Busken kan bli rundt 2.5 meter høy og like bred. Jeg kommer nok til å stamme mine planter opp så de vil se ut som små trær etter hvert, men det begynner jeg først med om noen år.
Til venstre for den, en Mahonia "Winter Sun". Også denne er en vintergrønn busk som ikke blir høyere enn 1,5 meter. Den får friskt, gule blomster om våren- og saftige, blå bær, populære blant fugler om høst og vinteren.
Ytterst til venstre kan en se en Helleborus "Niger". Disse har jeg plantet i grupper flere steder rundt om i skogen.
Den lille planten nedenfor denne til høyre er en Omphalodes Verna.

Bildet nedenfor:
Flere steder i Woodland hagen har jeg tenkt å sette opp bueganger og pergolaer av trestammer til våren. Foreløpig går jeg rundt og tester plasseringen ved å sette ut jordspyd. Da blir det litt lettere å forestille seg hvor buene skal plasseres. I bakgrunnen til venstre skimtes jordsekker jeg har fylt med høstløv. Tanken er at jeg skal fylle komposten som dannes i disse rundt om i skogens bed.


Ha en fin helg! 

Kommentarer

  1. Hei! Det som er morsomt nå, er å se hvor mye busker og trær har vokst, og planlegge. Man blir ikke "forstyrret" av alt det grønne og det som blomstrer. Kjenner meg så godt igjen å plassere pinner/jordspyd for å se hvordan det kan bli hvis man forandrer eller lager noe nytt.
    Håper at alt går bra i hagen i Spania. God helg til deg! Anne

    SvarSlett
  2. Det är så vackert trots gråa november och vilken lycka det är att ha städsegröna växter i trädgården den här tiden på året.

    Bästa hälsningar

    Gunilla

    SvarSlett
  3. Det begynner virkelig å bli woodland-stemning i hagen deres nå. Stier, planter, mose...det blir så fint :) Artig å se det hele uten løv på trærne. Da ser man liksom skjelettet av hagen. Dere er heldige som har alle de vakre trestammene der fra før. Det gir så fin romfølelse - og også følelse av alder.
    De vintergrønne plantene kommer virkelig til sin rett nå. Ikke mye vinter å spore på bildene deres.
    Ha en riktig god helg :)

    SvarSlett
  4. danke für die bilder und inspirationen!!! liebe grüße von angie aus deutschland

    SvarSlett
  5. En fin stig att vandra på!!
    Mariana

    SvarSlett
  6. Vilket härligt woodland och vackert även nu på förvintern. Varför har jag ingen vintergrön bräken... Detta måste åtgärdas!
    Hopipas du visar många bilder från ditt woodland till våren och sommaren också.
    Allt gott
    Anette

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg